Jak serwisować akumulator samochodowy?

jak serwisować akumulator samochodowy

Pierwsze przymrozki to moment, w którym wielu kierowców zastanawia się nad zakupem akumulatora. Niekiedy rzeczywiście jest to niezbędne. Ważne natomiast, aby zdawać sobie sprawę, że jego żywotność można wydłużyć. Jak serwisować akumulator samochodowy, aby cieszyć się nim dłużej?

Jak zbudowany jest akumulator?

Większość akumulatorów stosowanych obecnie w samochodach to konstrukcje “bezobsługowe”, choć termin ten odnosi się jedynie do architektury baterii. Prościej rzecz ujmując, nie mają one odkręcanych korków służących wymianie czy uzupełnianiu elektrolitu. Samej baterii nie należy jednak traktować jako urządzenia bezobsługowego.

Kwasowo-ołowiowy elektrolit, a więc główny składnik akumulatorów samochodowych, składa się z kwasu siarkowego i wody, która zamarza w temperaturze 0 stopni Celsjusza. Elektrolit jest wprawdzie mniej podatny na zamarzanie, ale wiele zależy tu od jego gęstości. Przy gęstości 1,28 g/cm3 (napięcie 12,8 Volta) zamarznie on dopiero przy temperaturze -60 st. C, ale już przy gęstości 1,20 g/cm3 (napięcie 12,3 Volta) temperatura zamarzania spada do -26 st. C, a gęstości 1,10 g/cm3 – tylko do -9 st. Celsjusza.

Zamarznięty akumulator nie nadaje się do dalszego użytku, ale co istotne, wraz ze spadkiem temperatury zmniejsza się także sprawność baterii. Dlatego zakłada się, że w temperaturze 0 stopni Celsjusza pojemność w pełni naładowanego akumulatora odpowiada 80 procentom jego pojemności nominalnej. Przy -10 stopniach jest już to jednak tylko 70 proc., a przy -25 stopniach maksymalnie 60 proc. Oczywiście są to wyliczenia dla w pełni sprawnej i nowej baterii. Przy kilkuletnich akumulatorach ich sprawność znacznie obniżyć może już pierwszy i to wcale nie największy atak mrozu. Co zrobić, aby wydłużyć ich żywotność?

Jak serwisować akumulator samochodowy?

W związku z tym zaleca się przynajmniej raz do roku profilaktycznie doładować akumulator. Zwłaszcza że w czasie zimy kierowca o wiele częściej korzysta z ogrzewania kabiny, lusterek czy szyb. To wszystko generuje dodatkowy pobór prądu. Ten nie zawsze jest natomiast uzupełniany przez alternator, do czego niezbędna jest dłuższa jazda. Jeśli kierowca porusza się głównie w warunkach miejskich, ze sprawnością takiej baterii może wówczas pojawić się problem.

Jak ładować akumulator?

Skoro wiecie, jak serwisować akumulator samochodowy i że przynajmniej raz w roku trzeba go profilaktycznie doładować, odnieść się również trzeba do samego procesu ładowania. Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą dla ładowania akumulatorów kwasowych, powinny one być ładowane prądem o natężeniu nieprzekraczającym 1/10 pojemności baterii. Oznacza to, że akumulator pojemności 60 Ah (amperogodzin) należy ładować prądem o natężeniu nie większym niż 6 A (amperów).

Zresztą, im niższe jest natężenie prądu ładowania, tym lepiej dla akumulatora. Kiedy ładuje się on wolniej, nie występuje gazowanie elektrolitu, co zapobiega rozpadowi lub zasiarczeniu płyt. Z tego powodu akumulatory najlepiej ładować prądem o natężeniu około 2 A.

To tyle, jeśli chodzi o to, jak serwisować akumulator samochodowy. Warto zrobić wszystko, aby baterię w zadowalającym stanie utrzymać jak najdłużej. Jeśli akumulatora nie da się już jednak uratować lub znacznie stracił on na sprawności, niezbędny będzie dodatkowy wydatek. W artykule pt. “Jak wybrać akumulator samochodowy?” wymieniamy wady i zalety poszczególnych baterii, jak również odnosimy się do ich najważniejszych parametrów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 14 Średnio: 2.9]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz