Zbieżność kół — jak sprawdzić i ustawić?

jak sprawdzić i ustawić zbieżność kół

Zbieżność kół to podstawowy parametr geometrii zawieszenia. To jedna z tych czynności, które należy regularnie, raz na jakiś czas przeprowadzać w samochodzie. Tymczasem wielu kierowców o tym zapomina.

Czym jest zbieżność kół?

Wielu wydaje się, że koła jednej osi powinny być ustawione względem siebie równolegle. Jednak takie ustawienie — z uwagi na działające siły rozchylające je względem osi — sprawiłoby, że samochód prowadziłoby się chaotycznie i niepewnie. Zapobiegać temu ma właśnie zbieżność kół.

Zbieżność oznacza, że przednia strona koła znajdująca się przy zderzaku jest ustawiona do wewnątrz osi auta. Rzecz jasna zbieżność kół, podobnie jak kąt ich pochylenia oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, ustalają producenci samochodów. Celem jest uzyskanie kompromisu między bezpieczeństwem podczas jazdy na wprost i w zakrętach, komfortem prowadzenia pojazdu i zużyciem paliwa.

Dlaczego warto dbać o prawidłową zbieżność kół?

Opony, które nieprawidłowo przylegają do jezdni, nie zapewniają odpowiednio wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Koła zbieżne lub rozbieżne sprawiają, że samochód ściąga na bok i wymaga ciągłych korekt toru jazdy. Poza tym w pogorszonych warunkach atmosferycznych istnieje większe ryzyko poślizgu, zwłaszcza przy nieoczekiwanych szarpnięciach kierownicą.

Inną negatywną stroną źle ustawionej zbieżności jest szybsze zużycie opony. Niekiedy wystarczy kilkaset kilometrów, aby w sposób nieodwracalny zniszczyć nowe opony. Zużycie bieżnika dokonuje się w nierównomiernym stopniu, zarówno pomiędzy poszczególnymi oponami, jak i stronami tego samego ogumienia. Przy okazji to przyspieszone zużycie elementów zawieszenia, które przenosi w ten sposób dodatkowe siły.

Czym objawia się nieprawidłowa zbieżność?

Dla doświadczonego kierowcy rozpoznanie nieprawidłowej geometrii zawieszenia nie jest szczególnie trudne. Często usterka jest dobrze odczuwalna, a nawet słyszalna.

Przede wszystkim przy braku zbieżności kół samochód ma problem z utrzymaniem toru jazdy, ściągając na bok i z opóźnieniem reagując na polecenia kierowcy. W przypadku pokonywania zakrętów pojawia się popiskiwanie opon, podobnie jak podczas manewrowania na parkingach o gładkiej powierzchni. Zdarza się również, że kierownica pozostaje skręcona po wjechaniu w dziurę lub na krawężnik.

Kiedy należy sprawdzić geometrię zawieszenia?

Jest co najmniej kilka sytuacji, kiedy geometria zawieszenia powinna być sprawdzona. Tyczy się to między innymi korekty geometrii po każdej wymianie części zawieszenia lub układu kierowniczego, np. końcówek drążków kierowniczych, sworzni i tulei wahaczy, łączników stabilizatora czy amortyzatorów.

To nie koniec. Ustawienie geometrii zawieszenia samochodu należy też przeprowadzić w innych sytuacjach.

Po zakupie samochodu używanego

Coraz więcej kierowców, kupując samochód używany, sprawdza go po numerze VIN, a także podczas przeglądu i jazdy próbnej. Już po jego nabyciu warto udać się do warsztatu na przegląd kluczowych układów oraz podzespołów (m.in. układ rozrządu, hamulce, amortyzatory).

Szerzej piszemy o nich w artykule pt. Zakup samochodu używanego – co sprawdzić?“. Dodatkowo warto też zlecić sprawdzenie zbieżności kół.

Przy zakładaniu nowego kompletu opon

Zbieżność kół warto ustawić każdorazowo po zakupie nowego kompletu opon. Kontrola ogumienia, bez względu na to, jakie to opony — sezonowe czy całoroczne — jest obowiązkiem. W innym wypadku łatwo o nadmierne i nierównomierne zużycie ogumienia.

Po uszkodzeniu podwozia lub najechaniu na dziurę

Uszkodzenie któregokolwiek elementu zawieszenia powinno być powodem do sprawdzenia zbieżności. Łatwo o to na przykład podczas najechania na głęboką dziurę w jezdni, obniżenie studzienki kanalizacyjnej, czy po uderzeniu w wysoki krawężnik.

Każde z tych zdarzeń może przyczynić się na przykład do uszkodzenia amortyzatora. Zresztą mocne uderzenie może też doprowadzić do zmiany kąta pochylenia kół, kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy czy kąta pochylenia osi sworznia zwrotnicy. Będzie to skutkować problemami z kierowaniem pojazdem.

Jak samodzielnie sprawdzić zbieżność?

Sprawdzenie zbieżności kół jest możliwe dzięki wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi, choć dawniej w pojazdach rolniczych używało się do tego sznurka. Korzystając z tej metody, wystarczy zaopatrzyć się w elastyczny sznurek i obwinąć nim wszystkie koła na wysokości piast, jednocześnie ustawiając kierownicę na wprost.

Sznurek powinien okalać całe auto i wyznaczać równą linię pomiędzy kołami z przodu i z tyłu. Następnie należy przyjrzeć się obu kołom z przodu. Jeśli sznurek opiera się na przedniej części opony, nie dotykając tylnej, zachodzi duże prawdopodobieństwo, że koła są zbieżne.

Jak ustawić zbieżność kół?

Oczywiście nie zalecamy korzystania z tak prozaicznych metod. Zdecydowanie bezpieczniej zaufać doświadczeniu i urządzeniom specjalistów. Nie wystarczy wiedzieć, ile stopni ma kąt ostry kół.

Pomagają urządzenia pomiarowe nakładane na każde koło samochodu lub na oba koła przednie w przystosowanych do tego modelach. Na swoim wyposażeniu mają je wszystkie stacje diagnostyczne i większość warsztatów.

Niestety, nie zawsze można ustawić geometrię kół. W przypadku, kiedy wstępują luzy w zawieszeniu, regulacja niewiele pomoże. Najpierw należy wymienić zużyte elementy zawieszenia. Inną przeszkodą są mocno lub nierównomiernie zużyte opony.

Specjalistyczne maszyny pomiarowe dają największą precyzję ustawienia zbieżności, pokazując parametry dla wszystkich kół i wskazując te, które nie mieszczą się w zadanej tolerancji. Dodatkowo w niektórych samochodach pozwalają ustawić inne parametry geometrii zawieszenia (np. kąt pochylenia kół, kąt pochylenia zwrotnicy lub kąt wyprzedzenia zwrotnicy).

Ustawiamy zbieżność — cena usługi

W zależności od stopnia i zakresu przeprowadzonych prac, ustawienie zbieżności kół kosztuje od 50 do 200 zł i trwa ok. godziny. Jednak korzyść z tego płynąca jest o wiele większa, a więc tym bardziej warto co jakiś czas zlecać mechanikowi ustawianie zbieżności.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 16 Średnio: 2.3]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

  1. Przy zmianie kół w swoim stałym serwisie mam od razu ustawianą zbieżność więc nie muszę się martwić, że coś jest nie tak, wszystko jest robione od razu, a ja mogę spokojnie jeździć.

Odpowiedz