Jakie objawy daje zużyte sprzęgło?

Jakie objawy daje zużyte sprzęgło?

Zużyte sprzęgło jest problemem drogim w rozwiązaniu, a dotyczy aut ze skrzyniami manualnymi oraz automatami. Jak rozpoznać zużyte sprzęgło i na jakie wydatki się wówczas przygotować?

Zużyte sprzęgło — objawy

Doświadczony kierowca powinien nie mieć problemów i bez trudu rozpoznać zużyte sprzęgło. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, że w nowoczesnych samochodach sposoby sprzed lat, które pozwalają ocenić kondycję sprzęgła, nie zdają egzaminu. Wszystko z uwagi na zastosowanie koła dwumasowego, lepsze wyciszenie i staranność montażu.

Jeżeli auto nie ma koła dwumasowego, jednym z pierwszych objawów końca żywotu sprzęgła jest szarpanie podczas zmiany biegów. Innym niepokojącym zjawiskiem jest ślizganie się sprzęgła.

Mocna tarcza nie przenosi mocy silnika. Skutkuje to tym, że podczas dodawania gazu obroty rosną szybciej, aniżeli przedstawia to prędkość pojazdu. Słyszalna różnica po wciśnięciu pedału sprzęgła najprawdopodobniej oznacza zużycie wysprzęglika, który jest jednym z elementów zestawu. Poza tym niepokojący hałas generuje także zużyty do granic możliwości docisk.

Zużyte sprzęgło — wymieniać czy regenerować?

Na kondycję sprzęgła wpływ mają również błędy popełniane przez mechaników, których dopuścili się oni w czasie poprzednich wymian.

Jeżeli kierowca chce je wymienić, musi się przygotować na wydatek rzędu co najmniej kilkuset złotych, jeżeli to auto segmentu A czy B. Drożej, nawet do półtora tysiąca złotych, zapłacić trzeba przy wymianie sprzęgła w autach klasy kompaktowej i średniej.

Jednak mechanizm sprzęgła da się również regenerować. To dobre rozwiązanie z punktu widzenia ekonomicznego, gdyż oznacza oszczędność na poziomie kilkuset złotych.

Warto wziąć pod uwagę regenerację również z tego powodu, że fachowo przeprowadzona naprawa jest w pełni jakościowa. Mechanik korzysta w niej bowiem z oryginalnego sprzęgła, wymieniając tylko zużyte składniki. Poza tym to szerokie możliwości w zakresie zwiększenia wytrzymałości sprzęgła. To ważne zwłaszcza dla aut poddanych tuningowi.

Drogie w naprawie koło dwumasowe

Obecnie koło dwumasowe to obowiązkowy element wyposażenia każdego mocniejszego silnika wysokoprężnego, ale coraz częściej dwumasa jest spotykana również w motorach benzynowych. Wpływa ono na komfort użytkowania. Koło dwumasowe przekłada się na gładką zmianę przełożeń. Poza tym niweluje drgania, które generuje zespół napędowy.

Niestety, negatywną stroną komfortu jest wrażliwość oraz koszty ewentualnej wymiany tego elementu. Średnio koło dwumasowe ma wytrzymałość sprzęgła. Jeżeli właściciel pojazdu zdecyduje się na jego wymianę, musi przygotować przynajmniej 1-4 tysiące złotych. Nawet 10 tys. zł kosztuje dwumasa do modeli premium.

O zużyciu tego elementu świadczą m.in. niepokojący hałas oraz szarpanie w czasie zmiany biegów. Pojawiają się również mocno odczuwalne wibracje całego nadwozia przy wyłączaniu jednostki napędowej. Poza tym uszkodzona dwumasa może utrudniać płynne przyspieszanie.

Dwumasowe koło zamachowe należy poddać wymianie lub regeneracji w momencie, kiedy na jego powierzchni pojawiają się zarysowania, pęknięcia czy przebarwienia termiczne. Podczas regeneracji mechanik zainstaluje w nim nowe łożyska, ślizgi, sprężyny łukowe oraz tarczę zbierakową. W ten sposób przywróci fabryczną trwałość elementu i spokój na kolejne 200 tysięcy kilometrów. Pod kątem ceny regeneracja nie powinna pochłonąć połowy wartości nowej dwumasy.

Droga wymiana sprzęgła w dwusprzęgłowych automatach

W ostatnim czasie mocno na popularności zyskały dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne. Tego typu przekładnie przekonują szybkością pracy, błyskawiczną reakcją na ruch pedału gazu oraz niższym spalaniem. Niestety, są one na tyle skomplikowane, że nie są szczególnie trwałe. Co więcej, producenci nie zalecają w nich wymiany oleju, a to jeszcze bardziej skraca ich żywotność.

Jednym z najdroższych elementów skrzyń dwusprzęgłowych jest zespół sprzęgieł. Ich wytrzymałość zależy od częstotliwości wymiany oleju czy dynamiki jazdy, ale również konstrukcji. Średnio wytrzymują one do 200 tys. km.

Zużyte sprzęgło objawia się szarpaniem podczas zmian przełożeń, przeciąganiem wrzucenia kolejnego biegu czy ślizganiem. Koszty są wysokie, ponieważ w popularnych markach należy być przygotowanym na wydatek rzędu 3-5 tys. zł. Nawet dwukrotnie drożej jest w markach premium.

Widać w związku z tym, że zużyte sprzęgło naraża na dość duże wydatki. Dlatego warto dbać o ten element i między innymi unikać jazdy na tzw. półsprzęgle. O tym więcej mówi artykuł pt. Czym grozi jazda na półsprzęgle?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz