Jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół?

jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół

Z pewnością każdy kierowca wielokrotnie słyszał o tym, że w jego samochodzie ustawić trzeba geometrię kół. Wielu nie wie jednak jak to zrobić. Przyjrzyjmy się temu problemowi nieco bliżej. Nie jest bowiem wykluczone, że pierwsze typowe dla tego parametru objawy mogą szybko przeistoczyć się w problemy o wiele poważniejsze, które pociągną za sobą również większe wydatki finansowe. Jednym z najważniejszych parametrów geometrii jest ich zbieżność Tak więc, jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół?

Dlaczego geometria jest tak ważna?

W pierwszej kolejności odnieśmy się do istoty samej geometrii i jej wpływu na samochód. Otóż przekłada się ona na ruch koła oraz jego położenie podczas jazdy. Nie jest więc tajemnicą, że właściwa geometria kół ma wpływ na to, jak prowadzi się samochód. W praktyce ma ona pozwalać na poruszanie się w linii prostej, kiedy to występują najmniejsze opory toczenia, jak i pokonywanie zakrętów.

Czym jest zbieżność?

Sama zbieżność to nic innego jak wzajemna relacja ustawienia kół przednich i tylnych, które tylko z pozoru wydają się być ustawione względem siebie równolegle. Na ogół kąt zbieżności waha się tutaj od +3 do -3 stopni. Jeżeli jest on dodatni mówimy, że koła są zbieżne. W przypadku kąta ujemnego mamy do czynienia z ich rozbieżnością. Inne określenia dotyczą tego, jak ustawione są koła. Jeśli są one ustawione do wewnątrz, występuje rozbieżność ujemna, do zewnątrz – rozbieżność dodatnia.

* koła zbieżne – kiedy koła są zbieżne, samochód jest stabilny i prawidłowo utrzymuje kierunek jazdy po linii prostej. Przekłada się to na komfort prowadzenia auta, gdyż kierowca nie musi wprowadzać tu żadnych korekt. Zmniejszeniu ulega jednak jego manewrowość. Ponadto pojazd taki wolniej pokonuje zakręty, a podczas jazdy szybciej zużywa opony i paliwo.

* koła rozbieżne – przy rozbieżności kół kierowca musi zachować czujność, gdyż konieczne jest ciągłe wykonywanie korekt, kiedy to pojazd porusza na wprost. Łatwiej jest w przypadku trasy z licznymi zakrętami, które auto z rozbieżnymi kołami pokonuje szybciej. Również i w tym przypadku zaobserwowano większe zużycie paliwa i opon.

* koła o zbieżności zerowej – koła, które są względem siebie ustawione idealnie, zmniejszają zużycie paliwa i opon. Auto takie jest jednak średnio manewrowe, a kierowca podczas jazdy na wprost musi wprowadzać korekty.

Zbieżność wpływa więc na:

* stabilność pojazdu podczas jazdy na wprost
* stopień bezwładności w momencie pokonywania zakrętów
* tempo zużycia opon
* opory toczenia samochodu
* zużycie paliwa

Kiedy sprawdzać zbieżność?

Zbieżność kół na pewno sprawdzić trzeba przy zakupie auta używanego. W innym wypadku parametr ten sprawdzać należy przynajmniej raz w roku. Najlepiej zrobić to w okresie wiosennym. Wszystko dlatego, że na zmianę ustawień wpływ mieć może mieć jazda po nierównościach, a więc dziurach, krawężnikach czy nawet bryłach lodu. Ponadto są też objawy, które sugerują nam, że powinniśmy sprawdzić zbieżność. Należą do nich:

* nerwowe zachowanie pojazdu w trakcie jazdy po prostej
* bezwład samochodu podczas pokonywania ostrych zakrętów
* trudności z utrzymaniem toru jazdy
* piski opon na zakrętach
* skręcona w bok kierownica

Szczególnie istotne i mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy są dwa pierwsze objawy. Kiedy samochód ma problem z utrzymaniem kierunku podczas jazdy na wprost, mówimy o rozbieżności. Jeśli jest bezwładny w momencie pokonywania zakrętów do czynienia mamy z nadmierną zbieżnością.

Ponadto pamiętajmy, że sprawdzenie zbieżności jest również niezbędne podczas wymiany kół, co dla wielu kierowców jest oczywiste czy też elementów układu kierowniczego.

Jak sprawdzić zbieżność?

Sprawdzenie zbieżności domowymi sposobami mija się z celem, bo jest nieskuteczne, a więc i niebezpieczne dla kierowcy, jego pasażerów i innych uczestników ruchu. Niezbędny jest do tego specjalistyczny sprzęt, ale tu problemem jest jego cena, bo profesjonalne urządzenia służące sprawdzeniu zbieżności kosztują kilka tysięcy złotych. Dlatego najlepiej zadanie to powierzyć fachowcom z odpowiedniego zakładu. Tym bardziej że nie jest to usługa szczególnie kosztowna, a zapłacić za nią przyjdzie nam około 100 zł.

Niekiedy jednak zdarzyć się może, że wymianie podlegają również inne elementy, które pozwalają sprawdzić i ustawić zbieżność. Dlatego przed jej ustawieniem sprawdzić należy:

* silentbloki wahacza, które łączą wahacz z nadwoziem i są podatne na uszkodzenia mechaniczne. Podzespoły te wykonane są z gumy i metalu, a więc podczas jazdy po nierównościach zużywają się dość szybko. Ich wymiana to koszt około 200 zł.

* sworznie wahaczy łączą wahacze ze zwrotnicami, o których uszkodzeniu świadczą dobrze słyszalne stuki z okolic zawieszenia. W tym przypadku koszt jednego elementu to ok. 70 zł.

* drążki kierownicze i ich końcówki, które mogą być zbyt luźne, co świadczy o ich zużyciu. To akurat wydatek od ok. 100 do 300 zł.

Podsumowanie

Nie ulega więc wątpliwości, że sprawdzanie zbieżności jest niezwykle istotne. Tak w ujęciu bezpieczeństwa, jak i ekonomii, bo prawidłowa zbieżność przełoży się na oszczędności z tytułu częstotliwości zużycia opon i spalania. Skoro wiecie już, jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół róbcie to regularnie oraz zawsze przy zakupie samochodu używanego. W tym drugim przypadku nie zapomnijcie też o raporcie VIN, który będzie encyklopedią wiedzy o interesującym Was samochodzie. Zawiera on w sobie nie tylko dane techniczne, jego wyposażenie czy historię, ale również informacje o szkodach i kolizjach czy wezwaniach serwisowych. Ponadto dzięki raportowi dotrzecie do archiwalnych zdjęć pojazdu oraz sprawdzicie, czy nie widnieje on w bazach kradzieżowych. Jeszcze dziś raport taki zamówicie w serwisie autobaza.pl.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 14 Średnio: 1.9]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

  1. Przy zmianie kół w swoim stałym serwisie mam od razu ustawianą zbieżność więc nie muszę się martwić, że coś jest nie tak, wszystko jest robione od razu, a ja mogę spokojnie jeździć.

Odpowiedz