Nadmierne zużycie oleju silnikowego. Jakie są tego przyczyny?

nadmierne zużycie oleju silnikowego

Mechanicy samochodowi nie ukrywają, że współczesne silniki wymagają częstszej kontroli poziomu oleju aniżeli motory sprzed lat. Nadmierne zużycie oleju silnikowego to większe wysilenie, stosowanie turbin, wdrożenie systemów oczyszczania spalin i systemów start-stop. Jakie mogą być skutki takiego stanu rzeczy i ile kosztuje to użytkownika?

Za co odpowiada olej silnikowy?

Olej silnikowy to niezwykle istotny płyn eksploatacyjny samochodu. Co gorsza, konstruktorzy nie pozostawiają niemal żadnej bezpiecznej granicy dla silnika. Oznacza to, że nawet niewielkie braki mogą przełożyć się na szybsze zużycie wielu elementów silnika i osprzętu, a w konsekwencji na wysokie koszty.

Sam olej odpowiada za zmniejszanie tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami jednostki napędowej. Dobra praca silnika zależna jest od lepkości tej cieczy, ale też właściwości oleju. Ważne więc, aby stawiać na produkty rekomendowane przez producentów.

Efektywna praca osprzętu pod postacią turbosprężarek, które współpracują z kompresorami, krzywkami wałków rozrządu, hydraulicznymi popychaczami zaworów, łańcuchem rozrządu czy wariatorami, zależy między innymi od jakości oleju silnikowego. Ten podupada na swoich właściwościach proporcjonalnie do wieku i przebiegu. Olej traci dodatki uszlachetniające. W efekcie maleje efektywność smarowania. To wszystko oznacza, że na oleju nie warto oszczędzać. Zwłaszcza że nie są to ogromne koszty. Wymiana oleju wraz z filtrem nie przekracza z reguły 200 zł.

Nadmierne zużycie oleju silnikowego – turbosprężarka

Współczesne silniki wysokoprężne wyposażone są w turbiny, co pozwala uzyskać większą moc i moment obrotowy przy stosunkowo niższym zużyciu paliwa. Przy silnikach benzynowych, wolnossące motory są coraz rzadsze. Ich miejsce na rynku zastępują motory doładowane, które są bardziej elastyczne.

Sama turbosprężarka wymaga od kierowcy właściwego sposobu eksploatacji. Przede wszystkim obciążać dynamiczną jazdą można dobrze rozgrzany agregat. Dodatkowo po zakończeniu jazdy, silnik powinien popracować przez kilkadziesiąt sekund na biegu jałowym. Zwalnia to wirnik do bezpiecznej prędkości obrotowej.

Tymczasem szybkie wyłączenie silnika to gwarancja gwałtownego spadku ciśnienia oleju. W związku z tym, elementy robocze nie są należycie smarowane. Z kolei zużyta turbina to nie tylko element nieszczelny, ale też niedrożne przewody olejowe, co przekłada się na nadmierne zużycie oleju silnikowego.

Na jakie koszty naraża się wówczas kierowca? Całkiem wysokie, gdyż zbyt niski poziom oleju to również uszkodzenie wirników. W zależności od modelu koszty regeneracji to nawet 2000 zł.

Nadmierne zużycie oleju silnikowego – oszczędności

To nie koniec. Nie ulega wątpliwości, że nowoczesne silniki wykonywane są z cieńszych, a przy tym również i mniej odpornych materiałów, jeżeli porównać je z motorami sprzed lat. Nadmierne zużycie oleju silnikowego to również mechaniczne uszkodzenie pierścieni czy tłoków.

Doskonałym przykładem są pierścienie tłokowe starszych silników TFSI od koncernu VAG. Jako że są one zbyt cienkie, nie zbierają efektywnie oleju. W efekcie duża ilość oleju trafia do komór spalania. Co więcej, zużyty układ korbowo-tłokowy może odpowiadać za mocne przedmuchy gazów do skrzyni korbowej. Stąd z kolei olej przedostaje się do kanałów dolotowych.

Zresztą poziom oleju może spadać wskutek źle przeprowadzonej naprawy głowicy. Jeżeli zostanie ona źle przykręcona, zachodzi duże ryzyko, że ulegnie ona skrzywieniu, a w konsekwencji dojdzie do nieszczelności. Dłuższa jazda z niskim poziomem oleju skutkuje zatarciem układu tłokowego, co wymusza generalny remont silnika i wydatkiem rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Nadmierne zużycie oleju silnikowego – pompa paliwa

Olejem smarowana może być także pompa paliwa. Do jego wycieków doprowadzić więc może awaria tego elementu, co niekiedy skutkuje przedostawaniem się paliwa do oleju. Rozwiązaniem są nowe uszczelnienia w pompie lub nawet wymiana całego elementu.

Przedostanie się paliwa do oleju, kończy się jego rozrzedzeniem, a w konsekwencji utratą właściwości smarnych cieczy. Dłuższa eksploatacja takiego auta to uszkodzenie całego układu korbowego jednostki napędowej lub samej turbosprężarki. To koszty przekraczające kilka tysięcy złotych.

Jak kontrolować poziom oleju silnikowego?

Wycieki oleju silnikowego są groźne, o czym wspominaliśmy w artykule pt. Czym grozi wyciek oleju silnikowego?“. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie jego stanu. Nawet pomimo tego, że obecnie jakość takich cieczy jest lepsza niż przed laty. Syntetyczne oleje stosuje się nie tylko w klasycznych autach, ale też samochodach wyścigowych czy bolidach Formuły 1. Jednak wraz z lepszą jakością oleju, rośnie też zaawansowanie silników.

Każdy kierowca powinien więc kontrolować poziom oleju silnikowego. Tak samo, jak innych płynów eksploatacyjnych, które są ważne z uwagi na żywotność jednostki napędowej. Kontrola i wymiana oleju jest więc niezbędna, jak i samo usuwanie nieszczelności.

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Wedle zaleceń specjalistów, olej wymieniać trzeba co 10-15 tysięcy kilometrów bądź rokrocznie. Ważne natomiast, aby pilnować zaleceń dotyczących klasy jakościowej oraz lepkości takiego produktu. Górna granica interwałów wymiany sprowadza się do wolnossących jednostek napędowych i pojazdów użytkowanych w trasach. Możliwe jest też wymienienie oleju co 20 tysięcy kilometrów. To możliwe w autach z 6 i 8-cylindrowymi motorami, gdzie w układzie mieści się nawet 8 litrów oleju.

Oczywiście, dla większej pewności, granicę wymiany można obniżyć do 8-12 tysięcy kilometrów. Te zalecenia tyczą się samochodów użytkowanych pod dużym obciążeniem. Warto o tym pamiętać w pojazdach, które często poruszają się po autostradach, ale i tych eksploatowanych w warunkach miejskich na krótkich odcinkach. Zwłaszcza w silnikach z turbodoładowaniem. Ważne też, aby co kilka tankowań sprawdzać poziom tej cieczy w układzie. Wówczas nadmierne zużycie oleju silnikowego można wykryć stosunkowo szybko i zaradzić temu problemowi.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz