Jak wybrać hak holowniczy?

Podziel się:
jak wybrać hak holowniczy

O haku holowniczym w swoim aucie przypominamy sobie zazwyczaj wtedy, kiedy ten jest nam niezbędny. Zazwyczaj ma to miejsce w sytuacjach awaryjnych, kiedy to chcemy odholować inne auto do warsztatu. Na tym zalety takiego elementu samochodu się nie kończą. Nie zapominajmy, że dodatkowo możemy dzięki temu zwiększyć też ładowność pojazdu, doczepiając do niego przyczepę. Tak więc, jak wybrać hak holowniczy?

Rodzaje haków holowniczych

Zacząć należy więc od rodzaju haków holowniczych. Tak oto podzielić możemy je na haki montowane na stałe oraz demontowane.

* hak montowany na stałe

Tego rodzaju haki nazywane są również hakami przykręcanymi. Bierze się to z tego, że są one przykręcane za pomocą śrub. Jak nie trudno się domyślić są to rozwiązania nie tylko najprostsze, ale i najstarsze, a jednocześnie najtańsze. Między innymi właśnie dlatego wśród kierowców cieszą się one największą popularnością. Haki te zaleca się przede wszystkim kierowcom, którzy korzystają z różnych rodzajów przyczep.

Warto mieć jednak na uwadze, że takie haki nie sprawdzają się we wszystkich samochodach. W niektórych pojazdach montaż takiego haka sprawia, że część tablicy rejestracyjnej samochodu bądź jego światła przeciwmgielne są zasłonięte. To natomiast jest niezgodne z przepisami, co przy kontroli policyjnej będzie skutkować mandatem. Dodatkowo samochody z takim hakiem mogą mieć problemy z wjazdem na terytorium krajów unijnych. Nie są one bowiem zgodne z normami wyznaczonymi przez Unię Europejską.

* hak demontowany

Ogromną zaletą haków demontowanych jest fakt, że są one akceptowane na terenie Unii Europejskiej. Co oczywiste korzystamy z nich tylko wtedy, kiedy zachodzi taka konieczność. Na co dzień nie są natomiast żadnym obciążeniem samochodu oraz go nie szpecą. W przypadku takich haków wyróżniamy te z przykręcaną kulą, z wypinana kulą oraz automatyczne.

  • Hak z przykręcaną kulą

Jest to hak najtańszy, ale jednocześnie dość mało praktyczny. Trudny jest tu bowiem montaż oraz demontaż kuli. Niezbędne są wówczas nie tylko narzędzia, ale i spore zdolności manualne. Śruby znajdują się tu bowiem pod zderzakiem, a dostanie się do nich, jest trudne. To rozwiązanie poleca się tym kierowcom, którzy z haka korzystają od święta, a także mają ograniczone możliwości finansowe.

  • Hak z wypinaną kulą

To już znacznie nowocześniejsze rozwiązanie, ale co za tym idzie także i droższe. Mimo wszystko ze względu na prostotę i łatwość obsługi wśród kierowców cieszą się one sporym zainteresowaniem. Szczególnie zalecane są osobom, które z haka korzystają dość często. W zależności od preferencji do wyboru mamy hak wypinany pionowo i poziomo, które różnią się pomiędzy sobą m.in. nachyleniem gniazda kuli zaczepu.W hakach wypinanych pionowo gniazdo kuli znajduje się pod zderzakiem, co sprawia, że system holowniczy jest w całości ukryty. Zachowany zostaje wówczas estetyczny wygląd auta, choć ma to wpływ na nieco trudniejsze wypinanie kuli. Całość nie jest również przystosowana do transportu bagażnika na rowery. Przy hakach wypinanych poziomo kula jest widoczna, co wielu kierowcom się nie podoba. Łatwo jest ją jednak wówczas wypinać oraz wpinać.

Niezależnie od wyboru zawsze możemy mówić tu o sporej wytrzymałości i odporności na uszkodzenia czy warunki atmosferyczne. Haki takie są również w miarę proste w obsłudze oraz bezpieczne. Dzięki dodatkowym zaczepom zabezpieczającym nie ma tutaj mowy o niekontrolowanym odpięciu się kuli.

  • Hak automatyczny

Hak składany w całości można schować pod zderzak, kiedy z niego nie korzystamy i nie jest on nam potrzebny. W sytuacji, kiedy zajdzie konieczność korzystania z tego elementu wystarczy nacisnąć guzik lub dźwignię znajdującą się w bagażniku, a hak wysunie się automatycznie. Haki takie są najdroższe, ale również najbardziej zaawansowane oraz komfortowe i estetyczne. Montuje się je jednak fabrycznie, a więc zamówić należy je wraz z samochodem. Większość kierowców z takiego dodatku jednak rezygnuje ze względu na wysoką cenę. Jego koszt sięgać może bowiem nawet kilku tysięcy złotych.

Dodatkowo wspomnieć należy o specjalnych zaczepach do przewozu rowerów. Te dedykowane są niewielkim autom miejskim oraz samochodom hybrydowym, które nie mają miejsca na montaż haka holowniczego. Jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są one do przewozu rowerów.

Dopasowanie haka holowniczego

Najlepiej hak holowniczy dopasować do marki czy modelu auta. Haki dedykowane konkretnym samochodom montuje się bowiem o wiele łatwiej, korzystając przy tym z otworów fabrycznych. Skraca to i ułatwia sam czas pracy nad montażem. Nie zawsze jest to natomiast rozwiązanie lepsze pod kątem wizualnym. Samochód z hakiem dedykowanym nawet przy większym obciążeniu prowadzi się też stabilniej. Prostsze jest też przyspieszanie czy ruszanie pod górę. Oczywiście mocowanie takie jest też niezwykle trwałe. Podsumowując, hak holowniczy wybierać trzeba, biorąc pod uwagę markę samochodu, jego model, a nawet napęd. Niezależnie od wyboru pamiętajmy, aby waga przyczepy czy holowanego auta nie przekraczała 85% ciężaru samochodu folującego. W innym razie poruszanie się takim pojazdem będzie mniej bezpieczne.

Parametry haków

Szukając haka do swojego samochodu, poza jego rodzajem uwagę zwrócić trzeba także na parametry techniczne takiego elementu. Najważniejsze z nich to maksymalny uciąg oraz materiał, z jakiego jest on wykonany.

* maksymalny uciąg zaczepu

Tonaż haków określa ile maksymalnie ważyć może ciągnięta na nim przyczepa. Wielu kierowców stawia na haki o jak największym uciągu. Jest to jednak spory błąd, ponieważ waga przyczepy zawsze powinna być dopasowana do ciężaru własnego pojazdu i nie przekraczać 85% jego masy. Granica maksymalnego uciągu to natomiast waga odpowiadająca całkowitej masie takiego pojazdu.

Informację o maksymalnym uciągu kierowca znajdzie natomiast na tabliczce znamionowej, którą posiada każdy hak dopuszczony do sprzedaży. Szczególnie warto zwrócić na to uwagę, kupując samochód używany, kiedy nie dostaliśmy od właściciela instrukcji obsługi takiego haka. Przypominamy również, że przy zakupie samochodu używanego zawsze niezwykle pomocny jest raport VIN, dzięki któremu prześledzimy dokładnie historię takiego pojazdu, sprawdzimy dane techniczne oraz wyposażenie samochodu, informacje o szkodach czy kolizjach, a także bazę aut kradzionych.

* materiał

W przypadku materiału najlepszym wyborem będzie stal ocynkowana, która charakteryzuje się optymalną wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne czy szkodliwe działanie warunków atmosferycznych. Poza tym do produkcji haków holowniczych używa się też zwykłej stali. To również materiał odpowiedni, choć nie jest tak trwały i mniej odporny na działanie warunków atmosferycznych, jeżeli mielibyśmy ją porównać ze stalą ocynkowaną.

* nacisk

Innym ważnym parametrem jest nacisk pionowy. Ten istotny jest podczas postoju, kiedy to zaczep przyczepy oddziałuje na hak pionową siłą. Ten parametr mieścić się powinien w granicach 25-90 kilogramów. Wiele zależy tu od typu i modelu samochodu.

* wiązka

Przy zakupie haka pod uwagę wziąć należy także rodzaj wiązki elektrycznej. Do wyboru mamy tu wiązki dedykowane i uniwersalne, siedmio– oraz trzynastobiegunowe. Pamiętajmy, że wiązkę zazwyczaj dokupić trzeba osobno.

  • Wiązki dedykowane są lepsze i bezpieczniejsze od uniwersalnych, choć również i droższe. Poza tym są one łatwiejsze w montażu, a produkuje się je przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii. Dzięki temu są one kompatybilne z różnymi systemami wspomagającymi hamowanie, czy nawet otwieranie bagażnika.
  • Wiązki uniwersalne są tańsze i stąd cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Nie wymagają kodowania. Dlatego zaleca się je do aut mniej zaawansowanych technicznie.

Poza nimi wyróżniamy jeszcze wiązki 7 i 13 PIN-owe w zależności od holowanych pojazdów:

  • Wiązkę 7 PIN wykorzystuje się w przypadku bagażników rowerowych i lekkich przyczep.
  • Wiązkę 13 PIN przy przyczepach kempingowych. Gwarantuje ona dopływ prądu do wszystkich sprzętów elektrycznych czy świateł, a nawet pozwala na ładowanie akumulatora przyczepy.

Homologacja

W świetle przepisów niezwykle istotna jest również homologacja. O homologacji kuli informuje umieszczone na haku oznaczenie e lub E. Oznacza to, że jest on dopuszczony do użytku na terenie UE.

Firma

Na koniec odnieśmy się jeszcze do firm, które odpowiadają za tworzenie haków holowniczych. Chcąc mieć hak wysokiej jakości, postawić należy na produkty renomowanych producentów. Do takich zalicza się marki Steinhof, Starc, Brink, Galia, Westfalia, Hak-Pol, Witter czy Auto-Hak.

Podsumowanie

Skoro wiecie już, jak wybrać hak holowniczy nie powinniście mieć z tym żadnego problemu. Stawiając na produkty markowe, z pewnością będziecie mieć z nich wiele pożytku. Tak holując przyczepę, jak i inny samochód, który odmówił posłuszeństwa i wymaga podwózki do zakładu mechanicznego.

Tyle o hakach. Z artykułu pt. Lina holownicza do samochodu dowiecie się natomiast, jak wybrać linkę holowniczą. Która będzie najlepsza? Kinetyczna, stalowa, pleciona, elastyczna, a może sztywny hol? W powyższym artykule odpowiadamy na wszystkie pytania związane z wyborem liny holowniczej.

Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu
share on:

Odpowiedz