Jazda próbna – na co zwrócić uwagę?

jazda próbna

Jazda próbna jest ważnym elementem kontroli nabywanego auta z rynku wtórnego. Siedząc za kierownicą samochodu, który za chwilę może przejść w nasze ręce, poza samą jazdą warto skoncentrować się na odgłosach wydawanych przez układ napędowy i podwozie, ale nie tylko.

Dlaczego jazda próbna jest obowiązkiem?

Bez wątpienia jazda próbna jest w polskich warunkach obowiązkiem. W innym wypadku zakup samochodu używanego, nawet pomimo tego, że został on wcześniej obejrzany przez mechanika, może okazać się mało opłacalny. Jazda próbna samochodem używanym jest więc czymś normalnym. Najlepiej usiąść za kierownicą danego egzemplarza, ale jeżeli nie jest to możliwe, przejechać się nim przynajmniej jako pasażer. W innym wypadku, kiedy sprzedawca pod osłoną jakiegoś argumentu nie chce zgodzić się na jazdę próbną, zakup danego auta lepiej sobie odpuścić.

Należy mieć na uwadze, że polski rynek jest pełen samochodów będących w fatalnym stanie technicznym. Duża ich część to samochody z Niemiec i innych krajów zachodniej Europy. Wystarczy dodać, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym import ma się świetnie. Do Polski trafia dziś około milion samochodów rocznie, o czym mówi artykuł pt. Import pojazdów ponownie przekroczy milion egzemplarzy?“. Niestety, o ile niemal każdy samochód na zdjęciach prezentuje się przyzwoicie, już po samym odpaleniu silnika, a tym bardziej przejechaniu krótkiego dystansu kierowca zdaje sobie sprawę, że jest on w złym stanie technicznym.

Jak przygotować się do jazdy próbnej?

Jazda próbna jest dobrą wolą sprzedającego. Oczywiście mogą znaleźć się sprzedawcy, którzy są już mocno zmęczeni ciągłym pokazywaniem i testowaniem auta przez kolejnych klientów, którzy następnie rezygnują z zakupów. Jeżeli nie ma zgody na jazdę próbną, lepiej grzecznie podziękować sprzedawcy. W innym wypadku warto zabrać na przejażdżkę znajomego lub mechanika, który nie jest emocjonalnie związany z zakupem.

Sama jazda próbna samochodem używanym to jednak nie wszystko. Wcześniej należy bowiem ustalić jej zasady. W tym punkcie trzeba dojść do konsensusu w kwestii tego, kto prowadzi samochód, na jakim odcinku będzie się on poruszał oraz kto zostanie obciążony kosztami, jeżeli dojdzie do jakiejś kolizji z winy kierowcy.

Z kolei, jeszcze zanim zostaną ustalone zasady jazdy próbnej, warto szybko oblecieć wzrokiem samochód, szczególnie zwracając uwagę na wycieki oleju i innych płynów. Sam silnik powinien być zimny, ponieważ łatwiej wykryć wówczas niektóre usterki, których symptomy mogą zanikać przy rozgrzanej jednostce napędowej.

Kto powinien prowadzić samochód podczas jazdy próbnej?

Kwestia tego, kto siedzi za kierownicą podczas jazdy próbnej, często jest dyskusyjna. Jeżeli to samochód drogi i szybki, jego właściciel może nie zgodzić się na to, aby kierowcą był klient zainteresowany kupnem. Wówczas trzeba pójść na kompromis i pojazd ocenić z poziomu fotela pasażera, co jest znacznie trudniejsze. W przypadku handlarzy, których w Polsce nie brakuje, nie zawsze godzą się oni na jazdę próbną, a jeżeli nawet to próbują odwrócić uwagę klienta rozmową na temat mało istotnych detali. Warto pamiętać o tej często stosowanej sztuczce.

Jakie dokumenty auta sprawdzić przed jazdą próbną?

Sprzedający ma pełne prawo, aby wylegitymować klienta przed jazdą próbną, prosząc go o okazanie prawa jazdy. Sam zainteresowany powinien natomiast skontrolować dowód rejestracyjny pojazdu oraz ważność jego badań technicznych i polisy OC. To ważne, ponieważ karę za brak dokumentów ponosi kierowca.

Pod żadnym pozorem nie można godzić się na przekładanie tablic rejestracyjnych. Mocno ryzykowna jest także jazda na tzw. wyklejankach udających prawdziwe zagraniczne tablice. W świetle prawa są one nielegalne, a kierowca porusza się takim autem na własną odpowiedzialność.

Jazda próbna – jak ustalić trasę przejazdu?

Trasa jazdy próbnej powinna być ustalona przed uruchomieniem silnika. Najlepiej, żeby była to droga zróżnicowana, ale nieszczególnie długa. Przy dłuższych testach można zaproponować właścicielowi zwrot części kosztów poniesionych na paliwo. Przynajmniej na krótkim odcinku warto przejechać się kiepską nawierzchnią, co pomoże w wykryciu ewentualnych niedomagań zawieszenia i układu kierowniczego.

Co jeszcze sprawdzić podczas jazdy próbnej?

Jazda próbna może pomóc w ocenie stanu technicznego auta. Uwagę należy zwrócić na deskę rozdzielczą, czy nie świecą się na niej kontrolki świadczące o awarii. Sprawdzić trzeba również, jak pracuje skrzynia biegów i jak bierze sprzęgło. Samochód nie powinien też ściągać podczas jazdy i przy manewrze hamowania, a podczas jazdy na wprost niepokojąco wyć, co może świadczyć o zużyciu łożysk kół lub skrzyni. Z kolei, jeżeli po wyłączeniu jednostki napędowej następuje stuknięcie, problemem może być kolo zamachowe. Dodatkowo przy niewielkiej prędkości należy energicznie zakręcić kierownicą i nasłuchiwać odgłosów pracy przekładni i wspomagania, a to wszystko przy kontroli wskaźników temperatury oleju i chłodziwa.

Widać więc wyraźnie, że jazda próbna nie jest szczególnie prostym etapem weryfikacji stanu auta i nie wystarczy, aby pojazd tylko poruszał się po drodze. To natomiast dobry moment na to, aby przetestować samochód podczas jazdy do wybranego i niezależnego warsztatu, gdzie przejdzie on kontrolę pod okiem mechanika. Jeszcze wcześniej, nawet na etapie weryfikacji ogłoszenia wiele o samochodzie powie historia pojazdu i znajdujące się w niej informacje:

  • Dane techniczne
  • Wyposażenie
  • Informacje o szkodach
  • Lista znanych odczytów przebiegu
  • Sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia pojazdu

Większość kierowców nie zna również swoich praw jako nabywców samochodów używanych. Tymczasem chroni ich instytucja rękojmi, która nie pozwala sprzedawcom oszukiwać klientów bez ponoszenia konsekwencji. W szczegółach rękojmię opisuje artykuł Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz