Kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych

kompaktowy hatchback do 25 tysięcy

Hatchback to ciekawa opcja nie tylko na pierwszy samochód. Wielu kierowców, którzy potrzebują auta do dojazdu do pracy, szkoły czy na zakupy, a więc użytkują go głównie w warunkach miejskich, stawia właśnie na niewielkie hatchbacki. Który kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych wybrać przeglądając oferty ogłoszeniowe na rynku wtórnym?

Bogata oferta hatchbacków

25 000 zł, a nawet kwota o 10 000 zł mniejsza to całkiem sporo, jak na zakup kompaktowego hatchbacka. Wszak takich aut na rynku jest najwięcej. Wiele z nich to naprawdę udane modele, które przez co najmniej kilka lat posłużą kierowcom. Oczywiście, pod warunkiem, że będzie to odpowiedni wybór pod względem silnika i innych newralgicznych elementów. Uwagę zwrócić trzeba też na zabezpieczenie antykorozyjne. Najlepszym wyborem są hatchbacki o trwałej mechanice i nieskomplikowanej budowie, które dodatkowo nie narażają na wysokie koszty napraw ze względu na dużą podaż i niskie ceny części zamiennych.

Liczy się też przebieg, choć na tej płaszczyźnie wiele zależy od tego, w jaki sposób i w jakich warunkach pojazd był eksploatowany, oraz czy przechodził regularny serwis. Podejrzenie muszą budzić natomiast egzemplarze z zamaskowanymi wadami i przekręconym licznikiem, który zweryfikować można, wykorzystując raport VIN. Który kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych będzie więc dobrym wyborem? Audi A3, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Fiat Bravo czy Renault Megane to tylko niektóre z propozycji.

Sprawdzenie Diesla i serwis LPG

Krótko odnieść się trzeba również do zastosowanych w takich autach silników. Najbezpieczniej postawić na motory benzynowe, zwłaszcza że wielokrotnie pozwalają one na bezproblemową pracę z LPG. W przypadku silników z instalacją gazową pamiętać trzeba, że wszelkie zaniedbania mogą być bardzo kosztowne. Lepiej więc nabyć auto bez LPG, po czym osobiście zdecydować się na montaż gazu.

Przypadki oszustw handlarzy, ale i sprzedawców prywatnych nie są odosobnione. Osoby sprzedające samochód chcą na nim zarobić jak najwięcej. Możliwe jest to tylko kosztem oszukania potencjalnego nabywcy. O sztuczkach handlarzy mówi artykuł pt. Jak nie dać się nabrać sprzedawcy samochodu?“.

Jako że wszelkie oszustwa mogą nieść w sobie poważne konsekwencje, tak finansowe, jak i związane z bezpieczeństwem, dokładnie prześwietlić trzeba również diesle. Naprawy wyeksploatowanych motorów wysokoprężnych są znacznie droższe niż benzyniaków. Niebagatelne znaczenie ma więc potwierdzenie ich historii serwisowej.

Kompaktowy hatchback: Audi A3

Kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych? Z powodzeniem w tej cenie znaleźć można dobrze wszystkim znane i popularne na polskich drogach Audi A3. Model produkowany w latach 2003-2013 to nie tylko ciekawy wygląd, ale również prosta budowa i tanie części zamienne. 20 000 zł w zupełności wystarczy na 5-drzwiowy egzemplarz z prostym i polecanym przez mechaników silnikiem 1.6. Do poruszania się w warunkach miejskich w sam raz. Alternatywą jest diesel 1.9 TDI, z wyjątkiem wersji BXE. Niestety, na rynku jest wiele egzemplarzy powypadkowych i z przekręconym licznikiem. Każde Audi A3 przed zakupem wymaga więc gruntownego sprawdzenia. Zweryfikowana musi być Historia Pojazdu, a samochód przejść dokładny przegląd.

Kompaktowy hatchback: Fiat Bravo II

Dobrym wyborem może być również druga generacja Fiata Bravo. To model gwarantujący dobry stosunek ceny do wieku. Kilkanaście tysięcy wystarczy, aby nabyć 10-letni egzemplarz, który ma prostą budowę i w zasadzie jest bezproblemowy. Co więcej, tanie są tu również części zamienne. Pod względem ilości wolnego miejsca dobrze prezentuje się też wnętrze, choć nie wszystkim odpowiadają fotele, które mogłyby być wygodniejsze. Jedynym mankamentem są słabej jakości plastiki.

Za godny polecenia napęd posłużą i benzyniaki, i diesle. Najlepsze motory benzynowe to 1.4, zwłaszcza doładowane o mocy 120, 140 i 150 KM. Dobre silniki wysokoprężne to starsze 1.9 JTD (120 i 150 KM) i nowsze 1.6 JTD (90, 105 i 120 KM).

Kompaktowy hatchback: Ford Focus II

Ford Focus II to kolejny kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych. Model produkowany w latach 2004-2010 to ciekawy wybór, zwłaszcza po liftingu z 2007 roku. Takie egzemplarze nabyć można już za ok. 15 000 zł. Ford drugiej generacji jest o wiele lepiej niż poprzednik zabezpieczony przed korozją. Ma też szeroki wybór jednostek napędowych.

Bezpiecznym wyborem będzie znany jeszcze z Focusa I, prosty benzyniak 1.6 o mocy 100 lub 115 KM, oczywiście, o ile nie me kolosalnego przebiegu. Miłośnicy diesli zainteresować się powinni egzemplarzami z motorem 2.0 TDCi (136 KM). Niestety, pod maską Focusa II znaleźć można je rzadko, a występują głównie w autach do Polski importowanych, które mogą mieć cofnięty przebieg. Sporych nakładów wymagać może za to motor 1.6 TDCi (90 lub 109 KM), a to właśnie w ten silnik wyposażonych jest wiele egzemplarzy poflotowych.

Kompaktowy hatchback: Honda Civic VIII

A może ósma generacja Hondy Civic (2005-2012)? To dobry wybór, choć mankamentem Hondy jest jej stosunkowo wysoka cena. Kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych to egzemplarz z pierwszych lat produkcji. Wśród silników najbezpieczniej postawić na motory benzynowe, np. 1.8 i-VTEC o mocy 140 KM. Egzemplarze z dieslem pod maską w dużej części pochodzą z importu. Wprawdzie silnik wysokoprężny 2.2 i-CDTi jest udany, ale ma drogi osprzęt. Natomiast podczas oględzin, miernikiem lakieru warto sprawdzić dach. W związku ze zbyt twardymi uszczelkami, które niszczyły powłokę, lakierowanie tego elementu nie jest odosobnionym przypadkiem.

Kompaktowy hatchback: Kia Cee‘d I

Pierwsza generacja Kii Cee‘d I z taśm produkcyjnych zjeżdżała w latach 2006-2012. To model o dobrej wartości ceny do wieku. Szukając sobie takiego auta na rynku wtórnym, lepiej zrezygnować jednak z egzemplarzy z dwóch pierwszych lat produkcji. Czymś normalnym była rdza pojawiająca się w okolicach trzeciego światła stopu, łuszczył się też klar na masce.

Polecanym silnikiem Kii Cee‘d jest benzynowy motor 1.6, który generuje moc 122 lub 126 KM. Niestety, oba silniki nie są zbyt oszczędne, choć na tej płaszczyźnie odrobinę lepiej wygląda drugi motor, wprowadzony po liftingu w 2009 roku. Wśród diesli bezpieczniej postawić na nowszy konstrukcyjnie 1.6 CRDi (90 lub 115 KM) z łańcuchowym rozrządem. Bardziej skomplikowany i na pasku jest diesel 2.0, który generuje jednak aż 140 KM.

Kompaktowy hatchback: Mazda 3 II

Mazda 3 drugiej generacji to samochód produkowany w latach 2009-2013. Kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych to w tym przypadku egzemplarz z początku produkcji. To sporo, zwłaszcza że Mazda 3 II nie jest najlepiej chroniona przed korozją. Wprawdzie na tej płaszczyźnie wygląda lepiej niż poprzedniczka, to zrobić można było o wiele więcej. Choćby z tego względu warto doinwestować w dodatkowe zabezpieczenie.

Poza tym do tego japońskiego modelu zastrzeżeń mieć nie można. W zakładanym budżecie rynek wtórny oferuje auta z najmniejszym benzyniakiem 1.6 o mocy 105 KM. Na jazdę w mieście wystarczy. Z dużą rezerwą należy podchodzić do diesli. Idealny nie jest już motor 1.6, a większy 2.2 CD kuleje z uwagi na bardzo drogi osprzęt.

Kompaktowy hatchback: Renault Megane III

Kolejny kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych to Renault Megane III (2008-2016). W tej cenie nabyć można 7-letni samochód, który pod maską ma udanego benzyniaka 1.6 (100 lub 110 KM). Motor ma wprawdzie niewielkie problemy z kołem zmiennych faz rozrządu, ale nadaje się do zasilania LPG, o czym więcej w artykule Instalacja gazowa w samochodzie“. Megane trzeciej generacji to także dobra trwałość, prosta mechanika, bogate wyposażenie oraz tanie i szeroko dostępne części zamienne. Zainteresować mogą też egzemplarze z benzynowym silnikiem 2.0 (143 KM) oraz dieslem 2.0 dCi o mocy 150 lub 160 KM.

Szukając sobie takiego auta na rynku wtórnym, nawet kosztem niewielkiego dołożenia do zakupu, warto brać pod uwagę auta po liftingu (2012). Egzemplarze z pierwszych lat produkcji zmagają się z drobnymi problemami jakościowymi, które z biegiem czasu wyeliminowano.

Kompaktowy hatchback: Skoda Octavia II

Skoda Octavia (2004-2013) w niezłym stanie kosztuje ponad 20 000 zł. To jedyne auto w tym zestawieniu z nadwoziem liftback. Samochód jest trwały, choć konieczne jest sprawdzenie VIN i historii serwisowej. Najlepiej postawić na egzemplarz z prostym silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 102 KM, który doskonale współgra z LPG. Dobrą alternatywą jest diesel 1.9 TDI (poza BXE) o mocy 105 KM, o ile ma on udokumentowany, rozsądny przebieg.

Kompaktowy hatchback: Toyota Auris

Kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych to również Toyota Auris (2007-2014). W tym budżecie nabyć można egzemplarz z 2010 roku. Pośród siników najlepiej postawić na motory benzynowe 1.4 (97 KM) i 1.6 (124 lub 132 KM). Jednostki 1.33 miewają już problemy. To samo tyczy się zresztą diesli 2.0 i 2.2 D-4D. Bezpieczniejszym silnikiem wysokoprężnym jest mający prostą budowę 1.4 D-4D (90 KM). Niezła jest też hybryda. Jednak ten napęd pojawił się w ofercie w 2010 roku i kwota 25 000 zł może być zbyt mała na hybrydową Toyotę Auris.

Kompaktowy hatchback: Volkswagen Golf V

Ostatnią propozycją jest produkowany w latach 2003-2009 Volkswagen Golf V. Niemiecki Golf piątej generacji to szeroki dostęp do części i niskie koszty napraw. Model oferuje też całkiem dużo miejsca w kabinie i ma dobre właściwości jezdne. Auto nie jest też szczególnie drogie, bo jego ceny zaczynają się już od nieco ponad 12 tys. zł, choć to egzemplarze z początku produkcji. Najmłodsze Golfy V z silnikiem 1.6 (102 KM) nabyć można za ok. 25 000 zł. Przy weryfikacji historii serwisowej, o ile nie budzi ona zastrzeżeń, dobry będzie też diesel 1.9 TFI (poza wersją BXE). Dokładnie obejrzeć trzeba również karoserię, gdyż Golf ma problemy z korozją, zwłaszcza na progach.

Jak sprawdzić używanego hatchbacka?

Wszystkie powyższe samochody mogą jeszcze długo służyć kierowcom. Jednak pod warunkiem, że będzie to auto w dobrym stanie technicznym, do którego nie trzeba dokładać. Musi to być samochód bezwypadkowy, a zwłaszcza bez poważniejszych kolizji. Nie może mieć też ukrytych wad oraz sfałszowanego przebiegu. W weryfikacji takiego samochodu pomoże wytrawny mechanik, który obejrzy go z zewnątrz i wewnątrz. Konieczny jest też przegląd techniczny w niezależnym warsztacie, a wszystko kończy jazda próbna. Z wielu aut zrezygnować można jednak już na etapie selekcji, w czym pomaga Historia Pojazdu. To raport, który zawiera w sobie:

  • podstawowe informacje o pojeździe
  • fabryczne wyposażenie
  • historię uszkodzeń
  • przebiegi pojazdu
  • historię internetową
  • historię sprawdzeń na Autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów skradzionych
  • usterki fabryczne
  • informacje o producencie pojazdu
  • zdjęcia auta

To kompleksowy raport o sprawdzanym samochodzie, w którym znajduje się mnóstwo kluczowych z punktu widzenia potencjalnego nabywcy informacji. Również tego, którego interesuje kompaktowy hatchback do 25 tysięcy złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4.3]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz