Każdy samochód bez OC na celowniku UFG

Co grozi kierowcy, który jest właścicielem samochodu bez OC?

Nie ulega wątpliwości, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny jest coraz skuteczniejszy. Doskonale potwierdzają to liczby. Jak się okazuje, tylko podczas minionego roku liczba wezwań do zapłaty za brak ubezpieczenia OC wzrosła o przeszło 30 tysięcy. Co grozi właścicielowi, jeżeli ma samochód bez OC?

Blisko 130 000 wezwań do zapłaty za brak OC

Co ważne, samochód bez OC udaje się wykryć już nie tylko podczas kontroli drogowej. W związku z rozwojem coraz bardziej skutecznych narzędzi do identyfikowania problemu dziś udaje się wykrywać brak polisy pojazdu bez fizycznego kontaktu z jego właścicielem. Tylko w 2019 roku do UFG z tego tytułu wpłynęło około 130 mln zł, co jest wynikiem o ponad 35 mln lepszym niż rok wcześniej. Dla wielu ekspertów to niezrozumiałe, gdyż sama wysokość rocznej polisy jest zdecydowanie niższa niż kary z tego tytułu. OC samochodu kosztuje średnio ok. 700 zł, podczas kiedy kary są kilkukrotnie wyższe.

Jeżeli to tylko dzień zwłoki, a samochód bez OC jest autem osobowym, kara wynosi 1040 zł. Przy braku polisy od 4 do 14 dni rośnie ona do 2600 zł, a powyżej tego okresu jest jeszcze dwukrotnie wyższa. Kary za brak OC dla samochodów osobowych, ciężarowych i innych pojazdów ukazuje artykuł pt. Jaka kara za nieubezpieczony samochód?“. Tymczasem rośnie liczba wezwań do zapłaty za brak OC pojazdu. W ubiegłym roku było ich około 126 tysięcy. Widać wyraźny wzrost względem 2018 roku, kiedy liczba ta wyniosła ponad 93 tys.

Jak UFG wyłapuje samochody bez OC?

Widać w związku z tym wyraźnie, że samochód bez OC wykryć jest dziś zdecydowanie łatwiej niż w niedalekiej przeszłości. To wynik udoskonalenia systemowych kontroli, które dokonywane są na podstawie danych z bazy CEPiK i ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych UFG. Dzięki pozyskanym w ten sposób informacjom swoje narzędzia do identyfikacji nieubezpieczonych pojazdów rozwinął również Fundusz. Obecnie w skali roku wykrywanych jest już ponad 75 procent samochodów bez OC.

Baza pojazdów jest przeszukiwana przez specjalne algorytmy, które wykrywają brak OC, jak również opóźnienia w zawarciu ochrony ubezpieczeniowej przy pierwszej rejestracji auta w Polsce, tak nowego, jak i importowanego do kraju z zagranicy. Tymczasem wielu ludzi w dalszym ciągu jest pewna, że kontrola OC przez Internet jest czystą abstrakcją. Faktycznie, jeszcze kilka lat temu kontrole odbywały się jedynie w warunkach drogowych. Jednak obecnie kontrola ubezpieczenia za pośrednictwem systemu jest nie tyle ich uzupełnieniem, ile stanowi podstawę takich działań, co przekłada się na ich efektywność.

Samochody bez OC w Polsce

Jak szacuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, samochody bez OC w Polsce stanowić mogą około 0,4 proc. wszystkich pojazdów dopuszczonych do ruchu. Świadoma rezygnacja z zakupu ubezpieczenia jest zjawiskiem marginalnym. O wiele częściej to wynik zwykłego gapiostwa. Wielokrotnie kierowcy, którzy kupili samochód z ważnym OC, nie wiedzą lub zapominają, że ich polisa nie przedłuża się automatycznie.

Jako że kary za brak OC są coraz wyższe, ponieważ rosną wraz z pensją minimalną, a dodatkowo na efektywności zyskuje też sam proces kontroli, nie warto liczyć na łut szczęścia i unikać zakupu OC. Zwłaszcza że kierowca, który porusza się samochodem bez polisy ubezpieczeniowej i spowoduje wypadek, będzie obciążony kwotą, jaką UFG wypłaci poszkodowanemu. To koszty znacznie wyższe niż kary za brak polisy OC. Przeciętne koszty likwidacji szkody przekraczają kilka tysięcy złotych, ale mogą sięgnąć kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych. Rekordziści mają do zwrotu blisko 1,5 mln złotych. To koszty, jakimi są obciążeni sprawcy wypadków ze skutkiem śmiertelnym lub poważnym uszczerbkiem na zdrowiu pokrzywdzonego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.4]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz