Kontrolki w aucie. Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem

kontrolki w aucie

Zapalenie się kontrolki w aucie nie musi, ale może oznaczać poważne kłopoty. Niekiedy to znak, że dalsza jazda samochodem może być niebezpieczna. Niepokojącym symbolem na desce rozdzielczej jest czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Co oznacza?

Trzy rodzaje kontrolek w samochodzie

Kontrolki w aucie mają trzy główne kolory. To właśnie ich barwa określa funkcję i sugeruje, choć nie przesądza, jak należy się zachować. Rozróżniamy kontrolki w kolorze:

  • zielonym (informacyjne),
  • pomarańczowym (informacyjno-ostrzegawcze),
  • czerwonym (ostrzegawcze).

Co oznaczają zielone kontrolki w aucie?

Kontrolki w kolorze zielonym oznaczają, że auto jest sprawne. Informują one kierowcę, co aktualnie jest włączone w samochodzie. Dotyczą przede wszystkim świateł, ale pojawiają się również, kiedy kierowca korzysta z tempomatu, systemu wspomagania parkowania czy asystenta pokonywania wzniesień.

Zielona kontrolka nie jest więc powodem do obaw. Wręcz przeciwnie, podpowiada w zakresie funkcji i zespołów, które obecnie działają w samochodzie.

Żółte kontrolki w aucie

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zapalenia się żółtej kontrolki, choć wcale nie muszą one oznaczać kłopotów. Kontrolka w tym kolorze zapali się, kiedy w baku zaczyna brakować paliwa. W zależności od marki i modelu, po zapaleniu się kontrolki wskazującej kończące się paliwo, w baku postało go jeszcze 5-10 l.

Poza tym żółta kontrolka informuje o ogrzewaniu tylnej szyby, zepsutej żarówce, oblodzonej nawierzchni drogi, wyłączonej poduszce powietrznej po stronie pasażera, źle zamkniętym wlewie paliwa czy niewłaściwym ciśnieniu w oponach. W dużej mierze kontrolka w kolorze pomarańczowym spełnia funkcję informacyjną, aczkolwiek nie zawsze. Może też informować o awarii, np.:

  • systemu wtrysku,
  • świec żarowych,
  • systemu stabilizacji toru jazdy ESP,
  • skrzyni biegów.

Czy kontrolki w kolorze czerwonym zawsze oznaczają zagrożenie?

Budzące największy niepokój są kontrolki w kolorze czerwonym. Z reguły oznaczają one bezwzględny nakaz zatrzymania się, ale nie zawsze.

Dobrym przykładem jest opisywana w tym artykule kontrolka z czerwonym wykrzyknikiem. Podobnie jest z kontrolką, która informuje o niskim ciśnieniu oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego.

Mimo iż w teorii samochód należałoby wówczas zatrzymać, w rzeczywistości wielu kierowców dojeżdża nim do najbliższego warsztatu lub stacji benzynowej. Oczywiście robią to na własne ryzyko. Warto to rozważyć jedynie wówczas, kiedy miejsca te są oddalone maksymalnie o kilka kilometrów.

Jednocześnie lampki kontrolne w tym kolorze mogą informować o poważnej awarii. Zapalą się w przypadku zużycia klocków hamulcowych, co ma wpływ na siłę hamowania.

Dla bezpieczeństwa zaciski hamulcowe trzeba jak najszybciej wymienić. Oczywiście należy przy tym pamiętać o regularnej kontroli wszystkich elementów układu hamulcowego, weryfikując również tarcze hamulcowe czy pompę hamulcową. Mniej ważne są tu rodzaje mechanizmów hamulcowych (hamulce tarczowe, taśmowe, szczękowo-bębnowe). Podobnie jak rodzaje mechanizmów uruchamiających hamulce (układ hydrauliczny, mechaniczny, pneumatyczny, elektropneumatyczny). Zawsze warto zadbać o dobry stan klocków i każdej tarczy hamulcowej.

Czerwona lampka sugeruje też niewłaściwe działanie wspomagania kierownicy czy awarię systemu ABS. Poza tym czerwone kontrolki ostrzegają też o niezamkniętej klapie bagażnika lub drzwiach, podobnie jak o niezapiętych pasach bezpieczeństwa. Skupmy się jednak na czerwonej kontrolce z wykrzyknikiem.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem a układ hamulcowy

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych ma przede wszystkim układ hamulcowy. Właśnie tego układu tyczy się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Zapalenie się tej kontrolki w aucie podczas jazdy może, ale nie musi oznaczać poważnej usterki. Jak się zachować, kiedy zapali się ta kontrolka na desce rozdzielczej?

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem z reguły oznacza niesprawność układu hamulcowego. W tym miejscu należy wyjaśnić, że każdy samochód ma dwa układy hamulcowe – roboczy zwany też podstawowym, i awaryjny. Jeżeli jeden z nich ulegnie awarii, pozostaje drugi, który pozwala na zatrzymanie pojazdu. Co zrobić, kiedy podczas jazdy nastąpi zapalenie się tej kontrolki w aucie?

Jakie są powody zapalenia się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem?

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może zaświecić się z kilku różnych powodów. Przyczyną jej zapalenia się może być:

  1. Zaciągnięty hamulec ręczny – kontrolka może informować o zaciągniętym hamulcu ręcznym, przypominając o jego wyłączeniu przed rozpoczęciem jazdy. Większość samochodów ma jednak osobną kontrolkę dla hamulca awaryjnego oznaczoną dużą literą P w okręgu w miejsce wykrzyknika.
  2. Niski poziom płynu hamulcowego – kontrolka z wykrzyknikiem w kolorze czerwonym najczęściej zapala się z powodu zbyt niskiego poziomu płynu hamulcowego, np. kiedy układ jest nieszczelny. Poziom płynu w układzie może również opadać wskutek mocno zużytych klocków, przez co tłoczki bardziej się wysuwają, a poziom płynu opada i w konsekwencji powoduje zapalenie kontrolki w samochodzie.
    Zdarza się, że kontrolka zapala się tylko na chwilę, np. przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Wówczas również winowajcą jest zwykle zbyt niski poziom płynu w zbiorniczku. Wprawdzie z reguły jest on wówczas na granicznym poziomie, ale w zależności od stylu jazdy i trasy może się on przemieścić, co powoduje chwilowe zaświecenie lampki.
  3. Awaria czujnika – w układzie hamulcowym jest wiele różnych czujników, m.in.: poziomu płynu hamulcowego, hamulca ręcznego itp. Jeżeli jeden z nich nie działa prawidłowo, czerwona kontrolka z wykrzyknikiem również się zapali.
  4. Spalona żarówka świateł stop.
  5. Zablokowany zacisk hamulca.
  6. Nierówne ciśnienie w układzie.
  7. Błąd systemów ABS czy ESP – kontrolka w aucie zapali się również wtedy, kiedy wykryto błąd systemów ESP czy ABS. Wówczas pali się ona w towarzystwie kontrolek odpowiednich dla danych układów.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – jak się zachować?

Jeżeli czerwona kontrolka z wykrzyknikiem zapali się podczas jazdy bądź nie zgaśnie po przekręceniu kluczyka w stacyjce, należy zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i przynajmniej spróbować ustalić powód zapalenia się lampki. Z reguły nie są to poważne awarie. Najlepiej postępować zgodnie z poniższą instrukcją, tj.:

  1. Sprawdzić, czy hamulec ręczny jest opuszczony do samego końca.
  2. Skontrolować ilość płynu hamulcowego i dolać cieczy, jeżeli jest go zbyt mało. Jednocześnie należy ustalić, czy układ nie ma wycieków. W tym celu wystarczy mocno naciskać pedał hamulca przez kilkadziesiąt sekund przy włączonym silniku.
    Jeśli pod samochodem, z reguły w okolicach kół, pojawią się plamy płynu hamulcowego, oznacza to, że układ jest nieszczelny. Sam pedał hamulca nie może być zbyt miękki i wpadać w podłogę.
  3. Sprawdzić, czy wszystkie światła stopu są sprawne. Jeżeli nie, trzeba wymienić niesprawną żarówkę.

Jeżeli mimo to kontrolka dalej się świeci, winny temu może być jeden z niesprawnych czujników. Tego nie da się jednak zweryfikować osobiście, a trzeba udać się do warsztatu. Niezbędne są bowiem specjalistyczne urządzenia, a przy tym wymagana jest też pewna wiedza.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może więc zapalić się z wielu powodów. Podobnie jak inna lampka, która budzi niepokój wśród kierowców. Mowa o kontrolce silnika, która na czynniki pierwsze została rozłożona w artykule pt. Kontrolki w samochodzie: opis kontrolki silnika check engine”.

 

Zobacz też, z jakich powodów świeci się kontrolka poduszki powietrznej?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 3.3]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz