Jaki akumulator do auta? Wybieramy najlepszy akumulator samochodowy

Jaki akumulator do auta kupić?

Współczesne akumulatory są narażone na duże obciążenie. Sprawdzamy więc rodzaje i ceny dobrych akumulatorów. Podpowiadamy też, jaki akumulator samochodowy kupić do auta osobowego.

Objawy rozładowanego akumulatora

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jakie akumulator do samochodu osobowego będzie najlepszy, odnieśmy się do objawów jego zużycia. Powodem do niepokoju jest przede wszystkim problem z uruchomieniem silnika.

Najczęściej ma to miejsce zimą. Niskie temperatury zagęszczają olej i obniżają sprawność akumulatora nawet o kilkadziesiąt procent. Stąd, jeśli po mroźnej nocy samochód nie chce odpalić, najprawdopodobniej czeka nas wymiana akumulatora.

Oczywiście najpierw musimy postawić trafną diagnozę. Dlatego wcześniej powinniśmy obejrzeć przewody na biegunach baterii i sprawdzić go miernikiem elektrycznym. O tym, jak sprawdzić akumulator, piszemy w artykule “Rozładowany akumulator – objawy, przyczyny, ładowanie“.

Innym niepokojącym symptomem są kłopoty z elektroniką (np. problemy z uruchomieniem systemów, migające kontrolki, dziwnie zachowujące się wskazówki).

Rodzaje akumulatorów samochodowych. Jaki akumulator wybrać?

Jeśli nie wiemy, jaki akumulator samochodowy wybrać, zwróćmy uwagę na jego rodzaj. Wyróżniamy akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe, AGM oraz akumulatory ECM/ABF/EFB.

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) – tanie akumulatory z ołowianą anodą i katodą z tlenku ołowiu zanurzonymi w płynnym elektrolicie z roztworu kwasu siarkowego. To akumulatory o stosunkowo długiej żywotności i odporności na głębokie rozładowanie. Nowoczesne akumulatory tego rodzaju są bezobsługowe, dlatego nie wymagają uzupełnienia poziomu elektrolitu. Niestety, są podatne na zasiarczenie, co niekorzystnie przekłada się na ich sprawność.
  • Akumulatory żelowe – podobne w budowie do akumulatorów SLA, ale z dodatkiem krzemionki do elektrolitu. Dzięki temu to akumulatory o gęstej konsystencji żelowej. Ich zaletą jest odporność na wstrząsy i przechyły. Wada to niska sprawność w ujemnych temperaturach. Dlatego rzadko wykorzystywane są w samochodach osobowych. To dobry akumulator np. do motocykli czy przyczep kempingowych.
  • Akumulatory AGM (ang. absorbed glass mat) – baterie, w których elektrolit jest wchłonięty przez separatory z mikrowłókien – szklanych lub polimerowych. Są one nawet 3-krotnie wydajniejsze od zwykłych baterii. Zaleca się je m.in. do aut z systemem start-stop lub układem odzyskiwania energii. Ich dużą zaletą jest wydajność. Jako że nie służą im wysokie temperatury, lepiej nie montować ich w komorze silnikowej. Sprawdzą się natomiast w autach, gdzie akumulator mieści się w kabinie lub bagażniku.
  • Akumulatory ECM/ABF/EFB – akumulatory kwasowo-ołowiowe nowszego typu. Ich anody i katody są wykonane z ołowiu, wapnia i cyny. Dzięki temu są 2-krotnie wydajniejsze od baterii SLA. Mają też separatory z polietylenu oraz poliestru. Jako że nie tolerują głębokiego rozładowania, przy dłuższym nieużywaniu auta trzeba je podłączyć do prostownika.

Jaki akumulator wybrać? Kluczowe parametry

Dobry akumulator powinien nam służyć przez okres od 4 do 6 lat. Jako że zakup niewłaściwego, często taniego akumulatora przyniesie więcej szkód niż korzyści, warto się do takiego zakupu dobrze przygotować. Na pewno zawsze musimy zwrócić uwagę na podstawowe parametry akumulatora – pojemność, prąd rozruchowy i napięcie.

Pojemność akumulatora

Jednym z kluczowych parametrów akumulatora jest jego pojemność wyrażana w amperogodzinach (Ah). Parametr ten informuje o ilości energii w akumulatorze. Taką informację znajdziemy na jego ulotce.

Pojemność baterii musi być dobrana do rodzaju i pojemności silnika. Informacje o optymalnej pojemności akumulatora do naszego auta znajdziemy w instrukcji obsługi. Ważne, aby akumulatora nie była ona mniejsza niż wartość podana przez producenta. Dopuszcza się natomiast zakup baterii o większej pojemności. Jednak nie może ona przekraczać granicy 10% tego, co wskazuje instrukcja.

Nie sprawdzi się nawet najlepszy akumulator samochodowy o zbyt małej pojemności. Będzie to skutkować problemami z uruchomieniem jednostki napędowej. Natomiast zbyt pojemna bateria będzie niedoładowana.

Prąd rozruchowy

Inną ważną wartością jest prąd rozruchowy wyrażany w amperach (A). Ten parametr informuje o tym, ile prądu wyzwala akumulator w jednej chwili. Ma to wpływ na zdolność do uruchomienia jednostki napędowej nawet w ujemnej temperaturze. Dlatego jest to ważny parametr zwłaszcza dla diesli.

W tym przypadku nie musimy martwić się tym, że prąd rozruchowy będzie zbyt duży. Im ten parametr jest wyższy, tym lepiej. Rozrusznik pobierze bowiem tyle energii, ile jest mu potrzebne. Na pewno nie powinniśmy decydować się na zakup akumulatora z parametrem poniżej zalecanej wartości.

Napięcie akumulatora

Dla wszystkich samochodów osobowych pasują akumulatory 12 V. Z akumulatorów 24 V korzystają samochody ciężarowe. Z kolei starsze auta posiadały instalacje o napięciu znamionowym 6 V.

Jak wybrać akumulator do auta? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Sprawdźmy również, czy jest to akumulator bezobsługowy. Najlepiej też, jeśli korzysta on z technologii wapniowej. Musimy także pamiętać o tym, że niekiedy akumulator trzeba zakodować.

  • Bezobsługowość i hermetyczność – akumulatory bezobsługowe są prostsze w obsłudze. Mają ograniczone do minimum lub zakryte korki do uzupełnienia poziomu elektrolitu. Dlatego nie musimy w nich sprawdzać i uzupełniać poziomu wody destylowanej. Akumulatory hermetyczne (m.in. żelowe i spiralne) są już w pełni bezobsługowe. Nie mają żadnych otworów i nie można do nich dolać wody destylowanej. Takie baterie mogą też pracować w trudnych warunkach, również odwrócone w pozycji do góry nogami.
  • Technologia wapniowa – standard we współczesnych akumulatorach. Zamiast płyt antymonu znajdują się w nich związki wapnia. Ogranicza to zjawisko samorozładowania baterii i parowania elektrolitu. Akumulatory te są oznaczone symbolami Ca/Ca lub Calcium.
  • Konieczność zakodowania nowego akumulatora – zwłaszcza w nowoczesnych samochodach z systemem start-stop, po montażu nowego akumulatora wymianę trzeba potwierdzić w sterowniku komputera pokładowego. W ten sposób, korzystając z interfejsu diagnostycznego poprzez gniazdo OBD, przywrócimy maksymalne parametry ładowania.

Jaki akumulator wybrać pod względem budowy?

Poza parametrami ważna jest budowa akumulatora. Najlepiej, kiedy ma on identyczne rozmiary z wymienianym akumulatorem. Producenci oferują baterie o różnych kształtach i rozmiarach. Dlatego warto zmierzyć stary akumulator lub wnękę na baterię. Sprawdzić musimy też rozmieszczenie i rodzaj biegunów.

  • Wystawienie biegunów – mogą być schowane (poniżej poziomu obudowy) lub wystające (na obudowie).
  • Rozmieszczenie biegunów – jedne akumulatory mają biegun dodatni po lewej stronie (L+), inne natomiast po prawej (P+). Bieguny muszą być dopasowane do rozmieszczenia klem w aucie. Dlatego należy zapamiętać układ biegunów w wymienianym akumulatorze i dobrać nową baterię z identycznym układem. W innym wypadku nałożenie klem na odpowiednie bieguny może być niemożliwe.
  • Rodzaj biegunów – rozróżniamy bieguny dwóch typów – typ 1 i typ 3. Jeśli kupimy akumulator z innym rodzajem biegunów niż dotychczas, możemy wykorzystać specjalną nakładkę. Pozwala ona przekształcić typ 1 w typ 3.

Najlepsze akumulatory samochodowe – cena i producent

Jeśli nie wiemy, jaki akumulator samochodowy kupić, cena jest często decydującym kryterium. To błąd, ponieważ tańsze i słabsze akumulatory mogą sprzyjać problemom podczas eksploatacji samochodu. Poza tym mają krótszą żywotność. Lepiej więc postawić na najlepsze akumulatory samochodowe od lepszego i cenionego producenta. Wśród producentów dobrych akumulatorów wymienia się następujące marki: Varta, Centra, Bosch czy Jenox.

W ofercie tych producentów znajdziemy najlepsze akumulatory do samochodów najnowszej generacji. To baterie odporne na wysokie i niskie temperatury. Dodatkowo wykorzystują one nowoczesne technologie. Dzięki temu poradzą sobie z zasilaniem dodatkowego wyposażenia pochłaniającego dużą ilość prądu (np. ekrany podkładowe, odtwarzacze multimedialne, kamery cofania).

Same ceny akumulatorów są uzależnione od ich rodzaju i parametrów. Najczęściej akumulatory do samochodów osobowych kosztują kilkaset złotych (np. akumulatory obsługowe – ok. 180-270 zł, akumulatory bezobsługowe – ok. 400 zł, akumulatory EFB – ok. 400-500 zł, akumulatory AGM – ok. 500-600 zł).

Oczywiście, o ile akumulator nie wymaga kodowania, jego wymianę przeprowadzimy samodzielnie. Procedurę krok po kroku, jak odłączyć akumulator, opisuje artykuł pt. “Odłączanie akumulatora. Jak zrobić to bezpiecznie?“.

Pamiętajmy też, że jeśli kupujemy nowy akumulator w sklepie stacjonarnym, aby zostawić w nim zużytą baterię. W innym wypadku sprzedawca naliczy nam tzw. opłatę depozytową w wysokości 30 zł. Przy zakupie akumulatora przez Internet zużytą baterię powinniśmy zawieźć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Taki podmiot jest obecnie obowiązkowy w każdej gminie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz