Kabriolety w Polsce — czy ma to sens?

Czy warto inwestować w kabriolety?

Nie ulega wątpliwości, że kabriolety robią wrażenie na drodze. Auta bez dachu często kojarzone są z amerykańskim dobrobytem, co zresztą wynika z ich częstego wykorzystywania w filmach czy teledyskach. Dla wielu kabriolet to symbol luksusu i prestiżu. Podejdźmy jednak do nich od strony praktycznej. Czy jest sens użytkować kabriolety w Polsce? Czy ten typ auta sprawdzi się w naszym klimacie?

Co warto wiedzieć o kabrioletach?

Po raz pierwszy kabriolety zostały opatentowane w 1922 roku w Stanach Zjednoczonych. Od tego momentu rozpalają wyobraźnię kierowców. Jako że to auta ze zdejmowanym dachem, wydają się idealne na letnie, bezwietrzne dni. Jednak zakup kabrioletu to nie tylko większy prestiż, ale również związane z tym obowiązki.

Dbać należy o wszystkie samochody bez wyjątku, a o kabriolety szczególnie. Kierowca myślący o kabriolecie powinien mieć garaż, w którym przechowa samochód zimą i zapobiegnie w ten sposób jego niszczeniu. Jeżeli to model o miękkim dachu, dwa razy w roku powinien go też impregnować. Ponadto dla ochrony dachu omijać trzeba myjnie mechaniczne, a dla zabezpieczenia własnych dóbr nie zostawiać w kabrioletach cennych przedmiotów.

Kabriolety z dachem materiałowym i metalowym

Kabriolety są dostępne w różnych segmentach. Kierowca zainteresowany autem z otwartym nadwoziem w pierwszej kolejności musi odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim celu chce użytkować takie auto. Dla jednych lepszym wyborem będzie luksusowy kabriolet z bogatym wyposażeniem, dla innych zwinne cabrio do miasta. Kluczową kwestią przy wyborze jest rodzaj dachu.

Kabriolet z dachem materiałowym należy traktować jako auto sezonowe. O ile miękki dach będzie chronił przed nagłą zmianą pogody i opadami, o tyle na pewno nie sprawdzi się podczas eksploatacji w warunkach silnego mrozu. W autach z otwartym nadwoziem i takim dachem element ten składa się do bagażnika lub specjalnie wydzielonego miejsca za fotelami, nie zajmując przy tym dużo miejsca. O czym było wyżej, miękka konstrukcja wymaga szczególnej pielęgnacji.

Z kolei cały sezon użytkować można kabriolety z metalowym dachem, choć i w tej sytuacji są pewne ograniczenia. Taki dach jest z reguły dość ciężki, a więc przekłada się to na osiągi auta. Wprawdzie producenci oferują kabriolety z aluminiowym dachem, ale użycie tego materiału wpływa na wyższą cenę samochodu. Jednak konstrukcja jest nie tylko cięższa, ale i zajmuje więcej miejsca w bagażniku. Innym ograniczeniem jest złożenie twardego dachu. Można go złożyć tylko po zatrzymaniu pojazdu, a cały proces trwa dłużej niż w przypadku dachu materiałowego.

Ile kosztują kabriolety?

Kabriolety ceny mają bardzo różne, które w zależności od pory roku potrafią zmienić się o kilkadziesiąt procent. Jako że w Polsce kabriolety służą głównie jako samochód dający frajdę z jazdy, a nie pojazd całoroczny, aut z otwartym nadwoziem najlepiej szukać zimą. Najdroższe kabriolety są w okresie letnim, kiedy rośnie podaż na takie auta.

Kabriolet można kupić przy budżecie na poziomie ok. 10 000 zł, jednak bezpieczniej zgromadzić dwukrotnie więcej. Wówczas można liczyć na tanie kabriolety w lepszym stanie technicznym. Szerszy jest również ich wybór, a przykładowe auta z otwartym nadwoziem w atrakcyjnej cenie prezentuje artykuł pt. Trwałe kabriolety idealne na lato“.

Jak sprawdzać kabriolety przed zakupem?

Pomijając już fakt, w jakim okresie roku będziemy eksploatować kabriolety, poza parametrami technicznymi przed zakupem dokładnie sprawdzić trzeba stan techniczny samochodu, zwłaszcza dach i mechanizm jego składania. W innym wypadku, kiedy auto będzie niesprawne, koszty naprawy będą na tyle wysokie, że postawią pod dużym znakiem zapytania całą opłacalność inwestycji.

Dlatego też, jeżeli w ogłoszeniu o sprzedaży samochodu nie ma numeru VIN, trzeba poprosić o niego właściciela. W ten sposób przez raport VIN poznasz specyfikację auta, sprawdzisz też ewentualną wypadkową przeszłość, przebieg, fabryczne wyposażenie, a nawet zweryfikujesz egzemplarz w narodowych bazach pojazdów kradzionych.

Obowiązkowo auto obejrzeć musi również mechanik. Sprawdzi on, czy konstrukcja nie jest naruszona, a lakier oryginalny. Oczywiście jeszcze przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży przydaje się jazda próbna.

O co zadbać w kabriolecie?

Jeżeli decydujemy się już na samochód z otwartym nadwoziem, z pewnością wymaga on kilku dodatkowych elementów wyposażenia. Jednym z nich jest osłona przed wiatrem montowana na wysokości podniesionych szyb za przednimi fotelami. W ten sposób udaje się wyeliminować podmuchy wiatru. Przyda się również dodatkowy nawiew montowany w zagłówkach, który przy niskich temperaturach ogrzewa kark i tył głowy. Przy okazji wartą uwagi inwestycją są podgrzewane fotele, które jeżeli są obszyte skórą, powinny być wentylowane. Wbrew pozorom przyda się również klimatyzacja.

Kabriolety a mity

Bez wątpienia dla wielu kabriolet będzie więc ciekawym wyborem na auto sezonowe lub nawet samochód na cały rok. Podróż kabrioletem jest przyjemna, a samochód z otwartym nadwoziem wcale nie musi być skarbonką bez dna. Nie jest prawdą, że kabriolety szybko się eksploatują. Wręcz przeciwnie to mocne konstrukcje, które nie uszkodzą się bez presji z zewnątrz.

Innym mitem jest przekonanie o przeciekającym dachu. Faktycznie to problem, ale tylko w autach o wadach konstrukcyjnych i z uszkodzonym dachem, na przykład wskutek wypadku. Od wielu lat producenci tworzą solidne konstrukcje, które o ile są w dobrym stanie technicznym, nie będą przeciekać, a już na pewno ryzyko przecieku nie jest w nich większe niż w przypadku szyberdachu.

W błędnym przekonaniu są również ci kierowcy, którzy na kabriolety nie decydują się z uwagi na niższy poziom bezpieczeństwa. Jeżeli kierowca czy pasażerowie mają zapięte pasy, są w miarę bezpieczni nawet przy dachowaniu. Kabriolety mają tzw. pałąki przeciwkapotażowe, które wyskakują i chronią głowy pasażerów przy wypadku.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz