Mało przydatne funkcje w samochodzie

mało przydatne funkcje w samochodzie

Wiele samochodów ma dziś mnóstwo udogodnień i dodatkowych opcji, które mają gwarantować większy komfort jazdy. Jak się okazuje, na ogół są to mało przydatne funkcje w samochodzie, z których równie dobrze można zrezygnować, a tym samym na zakupie takiego auta nieco oszczędzić.

Fotele z masażem

Takie fotele w samochodzie wydają się naprawdę ciekawym dodatkiem. Na ogół korzystają z nich jednak tylko ci kierowcy, którzy za kierownicą pokonują dalekie trasy i nie wysiadają z samochodu przez kilka kolejnych godzin. Korzyści mogą mieć też kierowcy narzekający na problemy z plecami i kręgosłupem.

Zresztą w praktyce sam masaż to tylko wibracje, które nie tyle pomagają, ile irytują. Warto w związku z tym się dobrze zastanowić, czy aby na pewno taki dodatek jest w samochodzie niezbędny. Tym bardziej że jest to koszt rzędu kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Elektryczna regulacja kolumny kierownicy i foteli

Mało przydatne funkcje w samochodzie to również elektryczna regulacji kolumny kierownicy i foteli. Czy rzeczywiście taki dodatek jest atrakcyjny i potrzebny? Niekoniecznie, ponieważ na ogół fotel czy kierownicę ustawia się tylko raz. Ewentualne korekty zawsze można wykonać ręcznie. Nie jest to ani trudne, ani też męczące.

Ekrany w zagłówkach

Wiele kosztują również ekrany w zagłówkach. Te dodatki z oczywistych względów dla kierowców są zbędne. Korzystają z nich pasażerowie, którymi najczęściej są siedzące z tyłu dzieci. Wydaje się jednak, że lepiej zająć je czymś bardziej inspirującym. Jeśli nawet się to nie uda, zawsze dziecku posłużyć może smartfon, laptop czy tablet. Te sprzęty są nie tylko atrakcyjne cenowo, ale i praktyczne. Zwłaszcza że są to urządzenia mobilne, z których korzystać można także w domu.

Fabryczna nawigacja satelitarna

Nawigacja satelitarna, która znajduje się na wyposażeniu pojazdu, przez większość jest kojarzona z luksusem i prestiżem. Nie jest to takie oczywiste. Ile przez kilka pierwszych lat taki dodatek może być atrakcyjny i praktyczny, o tyle z biegiem czasu traci on na znaczeniu. Wszystko przez brak aktualizacji map, co sprawia, że taka nawigacja jest mało przydatna. Warto o tym pamiętać nie tylko przy wyborze nowego samochodu. Brać to pod uwagę trzeba także, szukając auta na rynku wtórnym. Wyższa cena używanego samochodu, która uwarunkowana jest takim dodatkiem, wymaga negocjacji, gdyż kierowca ma z takiej nawigacji niewielki pożytek. Co innego w przypadku systemów współpracujących ze smartfonami, które wykorzystują ich nawigację opartą na mapach Google.

Asystent pasa ruchu

Tu pojawia się sporo kontrowersji. Czy systemy bezpieczeństwa i wspomagania ruchu to mało przydatne funkcje w samochodzie? I tak, i nie. Wydaje się, że są to systemy pomocne, choć wielu ma zbyt duże zaufanie do nowoczesnych technologii. Dobrym przykładem jest asystent pasa ruchu. Przeprowadzone testy wielokrotnie pokazały, że system ten bywa omylny. Z kolei wprowadzenie kierowców w błąd, zagraża zdrowiu, a nawet życiu ich, pasażerów i innych uczestników ruchu. Więcej o skuteczności tego i innych tym podobnych układów pisano w artykule pt. Czy aktywne systemy bezpieczeństwa naprawdę działają?“.

Panele dotykowe

Zbędne wydają się też panele dotykowe oraz sterowanie poprzez gesty. Oczywiste jest, że obecnie samochody są coraz nowocześniejsze i zaawansowane technologicznie. Trudno jednak, aby były to niezbędne rozwiązania. Wprawdzie poprawiają komfort jazdy, to nie wydaje się, aby problematyczna była zmiana stacji radiowej czy ustawienie klimatyzacji ręcznie.

Podgrzewana kierownica

Czy w samochodzie niezbędna jest podgrzewana kierownica? Raczej nie. Wprawdzie w mroźne poranki taki dodatek może być bardzo przydatny, ale jak często się z niego korzysta? Tym bardziej że zimy w Polsce są coraz łagodniejsze, a przy niskich temperaturach zawsze można skorzystać z rękawiczek. Raczej jest to więc kolejny zbędny dodatek, który nie jest potrzebny do tego, aby cieszyć się swoim samochodem.

Czujniki i kamery parkowania

Kamery cofania i czujniki są naprawdę ciekawym rozwiązaniem, ale tylko w tych samochodach, których konstrukcja utrudnia obserwację otoczenia podczas manewru parkowania. Takie dodatki, mimo iż mogą być praktyczne, nie są z reguły potrzebne w samochodach z segmentu A i B. Na ogół są to modele kompaktowe i zaparkowanie takiego pojazdu nie powinno sprawiać wielkich problemów.

Czujniki deszczu i zmierzchu

Mało przydatne funkcje w samochodzie to również systemy bazujące na czujnikach deszczu czy zmierzchu. Takie dodatki są bowiem na ogół mocno problematyczne. Przykładowo automatyczne czujniki wycieraczek mogą załączyć się podczas spryskiwania szyb przy wykorzystaniu spryskiwaczy, ale nie zawsze zareagują, kiedy na zewnątrz szaleje burza. To samo tyczy się systemów świateł, które o zmierzchu mogą się nie załączyć, a zadziałają w tunelu.

Odtwarzacze CD i DVD

Odtwarzacze CD i DVD zbędne są tak samo, jak fabryczna nawigacja. Współcześnie z tego elementu korzysta niewielu kierowców, gdyż zbyt słaby jest system nagłośnienia. Lepiej, a na pewno taniej jest postawić na radio z portem USB, złączem AUX czy modułem Bluetooth. Dzięki temu z powodzeniem będzie można odtwarzać muzykę z urządzeń przenośnych typu smartfon czy pendrive.

Nie ulega więc wątpliwości, że wiele elementów wyposażenia samochodu jest zbędnych. Systemy, które wydają się atrakcyjne i przydatne, to w efekcie bardzo często mało przydatne funkcje w samochodzie. Na dodatek są one dość kosztowne, a więc im więcej ich w aucie, tym jest ono droższe.

Oczywiście nie ma wielkiego problemu, jeśli jest to samochód używany i to poprzedni właściciel poniósł koszty zakupu. Wówczas jednak ze względu na bogate wyposażenie może i na pewno będzie żądać za niego wyższej ceny. Warto mu uświadomić, że przynajmniej część takich dodatków nie niesie w sobie wielu korzyści.

Zresztą mało przydatne funkcje w samochodzie mogą być powodem nie tylko zawyżenia ceny auta, ale też być próbą odwrócenia uwagi kierowcy od poważnych usterek technicznych. Dlatego nie warto zachwycać się tylko dodatkami, ale przede wszystkim zweryfikować taki pojazd, w czym pomoże przegląd techniczny czy jazda próbna. Wiele na temat fabrycznego wyposażenia mówi z kolei Historia Pojazdu. Poza danymi technicznymi, informacjami o kolizjach i wezwaniach serwisowych, zdjęciami z poprzednich aukcji sprzedażowych czy raportem z baz kradzieżowych, zawiera ona w sobie właśnie wszystko to, w co był wyposażony pojazd, kiedy opuszczał fabrykę.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 20 Średnio: 1.8]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz