Najczęstsze błędy popełniane przez mechaników

najczęstsze błędy popełniane przez mechaników

Kierowcy, którzy oddają samochód do warsztatu, mają nadzieję, że ewentualna usterka zostanie naprawiona. Zdarza się jednak, że zamiast wyeliminowania usterki nie tylko nic się nie zmienia, ale przy odbiorze popsute są też inne rzeczy. W większości przypadków winni są mechanicy. Warto w takiej sytuacji znać najczęstsze błędy popełniane przez mechaników.

Złe podnoszenie pojazdu

Każdy samochód ma wyznaczone przez producenta punkty podnoszenia. Na ogół na każdy z progów takie punkty są dwa. Podnosząc samochód, należy z nich korzystać. Złe podstawienie podnośnika może skutkować negatywnymi skutkami, a w tym wgnieceniem progów oraz innych elementów nadwozia czy nawet upadkiem pojazdu z pewnej wysokości.

Koła i opony

Wymiana opon wydaje się czynnością rutynową oraz prostą, którą zaleca się dwa razy do roku przy zmianie opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Fakt, że warsztaty w takich pracach mają duże doświadczenie, nie oznacza, iż nie popełniają one na tej płaszczyźnie żadnych błędów. Najczęstsze błędy popełniane przez mechaników to w tym przypadku uszkodzenie stopki opony czy jej opasanie w czasie montażu. Usterka taka może skutkować trudnościami z wyważeniem koła czy nawet rozwarstwieniem opony, co może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo z rozerwaniem opony podczas jazdy włącznie. O tym, jak się w takiej sytuacji zachować pisaliśmy w artykule pt. Jak zachować się po rozerwaniu opony?“.

Ponadto warsztaty często zbyt mocno przykręcają śruby trzymające koła. Dzieje się tak wskutek użycia jedynie klucza udarowego, który powinien być stosowany jedynie do wstępnego ich przykręcenia, a następnie koła dokręcać kluczem dynamometrycznym. Taki montaż może skończyć się zerwaniem gwintu czy uszkodzeniem samych śrub. Szybki i nieostrożny demontaż doprowadzić może natomiast do uszkodzenia czujników ciśnienia, które najczęściej montowane są przy wentylach.

Wadliwe podłączenie akumulatora

Wiele prac wymaga odłączenia akumulatora, co ma zapobiec zwarciom i uszkodzeniu instalacji elektrycznej samochodu. Uszkodzić można ją jednak także w sytuacji nieprawidłowego podłączania baterii. Nawet pomimo odpowiedniego oznaczenia przewodów czy stosowania klem o różnej średnicy takie błędy niekiedy się zdarzają. Mogą one być przykre w skutkach od uszkodzenia regulatora napięcia w alternatorze po znacznie poważniejsze i tym samym kosztowniejsze awarie instalacji elektrycznej.

Naprawa bez odłączonego akumulatora

Jak wspominaliśmy, odłączenie akumulatora przy wielu pracach jest niezbędne. Pominięcie tego faktu może skończyć się zwarciem i uszkodzeniem elektroniki pojazdu. Groźne jest też przypadkowe zwarcie klem z metalowymi elementami samochodu. Zdarza się, że uszkodzeniu ulega wówczas komputer pokładowy. Spalić może się też bezpiecznik.

Zarysowania lakieru i zabrudzenie tapicerki

Wszystkie prace warsztatowe powinny być poprzedzone odpowiednim zabezpieczeniem auta przez mechanika, choćby przez folię lub specjalne nakładki na fotele czy kierownicę, dźwignię zmiany biegów i dywaniki. Pracując wewnątrz w brudnych kombinezonach, mechanicy niemal na pewno zabrudzą tapicerkę pojazdu. Inne najczęstsze błędy popełniane przez mechaników to zarysowania lakieru samochodu, co ma miejsce zwłaszcza wtedy, kiedy nie są odpowiednio zabezpieczone.

Uszkodzenie elementów plastikowych

Zdarza się, że naprawić trzeba plastikowe elementy w kabinie auta. Naprawiając takie elementy, mechanik musi wykazać się dużą ostrożnością i delikatnością. Uwagę zwrócić należy między innymi na spinki mocujące elementy tapicerki, które przy demontażu pękają. Często są one jednorazowe, a więc należy je wymienić. Wielu mechaników decyduje się jednak na ich klejenie, co nie daje dobrych rezultatów, a takie elementy w niedługim czasie zaczną trzeszczeć lub odstawać.

Uszkodzenie szyby przy wymianie wycieraczek

Wymiana wycieraczek nie jest trudna, ale może skutkować nawet uszkodzeniem szyby. Zdarza się tak, kiedy pozbawione piór wycieraczki z dużą siłą uderzają w szybę. Skutkować może to pojawieniem się odprysku czy pęknięcia. Niekiedy kończy się to nawet koniecznością wymiany całej szyby czołowej.

Nieumiejętna wymiana żarówki

Wymiana żarówki nie zawsze jest prosta, o czym wspominaliśmy w artykule pt. Auta, gdzie miejsce ma skomplikowana wymiana żarówek samochodowych“. Najczęstsze błędy popełniane przez mechaników to w tej sytuacji ułamanie kostki czy uszkodzenie wkręcanej oprawki. Ponadto wgnieceniu może ulec sprężyna trzymająca żarówkę, co może skutkować niemożliwością poprawnego ustawienia świateł. Nieostrożny montaż żarówki i dotykanie bańki palcami skraca też jej żywotność.

Źle wymieniony rozrząd

Przy wymianie rozrządu mechanik musi skorzystać ze specjalnych narzędzi. Zalicza się do nich między innymi blokady, dzięki którym po zdjęciu łańcucha lub paska koła pojazdu się nie rozjeżdżają. Błąd przy tej czynności może przełożyć się na słabsze osiągi silnika czy podwyższone zużycie paliwa. Ponadto błędem jest wymiana samego paska bez rolek prowadzących czy też pompy wody i napinacza. Mechanik powinien mieć świadomość, że rozrząd jest tak trwały, jak jego najsłabszy element.

Dokręcenie elementów zawieszenia na podniesionym aucie

Błędem jest też dokręcanie elementów zawieszenia, a więc m.in. tulei wahaczy nie może mieć miejsca, kiedy auto znajduje się na podnośniku. Powinno spoczywać wówczas kołami na ziemi. Jeśli mechanik tego nie dopilnuje, podczas jazdy dojdzie do nadmiernego skręcenia i obciążenia tych elementów, co spowoduje ich szybkie zużycie. Ewentualne stuki, które były powodem wizyty w warsztacie i pojawiające się po odebraniu od mechanika oznaczać mogą, że ich dokręcenie było nieprawidłowe.

Wymieniliśmy najczęstsze błędy popełniane przez mechaników. Widać więc wyraźnie, że warsztaty, które powinny usunąć powstałą usterkę, mogą takiemu pojazdowi zaszkodzić. Po takiej wizycie warto więc samochód zweryfikować, o czym pisaliśmy w artykule pt. Jak sprawdzić samochód po mechaniku?“.

Tak samo weryfikacji powinien podlegać każdy pojazd używany, którego zakupem kierowca jest zainteresowany. Powszechny jest tu przegląd techniczny i słusznie. Ponadto samochód taki na wielu płaszczyznach pozwala sprawdzić raport VIN dostępny w serwisie autobaza.pl. Daje on wgląd w dane techniczne auta, jego fabryczne wyposażenie czy informacje o kolizjach i wezwaniach serwisowych. Dodatkowo pozwala sprawdzić samochód w bazach kradzieżowych nie tylko w Polsce, ale również w innych państwach Europy, a nawet Ameryki Północnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz