Najlepszy napęd samochodowy – co wybrać?

najlepszy napęd samochodowy

Zakup samochodu to nie lada wyzwanie. Większość optymalnego dla siebie auta szuka na rynku wtórnym. Poza tym, że wielu sprzedawców jest uczciwych, to pojawiają się również ci, którzy chcą zarobić kosztem nabywcy auta, a także – co gorsza – handlarze. Ci nie informują o wielu usterkach, fakcie przekręconego licznika czy wypadkowej historii pojazdu. Pomijając już same sztuczki sprzedawców, dużo miejsca poświęcić trzeba również wyborowi silnika. Najlepszy napęd samochodowy to benzyna czy diesel, a może hybryda lub napęd elektryczny?

Jakie silniki cenią sobie Polacy?

Zakup nowego samochodu z silnikiem wysokoprężnym lub hybrydy może się zwrócić po przejechaniu 150-300 tys. km. Przy autach używanych, a to właśnie na takie samochody popyt jest największy, wygląda to zupełnie inaczej. Jednak jak pokazują statystyki, popularność samochodów z silnikami Diesla regularnie spada. W 2018 roku udział takich aut w pierwszych rejestracjach wyniósł jedynie 23%, kiedy rok wcześniej był na poziomie 26,7%. Takie dane podaje CEPiK. Co przemawia za tak małą popularnością diesli? Głównie względy ekonomiczne oraz zła opinia o takich napędach.

Poza tym silniki wysokoprężne wydzielają znacznie więcej od motorów benzynowych szkodliwych związków. Największy problem jest w dużych aglomeracjach, które wprowadzają regulacje ograniczające ruch pojazdów z silnikami wysokoprężnymi starej generacji. Takie zakazy mają już Hamburg, Frankfurt, Stuttgart i Berlin, a inne stolice europejskie, m.in. Paryż, Ateny czy Madryt, takie ograniczenia chcą wprowadzić w najbliższych latach.

Zdecydowanie najpopularniejszy napęd w Polskich samochodach stanowią silniki benzynowe (72,3%.). Niewiele w Polsce jest natomiast hybryd i samochodów elektrycznych (4,6%), co w niedalekiej przyszłości może się jednak zmienić. Pomysł na poprawę takiego stanu rzeczy ma Ministerstwo Energii, o czym więcej w artykule Będą dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych?“.

Jak wybrać najlepszy napęd samochodowy, który będzie optymalny dla potrzeb i wymagań kierowcy? Czynników, jakie należy wziąć tutaj pod uwagę, jest kilka. Najważniejszymi są cena samochodu i koszty serwisu.

Najlepszy napęd samochodowy, czyli jaki?

Wybór jednostki napędowej to zadanie, z jakim mierzy się każdy nabywca auta. Szczególne znaczenie ma to w przypadku samochodów, z których korzysta się na poczet prowadzonej działalności gospodarczej. Wówczas, choć w przypadku prywatnych kierowców także, liczy się liczba pokonywanych kilometrów, jak i miejsce użytkowania auta – warunki miejskie czy trasa. Łącząc to z innymi czynnikami (ceną, kosztami serwisu, wizerunkiem, utratą wartości), można wybrać najlepszy napęd samochodowy.

Cena samochodu i koszt serwisu

Diesle i hybrydy są droższe od samochodów benzynowych. Przy nowych autach różnica sięga kilkunastu tysięcy złotych, przy tych używanych z reguły też jest wyższa, choć wówczas na cenę wpływ ma wiele innych czynników.

Istotne są też koszty serwisu. Zwłaszcza przy dużych przebiegach serwis silników wysokoprężnych jest znacznie droższy. Pomijając już awarie osprzętu, który często jest sam w sobie kosztowny, liczyć się trzeba z wymianą koła dwumasowego czy filtra cząstek stałych. Na szczęście, te ostatnie można też podać czyszczeniu i regeneracji, o czym mówi artykuł Jak wygląda regeneracja filtra DPF?“.

Miejsce użytkowania auta

Na najlepszy silnik samochodowy spojrzeć trzeba także pod kątem pokonywanych dystansów. W przypadku auta dla firmy lepszy będzie diesel. Jest on bardziej ekonomiczny i elastyczny, mając wysoki moment obrotowy. To samo tyczy się samochodów dla rodzin, które często wyjeżdżają na krótsze lub dłuższe wczasy, doczepiając do auta przyczepę czy załadowując je bagażem.

Inaczej wygląda to w przypadku pokonywania odcinków miejskich. Silniki wysokoprężne nagrzewają się dłużej, a krótsze trasy, doskonale wpisujące się w schemat poruszania się po miastach, im nie służą. Krótkie dystanse powodują też zapychanie się filtrów cząstek stałych.

Warunki pogodowe

O wyborze silnika decydować mogą również warunki atmosferyczne, w jakich porusza się pojazd. Zwłaszcza zimą, gdyż w terenach, gdzie temperatury są niskie i regularnie sięgają co najmniej minus kilkunastu stopni Celsjusza, a samochód jest parkowany na zewnątrz, najlepszy napęd samochodowy to na pewno nie diesel. Silniki wysokoprężne są bardziej wrażliwe na jakość paliwa. Zachodzi też większe ryzyko zamarznięcia oleju napędowego.

Utrata wartości samochodu

Diesle również szybciej tracą na wartości. Widać to zwłaszcza po nowych autach. W ciągu trzech lat użytkowania pojazdu, przy rocznym przebiegu na poziomie 150 tys. km, auto z silnikiem wysokoprężnym traci na wartości 48,3%, z kolei benzyniaki 45,7%, a hybrydy – 43,3%.

Wizerunek

Wpływ na wybór, choć wydaje się, że tylko iluzoryczny, ma też wizerunek. Do diesli przyklejono łatkę trucicieli, które są główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w miastach. Wszystko przez stare diesle emitujące do środowiska mnóstwo szkodliwych związków. Nowsze silniki wysokoprężne spełniają wszystkie normy, ale niesmak do diesli na tej płaszczyźnie pozostał. Za najbardziej ekologiczne uchodzą oczywiście hybrydy i auta elektryczne, w które rynek wtórny jest coraz to bogatszy. Kilka ciekawych propozycji takich pojazdów w artykule Używany samochód elektryczny za 50 tysięcy złotych“.

Samochód elektryczny, hybryda, diesel czy benzyna – co wybrać?

Najlepszy napęd samochodowy to… no właśnie, który silnik wybrać? Hybryda lub auto elektryczne to dobry wybór w przypadku kierowców, którzy głównie poruszają się w warunkach miejskich. Przy wyborze pomiędzy silnikami spalinowymi, w mieście o wiele lepiej sprawdzi się auto z motorem benzynowym. Za takim wyborem przemawia aspekt ekonomiczny. Diesle to natomiast dobre auta dla tych, którzy pokonują długie trasy. Na takie samochody w głównej mierze stawiają również firmy.

Jak sprawdzić samochód przed zakupem?

Jako że tylko nielicznych stać na zakup samochodu prosto z salonu, większość szuka go na rynku wtórnym. To z kolei wiele zagrożeń, które czyhają na nabywcę. Sprzedawcy oszukują na wiele różnych sposobów, czego przykłady w artykule Jak nie dać się nabrać sprzedawcy samochodu?“. Dlatego taki pojazd należy sprawdzić na wszystkie możliwe sposoby. Między innymi przez oględziny, jazdę próbną i przegląd techniczny. Jeszcze wcześniej sprawdzenia wymaga Historia Pojazdu. Pomaga ona w selekcji aut, gdyż ukazuje wiele istotnych faktów z przeszłości samochodu, o których większość sprzedawców zdaje się zapominać”. Taki raport to:

  • Dane techniczne (marka, model, rok produkcji, typ paliwa)
  • Przebieg pojazdu na podstawie znanych rejestrów
  • Rejestr znanych uszkodzeń pojazdu
  • Rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie auta w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu auta
  • Informacje z aukcji i portali internetowych, na których samochód był prezentowany
  • Wyposażenie samochodu
  • Galeria zdjęć pojazdu

Zwiększa to szanse znalezienia auta, które wystarczająco długo posłuży kierowcy. O ile samochód jest bezwypadkowy, nie ma przekręconego licznika, a wiele do zarzucenia nie można mieć mu też pod kątem stanu technicznego, warto zainteresować się takim pojazdem i przystąpić do negocjowania jego ceny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz