Kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym – jak temu zapobiec?

kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym

Kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym jest szybka i bezinwazyjna. Wprawdzie nie ma w 100% skutecznych metod zabezpieczenia auta przed kradzieżą auta w ogóle, to można ją znacznie utrudnić.

Czym jest i jak działa bezkluczykowy system dostępu?

Okazuje się, że kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym trwać może jedynie kilkanaście, a nieraz nawet kilka sekund. Zanim o zabezpieczeniach przed kradzieżą takich aut, wcześniej należy zrozumieć, jak działa bezkluczykowy system dostępu.

Mimo iż samochody są coraz nowocześniejsze i pełne innowacyjnych systemów, to ich kradzież nigdy nie była tak prosta. Dawniej niezbędne były łomy czy śrubokręty, a kradzież z reguły polegała na mechanicznej ingerencji w strukturę auta. Obecnie wystarczy tzw. walizka, czyli elektroniczny wzmacniacz sygnału kluczyka. Żadne umiejętności ślusarskie, a tym bardziej komputer podłączany do gniazda OBD, nie są niezbędne.

Bezkluczykowy system dostępu z pewnością jest sporym udogodnieniem. Mając kluczyk w kieszeni czy teczce, nie trzeba go nawet wyjmować, aby uruchomić samochód i odjechać. W samochodzie i na zewnątrz, np. w klamkach, umieszczone są bowiem czujniki monitorujące obecność kluczyka. Wystarczy, że pojawi się on w pobliżu drzwi samochodu, a system automatycznie uruchamia tryb gotowości do odryglowania zamków.

W samochodach z systemem bezkluczykowym na ogół stosowane są dwa rodzaje klamek. Pierwsze z nich mają czujnik reagujący na dłoń wsuniętą między klamkę a nadwozie, otwierając zamek i umożliwiając otwarcie drzwi. Inne klamki, często stosowne w samochodach koreańskich i japońskich, mają zewnętrzny włącznik. Wystarczy go nacisnąć, a zamek zostanie odryglowany. Oczywiście, o ile w pobliżu znajduje się kluczyk, z którego sygnał jest odbierany przez zewnętrzne czujniki auta. Poza tym klamki z czujnikiem mają dotykowy sensor. Dzięki niemu można zamknąć samochód, przykładając palec w zaznaczone miejsce na klamce. Z kolei, jeżeli klamka ma mechaniczny przycisk, służy on do otwierania, ale i ryglowania zamków.

Zewnętrzne sensory to pierwsza część systemu bezkluczykowego. Drugim elementem są czujniki wykrywające obecność kluczyka we wnętrzu samochodu. Jeżeli zostanie on wykryty, włączony zostaje tryb gotowości przycisku do uruchomiania silnika. Jako ciekawostkę warto dodać, że samochodu nie da się odpalić, jeżeli sygnał z kluczyka pochodzi z zewnątrz auta. Tak samo nie ma możliwości zamknięcia auta, jeżeli kluczyk pozostał w kabinie.

Jak wygląda kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym?

O tym, jak łatwa jest kradzież samochodu z systemem keyless, mówi artykuł pt. Kradzież auta z systemem bezkluczykowym – szybko i prosto!“. Sprzęt do kradzieży składa się z dwóch części. Jedna z nich odbiera sygnał kluczyka, jednocześnie go wzmacniając i przekazując dalej. Drugim elementem jest odbiornik, w który wyposażony jest jeden z przestępców stojący przy samochodzie. Po otrzymaniu sygnału z kluczyka odbiornik udaje ten element, po czym samochód zostaje otwarty.

Oczywiście dla odebrania sygnału z kluczyka, wzmacniacz musi znaleźć się w jego odległości nie większej niż kilka metrów. O to nie trudno, ponieważ właściciele pojazdów kluczyki często zostawiają przy drzwiach wejściowych czy oknach. Wówczas to formalność, a kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym staje się faktem z udziałem zaledwie dwóch przestępców. Jeden z nich odbiera i wzmacnia przekazywany sygnał, drugi z kolei otwiera samochód, uruchamia auto i nim odjeżdża.

Wprawdzie pojazd sygnalizuje nieobecność kluczyka, ale silnik nie jest unieruchamiany, bo po odpaleniu samochodu kluczyk przestaje być zbędny do jazdy. To zabezpieczenie na wypadek, kiedy z jakiegoś powodu kluczyk przestałby działać i nadawać sygnał. To zrozumiałe, bo nagłe unieruchomienie samochodu groziłoby wypadkiem. Jednak to, co z jednej strony ma służyć poprawie bezpieczeństwa, z drugiej natomiast działa na korzyść przestępców, którzy za cel wzięli sobie kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym. Uruchomionym podczas kradzieży samochodem można jechać w dowolnym kierunku. Tym samym kradzione auta trafiają do dziupli lub od razu przemierzają setki kilometrów, będąc kierowanymi do innych krajów, a przynajmniej województw.

Jak zapobiec kradzieży samochodu z systemem keyless?

Skoro kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym jest obecnie bardzo popularna, warto wiedzieć, jak się przed nią zabezpieczyć. Są sposoby na uniknięcie kradzieży auta metodą na tzw. walizkę. Oczywiście nie oznacza to, że przestępcy nie zastosują innej metody, ale z reguły zrezygnują z kradzieży auta.

Pomoże tzw. klatka Faradaya. Jest to ekranowy pojemnik, w którym trzyma się kluczyk do auta, kiedy jest się w domu. Ważne, aby do pojemnika włożyć nie tylko kluczyki używane, ale też zapasowy komplet. Za taką klatkę robić może na przykład stalowy garnek, choć koniecznie ze stalową pokrywką bez dużych otworów. Problemu nie ma też ze sprawdzeniem, czy klatka Faradaya jest efektywna. Wystarczy włożyć do niej kluczyk i podejść do auta, sprawdzając, czy można otworzyć drzwi samochodu i uruchomić pojazd. Jeśli nie jest to możliwe, sygnał kluczyka jest zablokowany i żaden wzmacniacz nie przechwyci wysyłanego sygnału. Alternatywą, choć znacznie bardziej elegancką, jest ekranowe etui na kluczyk, którego efektywność sprawdzić można na identycznej zasadzie, jak w przypadku garnka.

Ciekawy wynalazek wynaleźli również naukowcy z Polski. Skonstruowali oni urządzenie wykorzystujące czujnik ruchu i mikroprocesor. Ma ono formę klipsa zakładanego na baterię pilota. Mikroprocesor analizuje ruch człowieka i na tej podstawie włącza i wyłącza działania pilota. Chcąc aktywować pilota znajdującego się w kieszeni, na chwilę trzeba stanąć przy pojeździe i dwukrotnie klepnąć w kluczyk znajdujący się w kieszeni. Więcej o tym wynalazku w artykule Polacy znaleźli sposób na kradzież samochodów na walizkę“.

Clou ochrony samochodu z systemem bezkluczykowym:

  1. Nie trzymaj kluczyków przy drzwiach wyjściowych ani przy oknie.
  2. Nie trzymaj w aucie dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu.
  3. Stosuj inne zabezpieczenia, np. blokadę kierownicy.
  4. Po zakupie samochodu używanego przeprogramuj kluczyki (o ile to możliwe).
  5. Oddając samochód do warsztatu, fabryczne zabezpieczenia wprowadź w tryb serwisowy (o ile to możliwe).
  6. Sprawdź w instrukcji, czy można wyłączyć nadawanie sygnału przez kluczyk.
  7. Parkuj możliwie blisko domu.

Jak nie kupić samochodu kradzionego?

Kradzież samochodu z systemem bezkluczykowym może oznaczać poważną stratę, bo odzyskać udaje się jedynie średnio co czwarty skradziony pojazd. Jeżeli nie ma on monitoringu, najlepiej przez fale radiowe, to jego odnalezienie jest bardzo trudne. Jako że trzy na cztery kradzione pojazdy są rozbierane lub sprzedawane, poważny problem może mieć również nabywca takiego auta. W konsekwencji straci on wydane środki, a co gorsza, zostanie również oskarżony o paserstwo. Rozróżnia się dwa rodzaje paserstwa:

  • umyślne zagrożone karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat (art. 291 k.k.)
  • nieumyślne zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat (art. 292 k.k.)

Dlatego przed zakupem samochód trzeba zweryfikować w bazach pojazdów kradzionych. Pomaga w tym Historia Pojazdu. Zawiera ona w sobie rejestr sprawdzeń pojazdu w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych, m.in.: IAATI, VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail czy Kaynine.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

1 komentarz

Odpowiedz