MAP Sensor — co należy o nim wiedzieć?

Czym jest i za co odpowiada MAP Sensor?

MAP Sensor cieszy się ostatnio coraz większą popularnością. Niestety, wielu kierowców nie wie, jaka jest rola czujników MAP w nowoczesnych samochodach. Czym są więc sensory MAP, za co odpowiadają i czym objawia się ich usterka?

Czym jest MAP Sensor?

MAP Sensor (z ang. Manifold Absolute Pressure Sensor) to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym. To jeden z wielu czujników, które otaczają nowoczesne silniki, informując o stanie poszczególnych części, podzespołów i warunkach ich pracy.

Czujnik MAP zastąpił przestarzałe sensory podciśnienia i nadciśnienia, które nie mogły mierzyć ciśnienia w kolektorze w sposób niezależny od ciśnienia atmosferycznego na zewnątrz. MAP Sensor pozwala określać ciśnienie powietrza panujące w kolektorze ze znacznie większą precyzją. To jest natomiast kluczowe dla zapewnienia jednostce napędowej odpowiednich warunków pracy.

Jak czujnik MAP wpływa na pracę silnika?

Dane pozyskiwane przez czujnik MAP są istotne dla pracy silnika kierowanej przez sterownik. Właśnie na ich podstawie ustala on parametry pracy jednostki napędowej. Na podstawie ciśnienia zmierzonego przez czujnik MAP, sterownik określa, jaką dawkę paliwa należy dostarczyć do komory spalania. Dawka ta jest dobierana zgodnie z przelicznikiem, który uwzględnia dwa główne parametry:

  • ciśnienie powietrza przepływającego przez kolektor dolotowy,
  • poziom obciążenia jednostki napędowej.

Wszelkie nieprawidłowości w obliczeniu właściwej proporcji powietrza i paliwa oznaczają, że jednostka napędowa nie pracuje właściwie. Dlatego MAP Sensor jest tak ważny dla prawidłowego działania silnika.

MAP Sensor — objawy uszkodzenia

Co bardziej doświadczeni kierowcy i mechanicy przy nierównej pracy silnika winą obarczają MAP Sensor. Jako że jest to część tania i łatwa w wymianie, często decydują się na jego wymianę. Objawy, które mogą świadczyć o jego uszkodzeniu to m.in.:

  • szarpanie jednostki napędowej podczas przyśpieszania,
  • nagłe spadki mocy silnika,
  • zwiększone spalanie,
  • gaśnięcie silnika na wolnych obrotach,
  • falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • zapalanie się kontrolki check engine.

Każdy z powyższych objawów powinien skłonić kierowcę do sprawdzenia czujnika MAP. Oczywiście nie świadczą one wyłącznie o uszkodzeniu tego elementu. Przykładowo, jak piszemy w artykule pt. Kontrolki w samochodzie: opis kontrolki silnika check engine, kontrolka ta może zapalić się z wielu różnych powodów.

Wyjaśnijmy jeszcze, że czujnik MAP jest wrażliwy na zanieczyszczenia. Jeżeli układ dolotowy jest całkowicie szczelny, a filtry powietrza dobre i regularnie wymieniane, nie będzie z nim problemu. Jednak nawet drobna nieszczelność lub niechlujna wymiana filtra, ewentualnie inne nieprawidłowości w eksploatacji i konserwacji tego układu szybko doprowadzą do uszkodzenia czujnika MAP wskutek zabrudzenia. Dlatego uszkodzony MAP Sensor objawy uszkodzenia daje przede wszystkim w autach starszych i mocno sfatygowanych, w których kolektory dolotowe są mocno zaniedbane.

Nowy MAP Sensor kosztuje ok. 150 zł, tania jest również jego wymiana. Niestety, nie daje ona gwarancji prawidłowej pracy silnika, bo nie zawsze wina leży po stronie tego elementu. Dokładne przyczyny problemów z jednostką napędową może dać dopiero diagnostyka, ale to koszt nawet kilkuset złotych. Dlatego wielu kierowców woli wymienić MAP Sensor, licząc, że to on był przyczyną nieprawidłowej pracy silnika.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz