Mercedes W246 — minivan segmentu C od Niemców

Jaki jest Mercedes W246 klasy B?

Segment minivanów ma się coraz gorzej. Wielu żałuje, ponieważ to samochody o szeregu zalet, zdarza się, że wcale nie gorsze od SUV-ów. Jednym z ostatnich aut tego segmentu jest Mercedes W246, a więc Mercedes-Benz klasy B II generacji. Co wiemy o tym modelu i czy jest to propozycja warta bliższej uwagi?

Historia Mercedesa klasy B II

Mercedes-Benz klasy B II dostał fabryczne oznaczenie W246. To minivan, który z fabryk produkcyjnych zjeżał w latach 2011-2018. Mercedes W246 swoją premierę miał w 2011 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, jako następca B-klasy W245.

Model dzieli platformę z klasą A W176. Warto dodać jako ciekawostkę, że to pierwszy samochód kompaktowy, który został seryjnie wyposażony w radarowy system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist. Jego zadaniem jest wykrywanie zbyt małego odstępu w stosunku do obiektów poprzedzających. Jeżeli zarejestruje on niebezpieczeństwo kolizji, ostrzega kierowcę przez sygnały wizualne i dźwiękowe.

W całym toku produkcji Mercedes W246 przeszedł jeden face lifting. Jesienią 2014 roku zmieniono kształt pasa przedniego, kiedy modyfikacji uległo kilka elementów, a w tym zderzak, osłona chłodnicy i reflektory przednie zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej. W tylnej części nadwozia pojawiły się lampy w technologii LED i inne końcówki rur wydechowych. Z kolei kokpit upodobniono do trzeciej generacji A klasy.

Nadwozie i wnętrze

Mercedes W246 wymiary ma całkiem spore. Względem poprzednika auto jest o 90 cm dłuższe i blisko 1 cm szersze. O ok. 5 cm zmalała natomiast jego wysokość. Sama sylwetka na pewno nie jest rewolucyjna, a w zasadzie jedyną uwagę zwracają przetłoczenia na bokach nadwozia.

Skoro to minivan, jego wnętrze jest też całkiem przestronne. Cztery osoby o wzroście 185 cm będą nim podróżować w pełni komfortowo. Wyżsi pasażerowie mogą narzekać z uwagi na zbyt krótkie siedzisko foteli. Przynajmniej tych podstawowych, ponieważ fotele sportowe, które znajdziemy na przykład w pakiecie AMG, są nie tylko lepiej wyprofilowane, ale i regulowane na długości siedziska.

486 litrów ma bagażnik Mercedesa klasy B II. Dodatkowo to kufer o regularnym kształcie i niskim progu załadunku.

Jeżeli zwrócić uwagę na wnętrze, w pierwszej kolejności w oczy rzucają się okrągłe wyloty wentylacji. Z jednej strony są estetyczne, z drugiej natomiast funkcjonalne. Warto ponadto zauważyć, że w centralnej strefie górnej części deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz systemu Comand.

Jak przystało na Mercedesa, wielkich zastrzeżeń mieć nie można do jakości wykonania, choć nie wszystkim kierowcom do gustu przypaść muszą tworzywa sztuczne wykorzystane do wykończenia wnętrza. Szczególnie te z dolnej części konsoli środkowej i drzwi.

Mercedes W246 miał dużą możliwość konfiguracji. Dlatego na rynku wtórnym trudno spotkać dwa identyczne egzemplarze. Zasadniczo wyróżnia się trzy linie wyposażenia: Style, Urban i AMG-Line.
Na wyposażeniu wielu egzemplarzy znaleźć można na przykład aktywny tempomat z systemem Distronic, system dostępu bezkluczykowego KeylessGo czy skórzaną tapicerkę. Jako że W246 ma kapryśną elektronikę, niekiedy konieczna jest aktualizacja oprogramowania w serwisie.

Napęd i podwozie

Pod maską Mercedesa klasy B II generacji znajdują się czterocylindrowe motory benzynowe i diesle. Najsłabszym, który znaleźć można w wersjach B160 i B180 CDI po 2013 roku, był motor 1.5 l. To silnik ekonomiczny, o mocy 90 lub 109 KM, a przy tym łączony z manualnymi skrzyniami biegów bądź dwusprzęgłowymi automatami.
Nieco bardziej paliwożerne są większe diesle – 1.8 l i 2.1 l. Ten ostatni generował 177 KM.

Silniki benzynowe z rodziny M270 występowały w pojemnościach 1.6 l i 2.0 l. To motory o wtrysku bezpośrednim i z turbosprężarką. Najsłabszy motor z odmiany B 160 generował 102 KM, z kolei najmocniejszy z B250 4Matic aż 211 KM.

Poza tym oferowano napęd elektryczny, który miał model B 250 e. Samochód powstał we współpracy z firmą Tesla i rozwijał moc na poziomie 180 KM. Egzemplarze z napędem elektrycznym są jednak rzadkie na rynku wtórnym, co wynika z ich wysokich cen w salonach.

Mercedes W246 – dane techniczne

Benzyniaki i diesle łączono z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi i 7-biegowymi, dwusprzęgłowymi automatami 7G-DCT. Co do tych drugich można mieć pewne zastrzeżenia. Kierowcy narzekają na nerwowe ruszanie z miejsca oraz szarpanie na niskich biegach. Niestety, to problem wielu dwusprzęgłowych automatów i Mercedes nie jest tutaj wyjątkiem.

Dane techniczne Mercedesa W246

Pośród innych problemów wskazać trzeba na rozciągający się łańcuch rozrządu i nieszczelności układu chłodzenia w jednostkach napędowych OM651. W benzyniakach — poza rozrządem — sprawdzić należy stan turbosprężarki. Awarii ulegają również nastawniki zmiennych faz rozrządu. Koszt regeneracji kompletu dwóch sztuk wraz z robocizną pochłonie ponad 1000 zł.

Jeżeli chodzi o zawieszenie, układ jezdny jest raczej sztywny i pozostawia nieco do życzenia w sferze komfortu. Z przodu pracują kolumny MacPhersona, z tyłu zaś postawiono na konstrukcję wielowahaczową.

Sytuacja Mercedesa klasy B (W246) na rynku wtórnym

Kierowca, którego interesuje używany Mercedes W246, wybierać może pośród ponad 200 egzemplarzy, z czego połowa to auta z polskich salonów. Większość, w granicy ok. 2/3 to samochody z silnikiem Diesla.

Ceny Mercedes W246 ma bardzo różne. Najtańsze egzemplarze to wydatek rzędu ok. 30 000 zł. To auta wyposażone w najsłabsze diesle, z podstawowym wyposażeniem i przebiegami w granicach nawet ok. 250 000 km.
Po drugiej stronie są pojazdy z końca produkcji, które mają minimalne przebiegi, ale kosztują nawet przeszło 100 tys. zł.

Bez wątpienia Mercedes W246 to ciekawy wybór dla tych, którzy szukają przestronnego auta, a nie chcą inwestować w SUV-a. Jeżeli to egzemplarz zadbany i regularnie serwisowany, na pewno długo posłuży nowemu właścicielowi. Oczywiście nie zwalnia to nabywcy od weryfikacji auta pod kątem technicznym przez oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazdę próbną.

Z kolei sprawdzenie VIN pomoże w weryfikacji historii pojazdu, co również nie jest bez znaczenia. W ten sposób zweryfikować można rzeczywisty przebieg, wypadkową przeszłość, fabryczne wyposażenie, czy sprawdzić auto w rekordach baz kradzieżowych. O weryfikacji historii auta on-line mówi artykuł pt. Historia samochodu po VIN przez Internet“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz