Jaki powinien być przebieg auta z Niemiec?

Czy przebieg auta z Niemiec zawsze jest wysoki?

Nie ulega wątpliwości, że w dalszym ciągu zza zachodniej granicy sprowadza się do Polski mnóstwo samochodów. Import aut w ciągu roku sięga miliona egzemplarzy, z czego większość trafia do kraju z Niemiec. Mimo iż wielu wydaje się, że zakup takiego auta to znakomita okazja, aby przesiąść się na bardziej ekskluzywny środek lokomocji, nie brak nieuczciwych pośredników. Na pewno uwagę należy zwrócić na przebieg auta z Niemiec.

Dlaczego przebieg auta z Niemiec zazwyczaj jest wysoki?

W oczach Polaków statystyczny kierowca z Niemiec dba o swój pojazd, regularnie go serwisując i na bieżąco usuwając wszystkie usterki. Nie można nie zauważyć, że stan dróg w Niemczech jest znacznie lepszy aniżeli ma to miejsce w Polsce. Co z jednej strony jest atutem, z drugiej może być wadą, gdyż z reguły przebieg auta z Niemiec jest wysoki, a co gorsza — również korygowany.

Faktycznie, Niemcy nie szczędzą na obsługę techniczną swoich pojazdów. Jednak większość aut pokonuje naprawdę ogromne dystanse. Zdarza się, że swoim pojazdem Niemcy dojeżdżają do pracy nawet po 100 i więcej kilometrów, co dzięki sieciom autostrad nie stanowi większego wyzwania. Zwłaszcza że wiele autostrad w Niemczech nie ma limitów prędkości, a więc zajmuje to relatywnie niewiele czasu.

W związku z tym, że drogi w Niemczech są dobre, a samych Niemców stać na wydatki na paliwo, nie można oczekiwać, że samochody importowane z tego kraju będą mieć małe przebiegi. Sprowadzając pojazd z Niemiec, należy przyjmować, że minimalny przebieg to około 30 tys. km rocznie, a dotyczy to wyłącznie małych samochodów miejskich. Jeżeli to limuzyny, zwłaszcza z silnikiem Diesla przeznaczonym do dalszych podróży, można założyć, że roczne dystanse sięgają 50, a nawet 100 tysięcy kilometrów.

Korygowanie liczników w samochodach z Niemiec

Wysoki przebieg auta z Niemiec jest więc czymś normalnym. Niestety, norma nie idzie w parze z oczekiwaniami polskiego konsumenta. Polscy kierowcy zazwyczaj celują w auta o przebiegach poniżej 300 000, a nawet 200 000 kilometrów. Co oczywiste, trudno o taki przebieg w kilkunastoletnim pojeździe.

W związku z tym, wielu sprzedawców i handlarzy sprowadzających samochody z Niemiec, ingeruje we wskazania licznika. Zwłaszcza że jest to stosunkowo łatwe z uwagi na relatywnie dobry stan techniczny samochodów zza Odry. Przede wszystkim trzeba pamiętać o zużyciu podstawowych elementów auta (np. układu korbowego, panewek, sprzęgła, skrzyni biegów, turbosprężarki). Poza tym mogą pojawić się problemy natury prawnej przy odsprzedaży samochodu.

Jak sprawdzić samochód z Niemiec?

Przebieg samochodu z Niemiec na pewno będzie stosunkowo wysoki. Oczywiście, o ile wcześniej licznik nie został przekręcony. Dlatego zawsze niezbędna jest weryfikacja historii pojazdu pozwalająca sprawdzić przebieg auta z Niemiec po VIN. Jednak z uwagi na wysokie kary, włącznie z pozbawieniem wolności do 5 lat, licznik samochodów z Niemiec (podobnie jak z innych krajów) cofa się jeszcze przed badaniem i rejestracją pojazdu w Polsce. Ważnym dokumentem, który pozwoli potwierdzić przebieg, jest pisemne potwierdzenie wykonania badania technicznego (HU). Często jest ono dołączane do dokumentów przy sprzedaży, ale nie jest to żadną regułą, dlatego warto upomnieć się o ten dokument. Również podczas osobistego importu, który w szczegółach opisuje artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Jednak większość kierowców nie zajmuje się tym osobiście, ale kupuje auto od handlarzy. Jako że każdy z nich nastawia się na jak największy zysk, a wielu stosuje mało etyczne sztuczki, niekoniecznie pokazują oni prawdziwe oblicze pojazdu. Dlatego bezcenny dla oceny stanu auta jest raport z oględzin pojazdu. W zależności od wybranej opcji ocena zawiera w sobie m.in.:

  • Badanie karoserii miernikiem lakieru
  • Oględziny wnętrza pojazdu, sprawność elektroniki i klimatyzacji
  • Oględziny komory silnika
  • Weryfikację sprawności układu kierowniczego, hamulców i zawieszenia (podczas jazdy próbnej i serwisu)
  • Wysokiej jakości dokumentację fotograficzną
  • Oględziny auta w warsztacie samochodowym
  • Diagnostykę komputerową wszystkich układów
  • Sprawdzenie historii pojazdu

Kierowca otrzymuje ekspercki komentarz fachowca, który ukazuje, w jakim stanie jest interesujący go egzemplarz. W ten sposób można ocenić, czy nadaje się on do w pełni bezpiecznej eksploatacji i jest wart swojej ceny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz