Kara 5 tys. zł za zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR?

zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR

Nie jest wykluczone, że w przyszłym roku kara 5 tysięcy złotych obejmie kierowców, którzy zdecydowali się na wycięcie w swoich samochodach filtrów cząstek stałych DPF. Zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR może być tak samo kosztowne. O tych i innych ważnych dla kierowców sprawach debatowano na 72. posiedzeniu Sejmu, na którym przyjrzano się zmianom w Prawie o Ruchu Drogowym.

Pierwsze czytanie trzech projektów

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie aż trzech projektów dotyczących zmotoryzowanych. Dwa z nich odnoszą się do kodeksu drogowego i mają na celu udoskonalenie systemu badań technicznych pojazdów. Trzeci natomiast to projekt przepisów ukrócenia nieuczciwych praktyk handlarzy.

Nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym i Kodeksu karnego zakłada między innymi karę więzienia za cofanie licznika przebiegu. Jak wspominaliśmy w artykule pt. “Zaostrzenie kar za fałszowanie danych o przebiegu auta” za takie praktyki grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Co istotne, kara obejmie nie tylko właścicieli takich pojazdów, ale również mechaników. Z kolei karę grzywny do 3 tys. zł poniesie właściciel pojazdu, który nie zgłosi faktu wymiany licznika w stacji kontroli pojazdów. Zmiany zakładają też, że poza policją stan licznika podczas kontroli odczytywać będą też inni mundurowi.

Kara za wycięcie DPF i zaślepienie EGR

Dwa pozostałe projekty dotyczą zaostrzenia badań technicznych. Między innymi mają ukrócić zjawisko usuwania filtrów DPF. Kosztowne może być również zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Właściciele, posiadacze i użytkownicy lub prowadzący pojazd, którego stan techniczny narusza wymagania środowiska, narażeni są na karę 5 tys. zł. Karani będą nie tylko właściciele samochodów, ale również warsztaty i mechanicy przeprowadzający taką modyfikację. Tyczy się to również innych zmian. Zalicza się do nich zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Dodatkowo debatą zostaną objęte zmiany w zakresie kar dla spóźnialskich, którzy nie wykonają badania technicznego o czasie. Jeśli spóźnią się z tym więcej niż 45 dni, będą musieli zapłacić 150 proc. ceny przeglądu.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nie wiemy na razie, kiedy wspomniane zmiany wejdą w życie. Z pewnością nie będzie to początek przyszłego roku. W Sejmie odbyć się muszą trzy czytania projektów, po czym nastąpi głosowanie. Po uchwaleniu przez Sejm, następnie trafią do Senatu. Ta izba ma 30 dni na zgłoszenie poprawek. Jeśli tak się stanie, ponownie wędrują do Sejmu. W przypadku, kiedy Senat nie ma zastrzeżeń, lądują na biurku prezydenta.

W bieżącym roku odbędą się jeszcze dwa posiedzenia Sejmu – 5-7 oraz 12-14 grudnia. Tak więc kary za zaślepienie zaworu recyrkulacji spalin EGR, wycięcie filtra DPF, cofanie licznika przebiegu czy zmiany w zakresie przeglądów, o ile zostaną przyjęte, w życie wejdą najprawdopodobniej najwcześniej pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 14 Średnio: 2.9]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz