Koszty regeneracji tylnej belki w samochodach z grupy PSA

koszty regeneracji tylnej belki

Tylna belka zawieszenia to rozwiązanie konstrukcyjne, które stosowane jest w samochodach z grupy PSA, jak i koncern Renault. Mimo iż uważa się je za rozwiązanie wadliwe, to jest ono solidne i gwarantuje wysoki komfort podróżowania. Awarie jednak się zdarzają. Warto znać objawy zużycia i koszty regeneracji tylnej belki na przykładzie aut produkowanych przez marki Peugeot, Citroen czy Renault.

Jak wygląda tylna belka?

W samochodach z grupy PSA oraz Renault, konstrukcja tylnej belki eliminuje obecność sprężyn tylnego zawieszenia. W tym przypadku zastąpiono je drążkami, które opierają się na dwóch łożyskowanych wahaczach. Dzięki temu wahacze mogą się względem siebie obracać, a wykonywany ruch amortyzowany jest dodatkowo drążkami podatnymi na skręcanie.

Jak rozpoznać uszkodzenie tylnej belki?

Konstrukcja tylnej belki w samochodach Citroen, Peugeot czy Renault jest do siebie zbliżona niezależnie od modelu. W związku z tym również i objawy awarii tego elementu są do siebie podobne.

Pierwszą oznaką zużycia tego elementu, a dokładniej czopów i łożysk, są głośne stuki, które dobiegają z tylnego zawieszenia. Te słyszalne są szczególnie podczas pokonywania większych nierówności. Inne typowe objawy to piszczenie, skrzypienie czy trzeszczenie z tyłu samochodu.

W przypadku wypracowania się samego łożyska igiełkowego zauważalne jest opadnięcie tylnej części auta. Wskutek tego samochód jest trudniejszy w prowadzeniu. Zmienia się też geometria kół. W konsekwencji samochód opaść może na tyle mocno, że tylne koła zaczynają ocierać o nadkola.

Dlaczego nie można jeździć z uszkodzoną belką?

Zanim określimy koszty regeneracji tylnej belki, wcześniej należy zauważyć, że objawy jej uszkodzenia nie mogą być bagatelizowane. Stuki i inne niepokojące odgłosy to najmniejszy problem. Przy poważniejszej awarii i utracie geometrii, tylne koła schodzą się do środka, przez co pojazd jest mniej stabilny w zakrętach. Jeśli dodatkowo opadną one za nisko, samochód traci jakąkolwiek amortyzację. Jednocześnie zachodzi ryzyko pogłębienia uszkodzenia, co skończyć się może wykrzywieniem podstawy belki. Wówczas jej regeneracja nie będzie możliwa.

Jak wygląda regeneracja tylnej belki?

W większości przypadków regeneracja belki jest możliwa. Cały proces sprowadza się do kilku czynności. W pierwszej kolejności należy ściągnąć wahacze i hydraulicznie wyprasować wszystkie elementy. Następnie belkę trzeba dokładnie wypiaskować, a jej powierzchnię pokryć farbą antykorozyjną. Kolejnym krokiem jest regeneracja wahaczy, a ostatnim elementem procesu zamontowanie nowych łożysk oraz drążków skrętnych. Dobrze i skrupulatnie przeprowadzona regeneracja belki pozwala cieszyć się z nią przez wiele lat. Element ten po takim procesie zachowuje się jak nowy.

Koszty regeneracji tylnej belki

Wbrew pozorom, kompleksowa naprawa tylego zawieszenia nie jest szczególnie kosztowna. Bardziej komfortowe konstrukcje wielowahaczowe w przypadku poważniejszych awarii mogą generować wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. W tym przypadku tak drogo nie jest. Wiele zależy jednak od skali problemu i tego, jakie elementy będą podlegać wymianie.

Biorąc pod uwagę średnie koszty regeneracji tylnej belki w samochodach francuskich, w pierwszej kolejności warto odnieść się do marki Peugeot. W modelu 106, 306 czy Partner kosztuje to 650 zł. 100 zł więcej zapłacić trzeba za regenerację belki w modelu 206.

W przypadku Citroenów najtaniej, bo 650 zł zapłacić trzeba za regenerację tylnej belki w modelach Saxo, Xsara Picasso i Berlingo. 700 zł kosztuje regeneracja belki w Citroenie C5, a 750 zł w Xsarze. Nieco drożej jest w Renault. 700 zł usługa ta kosztuje w modelach Megane i Laguna, a 800 zł w Renault Scenic i Kangoo.

Jak sprawdzić, czy samochód miał regenerowaną belkę?

Jako że tylna belka, podobnie jak słupki i inne elementy konstrukcyjne, o których pisaliśmy w artykule pt. Dlaczego pordzewiałe podłogi i słupki zwiększają ryzyko uszczerbku podczas wypadku?, mogą zagrażać bezpieczeństwu, elementowi temu, jak i całemu nadwoziu przyjrzeć się należy również przy zakupie samochodu używanego. Nie jest to szczególnie trudne. Pierwsze objawy rozpoznać można podczas jazdy próbnej, podczas której kierowca lub sprawdzający z nim pojazd mechanik, usłyszą stuki czy trzaski. Przy poważniejszych awariach usterkę belki wykryć można wizualnie. Co natomiast jeśli samochód miał zregenerowaną belkę, ale nie wysyła on żadnych potwierdzających to sygnałów?

Pomoże raport VIN. Dokument ten zawiera w sobie wiele kluczowych informacji, a w tym te dotyczące wezwań serwisowych, szkód czy kolizji. Dodatkowo w dokumencie tym znajdują się dane techniczne, jego fabryczne wyposażenie czy zdjęcia z archiwalnych aukcji, a nawet raport z baz kradzieżowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 3.9]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

1 komentarz

  1. Pierwszym objawem zużycia tylnego zawieszenia jest przede wszystkim stukanie czy trzeszczenie w okolicach tylnej belki. Takich objawów może być jednak więcej, i nie zawsze będą one widoczne na pierwszy rzut oka. Dlatego warto, jeszcze zanim pojawią się jakiekolwiek dźwięki, udać się po prostu do warsztatu na przegląd. Dzięki temu można uniknąć ponoszenia większych kosztów związanych z ewentualną wymianą zawieszenia.

Odpowiedz