Na które silniki benzynowe z turbo warto postawić?

silniki benzynowe z turbo

Fakt, że silniki Diesla tracą swoją popularność, jest niezaprzeczalny. Wprawdzie w Polsce zakazy wjazdu dla starszych diesli nie obwiązują, to również tutaj widać trend odwracania się kierowców od jednostek wysokoprężnych. Ich miejsce zajmują hybrydy, samochody elektryczne czy – a jakże by inaczej – “benzyniaki”. Ciekawą opcją mogą być nieskomplikowane w budowie i trwałe silniki benzynowe z turbo, które przy odpowiednim, a przy tym niedrogim serwisie, potrafią zapewnić stosunkowo dobrą dynamikę i posłużyć przez lata. Które tego typu silniki warto rozważyć, szukając sobie samochodu na rynku wtórnym?

Silniki benzynowe z turbo – 1.4 T-Jet od Fiata

Przegląd takich silników rozpoczynamy od Fiata. Motor 1.4 T-Jet trafił do Grande Punto, Punto Evo, Bravo, Linei, Lancii Delty, Alfy Romeo MiTo i Giulietty. Cztery ustawione rzędowo cylindry przykryto tu głowicą o szesnastu zaworach, co w każdym modelu przyrzekła się na wystarczające osiągi. Podstawowe wersje zapewniają tu moc 120 i 150 KM, choć najlepsza jednostka z turbo i kompresorem generuje nawet 180 KM. Zastosowano tu turbosprężarkę ze zmienną geometrię łopat i łagodzące wibracje dwumasowe koło zamachowe.

Dynamiczna jazda przekłada się na spalanie rzędu ok. 10 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy jest znacznie lepiej, gdyż spalanie utrzymuje się na poziomie ok. 6 l/100 km. Jeśli się do czegoś przyczepić to do korpusu turbosprężarki, który pęka. Co ciekawe, mechanicy nie proponują tu części oryginalnej, która jest słabej jakości, ale znacznie trwalszy zamiennik. Koszt to około 200 zł. Pięć razy więcej kosztuje dwumasowe koło zamachowe. Co nie jest bez znaczenia, silnik ten ma prostą konstrukcję i nadaje się do instalacji gazowej.

Silniki benzynowe z turbo – 1.6 EcoBoost od Forda

Te motory znaleźć można między innymi w wielu modelach marki Volvo. Silnik 1.6 EcoBoost charakteryzuje się odpornością na intensywną eksploatację, a przy tym wysokie przebiegi. Motor opracowany przez szwedzkich inżynierów wspólnie z Fordem zapewnia moc 150 lub 180 KM, dzięki czemu sprawdza się nawet w załadowanym kombi Volvo V70 III.

W tym silniku zastosowano m.in. napędzane przez pasek zębaty wałki rozrządu. Postawiono też na bezpośredni wtrysk paliwa i zmienne fazy rozrządu. Całość wspomagana jest przez niewielką turbosprężarkę, której regeneracja kosztuje około 1500 zł. Decydując się na zakup auta z takim silnikiem pomóc może Historia Pojazdu. Ważne bowiem, aby przechodził on regularny serwis z wymianą oleju i troską o turbinę. Wówczas pojazd taki w pełnej sprawności pozostanie wystarczająco długo. Niczym dziwnym są tu auta z przebiegiem nawet przeszło 500 tys. km.

Silniki benzynowe z turbo – 1.4 Turbo od Opla

Czterocylindrowy silnik 1.4 Turbo znaleźć można pod maską Corsy, Merivy, Mokki, Astry, Zafiry czy Insignii, z położeniem nacisku na mniejsze i lżejsze modele. Ten niewielki motor benzynowy ma 16-zaworową głowicę, wielopunktowy wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Wyróżnia się jego dwa warianty o mocy 120 i 140 KM.

Najlepiej wypadają tu motory fabrycznie przystosowane do LPG, które mają też wzmocnioną głowicę. Wówczas na żywotności nie odbija się nawet wieloletnia eksploatacja przy stosowaniu słabszej jakości paliwa. Sama regeneracja turbiny też jest do udźwignięcia, bo kształtuje się w granicach od 900 do 1500 zł. 1-2 tys. zł kosztować może z kolei wymiana dwumasowego koła zamachowego.

Silniki benzynowe z turbo – 2.0 Turbo od Opla

W Zafirze, Astrze i Insignii występuje też znacznie mocniejsza 2-litrowa jednostka napędowa od Opla. Ten silnik z turbodoładowaniem ma dużą moc, gdyż generuje 220 lub 250 KM. Podobnie jak motor o pojemności 1.4 l ma on głowicę o szesnastu zaworach, wielopunktowy wtrysk paliwa i turbinę o zmiennej geometrii łopat. W zależności od wyboru łączony był z przekładnią automatyczną lub manualną.

Chcąc zachować go w pełnej sprawności, wystarczy pamiętać o regularnej wymianie filtrów i oleju. Ok. 2000 zł pochłonie z kolei zużycie dwumasowego koła zamachowego. Minusem jest w tym przypadku spalanie. W warunkach miejskich trudno nie przekroczyć 12 l/100 km. Dlatego warto rozważyć montaż instalacji LPG, o której więcej pisaliśmy w artykule pt. “Instalacja gazowa w samochodzie“.

Silniki benzynowe z turbo – 1.2 TCe od Renault

Ciekawy, choć niewielki silnik benzynowy z turbodoładowaniem stworzyło także Renault. Francuzi oferują między innymi motor 1.2 TCe o mocy 118-130 KM. Silnik powstał na bazie wolnossącej jednostki 1.2, która generowała 75 KM. Po dodaniu turbiny stworzono prostą w budowie i trwałą konstrukcję, która dzięki zastosowaniu wielopunktowego wtrysku paliwa pozwala na montaż instalacji LPG.

Problemem może być napęd rozrządu. Wprawdzie jest nim łańcuch, o którym więcej pisaliśmy w artykule “Pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu – co wybrać?“, to nie powinno to zmylić kierowców. Mechanicy zalecają jego wymianę maksymalnie co 120 tys. km. Pochłania to koszt ok. 1500 zł. W okolicach 1000 zł zapłacić należy natomiast za regenerację turbiny. Nowa kosztuje nieco przeszło 3 tys. zł. Spalanie tej jednostki sprowadza się do 8-10 l/100 km w mieście i do 6,5 l poza nim.

Silniki benzynowe z turbo – 2.0 Turbo od Renault

Ten motor od Renault dla wielu kojarzy się z wysokimi kosztami eksploatacji. Niekoniecznie. Silnik 2.0 Turbo, generujący moc 163, 170, 200, 220, 225 i 250 KM, spotkać można w wielu mocniejszych wersjach Megane i Laguny. Czterocylindrowy motor ma wielopunktowy wtrysk paliwa, 16-zaworową głowicę i turbosprężarkę, współpracując z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi.

Należy odnotować, że słabsze tego typu silniki mają turbinę bez zmiennej geometrii łopat. Przez to koszt ich regeneracji jest różny, ale zamyka się w kwocie 900-1800 zł. Około 2500 zł trzeba przygotować przy zużyciu dwumasowego koła zamachowego. Silnik sprawdzi się też we współpracy z LPG.

Silniki benzynowe z turbo – 2.5 Turbo od Volvo

Ceniony silnik benzynowy z turbodoładowaniem to z pewnością motor 2.5 Turbo od Volvo. Szwedzi stworzyli pięciocylindrowy silnik, który znalazł się na wyposażaniu nie tylko aut skandynawskiego koncernu, ale też trzeciej generacji Forda Mondeo czy drugiej Forda Focusa. Niezależnie od wersji gwarantuje on znakomite osiągi, gdyż generuje moc od 193 do 305 KM. Niestety, jest paliwożerny, ale za to trwały, przy odpowiednim serwisie bez trudu pokonując 400 tys. km i więcej. Minusem jest trwałe, ale za to drogie, bo warte aż 3500 zł dwumasowe koło zamachowe. 1000 zł kosztuje też przepustnica.

Silniki benzynowe z turbo – 1.8 Turbo od VW

Ostatnią propozycją jest motor od koncernu VAG, który także postawił na silniki benzynowe turbo. Doskonałym tego przykładem jest trwały i dopracowany technicznie motor 1.8 Turbo. Ten czterocylindrowy silnik ma głowicę o 20 zaworach, wielopunktowy wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Podobnie jak silnik 2.0 Turbo od Renault, słabsze jednostki wyposażono w turbinę bez zmiennej regulacji łopat, mocniejsze motory już ją posiadają.

Koszt regeneracji trwałej turbiny sięga tu od 900 do 1400 zł. Większym problemem są hydrauliczne popychacze zaworowe, których naprawa pochłonie od 2 do 5 tys. zł. Dodajmy, że silnik ten generuje od 150 do nawet 240 KM i daje możliwość zasilania LPG.

Widać więc wyraźnie, że silniki benzynowe z turbo są bardzo różne i występują na wyposażeniu wielu egzemplarzy. Jednak kupując samochód na rynku wtórnym z takim silnikiem, dobrze przyjrzeć się należy serwisom, które powinny być regularne i kompletne. Pomoże w tym sprawdzenie VIN, dzięki czemu kierowca ma wgląd do wielu informacji o pojeździe, a w tym jego chronologicznej historii. Co jeszcze można znaleźć w takim raporcie? Zawiera on w sobie dane techniczne sprawdzanego pojazdu, jego pełne wyposażenie fabryczne, informacje o wezwaniach serwisowych, szkodach i kolizjach, zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych czy raport z baz kradzieżowych. Zwiększa to szansę nabywcy na zakup auta legalnego i sprawnego technicznie, który przechodził regularny serwis. Dodatkowo raport taki może pomóc w weryfikacji wypadkowej historii pojazdu, co nie zawsze jest skuteczne przy zastosowaniu innych czynności podejmowanych przy zakupie, którymi są oględziny auta, jego przegląd techniczny czy jazda próbna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 20 Średnio: 3]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

1 komentarz

  1. Renault 1.2 tce turbo – 2 lata i 11 miesięcy, przejechane 52k km. Dziwne odgłosy silnika. Diagnoza ASO: luźny łańcuch rozrządu. Naprawa: wymiana silnika!
    Na szczęście wykupiłem dłuższ przedłużenie gwarancji przy zakupie auta, więc tylko czekałem na naprawę 3 tygodnie z autem zastępczym.

Odpowiedz