Jak sprawdzić stan opon używanych?

jak sprawdzić stan opon używanych

Nie da się ukryć, że rynek samochodów używanych ma się w Polsce bardzo dobrze, o czym więcej pisaliśmy w artykule Jak wyglądała sprzedaż aut używanych w Polsce w roku 2017?”. Nic też nie wskazuje na to, aby na tej płaszczyźnie do wielkich zmian doszło w tym roku. Warto zauważyć, że wraz z samochodami rynek wtórny wypełniają również opony. W związku z tym odpowiedzmy sobie na pytanie, jak sprawdzić stan opon używanych.

Jak znaleźć dobrą okazję?

Wielu kierowców w Polsce, którzy szukają sobie samochodu na rynku wtórnym, wie doskonale, jak go weryfikować. Robią to choćby poprzez raport VIN, który jest swego rodzaju dokładną historią takiego pojazdu. W przypadku opon jest z tym jednak problem. Trudno bowiem dowidzieć się czegoś o użytkowanym ogumieniu. Zazwyczaj kierowcy kierują się tutaj tylko i wyłącznie ceną. To błąd, ponieważ wiele tanich opon pochodzi z aut powypadkowych bądź jest też kompletowana z kilku samochodów. Aby tego uniknąć, trzeba wiedzieć, jak sprawdzić stan opon używanych, choć równie ważna jest tutaj ich gwarancja. Oczywiście nie mówimy tu o gwarancji takiej, jaką otrzymujemy, kupując opony nowe. Niemniej jednak gwarancja rozruchowa na miesiąc lub nawet na dwa tygodnie może być bezcenna. Wszelkie mankamenty opon o wiele prościej wychwycić jest bowiem po założeniu ich na felgi. Zdarza się, że wady takich opon wychodzą dopiero w czasie jazdy. Jeśli mielibyśmy wspomnieć o problemach najczęściej wychwytywanych, to wymienilibyśmy tutaj nadmierny hałas, nierównomierne zużycie powodujące ściąganie pojazdu na jedną ze stron czy szybsze zużycie łożysk, a nawet elementów zawieszenia.

Głębokość bieżnika

Niekiedy jednak sprzedawca nie daje gwarancji rozruchowej. Jeśli cena jest atrakcyjna i nie chcemy stracić nadążającej się okazji, pozostaje ocena wizualna. Jak sprawdzić stan opon używanych w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności trzeba przyjrzeć się jej bieżnikowi. Zauważmy, że polskie prawo dopuszcza opony z bieżnikiem 1,6 mm, choć jest to granica skrajna i przy tym dość niebezpieczna. Takie opony są po prostu mocno zużyte i trzeba dać sobie z nimi spokój, jeżeli w ogóle takie ogumienie ktoś nam wcześniej zaoferuje. Dodajmy od razu, że w przypadku letnich opon droga hamowania czy utrzymanie samochodu w zakrętach trudne jest już przy oponach z bieżnikiem 3 mm. Przy oponach zimowych za zużyte uważa się opony o bieżniku 4 mm. Wówczas takie ogumienie ma trudność z wgryzaniem się w śnieg czy tym bardziej opanowaniem poślizgów.

Wiek opony

Głębokość bieżnika to jeden z ważniejszych parametrów, jeżeli nabywamy ogumienie na rynku wtórnym. Niemniej jednak nie można zapomnieć też o wieku takiej opony. Warto w tym miejscu wspomnieć, że niektórzy kierowcy traktują jako opony nowe nawet ogumienie 3-letnie. Co z tego jednak skoro taka opona swoje właściwości straci wówczas dość szybko. Po dziesięciu latach na pewno będzie ona już pozbawiona swoich parametrów, a to z kolei przełoży się na jej pękanie, twardnienie czy parcenie. Istnieje też duże ryzyko rozwarstwienia czy innej awarii.

Warto więc dokładnie przyjrzeć się też dacie jej produkcji. Jak sprawdzić stan opon używanych biorąc pod uwagę ich wiek? Nie jest to trudne, ponieważ po roku 2000 opony są zgodne z kodem DOT i mają 4-cyfrowy szereg znaków, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Oczywiście im młodsza opona, tym lepiej, choć na pewno ważne jest też to, w jakich warunkach była ona przechowywana. Ogumieniu nie służą choćby wilgotność, wysoka temperatura czy oleje, farby, smary i inne chemikalia, które przyspieszają proces jej starzenia.

Uszkodzenia ogumienia

Jak sprawdzić stan opon używanych? Nie można rzecz jasna zapomnieć o uszkodzeniach takiego ogumienia. Dlatego też takiej oponie należy przyjrzeć się dokładnie z każdej strony. Czerwoną lampkę załączyć powinny tutaj wszelkie wybrzuszenia, odkształcenia czy inne zmiany w kształcie. Poza tym bezużyteczne są opony z odklejającym się bieżnikiem, odparzeniami czy pęknięciami. Na pewno do użycia nie nadaje się też opona z rozdartym bokiem czy odkrytym drutem.

Podsumowanie

Skoro wiecie już, jak sprawdzić stan opon używanych mamy nadzieję, że nie będziecie mieć problemów z zakupem ogumienia na rynku wtórnym. Swoją drogą nie ukrywamy, że jest to jednak mocno ryzykowne. Warto też się dobrze zastanowić, czy taki zakup w ogóle ma sens. Niezależnie natomiast od tego, na jakie opony postawicie Zapraszamy do zapoznania się z naszym materiałem wideo Jak dbać o opony samochodowe? na kanale Autobaza Videoblog. Dzięki zawartym tam poradom nie tylko korzystnie wpłyniecie na ich stan, ale także poprawicie bezpieczeństwo swoje i pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz