Jak rozpoznać samochód powypadkowy?

jak rozpoznać samochód powypadkowy

Zakup samochodu, który brał udział w stłuczce, zawsze jest mocno ryzykowny. Warto w związku z tym wiedzieć, jak rozpoznać samochód powypadkowy.

Burzliwa przeszłość samochodów z zagranicy

Samochody powypadkowe sprzedawane są w Polsce, ale i poza jej granicami. Właśnie auta z zagranicy mają często bardzo bogatą przeszłość. Zdarza się, że doszło w nich do przekręcenia licznika, poza tym mogą być po stłuczkach i innych szkodach. Dlatego warto wiedzieć jak rozpoznać samochód powypadkowy. Pomogą w tym porady doświadczonych blacharzy, choć nie jest to jedyny sposób. W dalszym ciągu wiele o przeszłości samochodu, a w tym również wypadków i kolizji mówi raport VIN.

Oczywiście samochód powypadkowy często kupić można w bardzo okazjonalnej cenie. Wprawdzie naprawianie szkód wypadkowych w Niemczech czy Szwajcarii może być mało opłacalne, to jednak import rozbitego samochodu do Polski i jego naprawa w kraju już jak najbardziej. Zwłaszcza że blacharze i lakiernicy często korzystają z części używanych, które są słabej jakości i mogą pochodzić z aut z Wielkiej Brytanii, a nawet innych samochodów powypadkowych.

To już może nieść w sobie bardzo poważne konsekwencje dla nabywcy samochodu naprawianego w taki sposób. Na pewno drobna stłuczka nie wpływa na bezpieczeństwo pasażerów, ale w nowoczesnych samochodach nawet niewielka kolizja może spowodować poważne awarie osprzętu oraz elektroniki. Jeszcze gorzej, jeżeli samochód ucierpiał w taki sposób, że doszło do usterki negatywnie wpływającej na pewność prowadzenia auta.

Jak rozpoznać samochód powypadkowy i gdzie szukać śladów napraw powypadkowych? Najlepiej o pomoc poprosić specjalistę, czyli doświadczonego blacharza i lakiernika. Czynności weryfikacyjne można podzielić na te, które wykonać uda się samodzielnie, jak i te, w których pomoże ekspert.

Jak rozpoznać samochód powypadkowy samodzielnie?

Odklejające się szyby

Uwagę zwrócić należy na szyby. Zdarza się i to często, że przy krawędziach szyb, jeżeli naprawa została wykonana niechlujnie, szkło zaczęło się już odklejać. Co więcej, niekiedy widnieją tam pozostałości kleju do szyb.

Nadmiernie odchodzące listwy

Przyjrzeć się należy również listwom. Pod nimi mogą kryć się zacieki z farby, a fabrycznych klipsów może już brakować. Co kluczowe, nie jest to jednak dowód, który musi świadczyć o tym, że samochód jest powypadkowy. Niekoniecznie, ponieważ słabo wykonane listwy zdarzają się w samochodach niewypadkowych i są błędem popełnionym na etapie składania pojazdu w fabryce.

Uszkodzenia pasów i daty ich produkcji

W samochodach wypadkowych wymieniane mogły być pasy. Dochodzi do tego, jeżeli służby ratunkowe podczas akcji ratowniczej musiały je przeciąć. Sprawdzić należy, czy mocowania w podłodze nie mają śladów odkręcenia. Poza tym na metce paska powinna być data jego produkcji.

Daty produkcji na szybach

Większego problemu nie ma również ze sprawdzeniem daty produkcji szyby. Ta kryje się w kodzie z kropkami. Kropki przed cyfrą odnoszą się do miesięcy od 1 do 6, cyfra jest rokiem, a kropki za nią określają miesiące od 7 do 12.

Plastikowe mocowania lamp

Słabej jakości w samochodach są przednie plastikowe uchwyty na lampy. Te złamać się mogą przy niewielkim uderzeniu, kiedy sama lampa nie pękła. Jeżeli uchwyty są poklejone lub popękane, może sugerować to stłuczkę.

Nierówne szczeliny nadwozia

Wypadek niesie w sobie często uszkodzenie tzw. ślizgaczy przedniego zderzaka. Po założeniu samego zderzaka nie jest on dobrze spasowany i szczeliny są nierówne. To samo tyczy się tu słabej jakości zamienników, których montaż niemal na pewno pozostawi szpary.

Właściwa linia przetłoczeń

Zdarza się, że naprawy są wykonywane bardzo szybko i niedokładnie. Niekiedy zaszpachlowane zostają nawet przetłoczenia. Dlatego trzeba sprawdzić, czy obie strony samochodu są identyczne, pamiętając, że im nowszy samochód, tym w nadwoziu ma on więcej skomplikowanych przetłoczeń.

Nazwa producenta przednich lamp

Sprawdzić warto również producenta przednich lamp. Fabrycznie stosowanymi przez marki motoryzacyjne reflektorami są te od Valeo czy Hella. Z kolei TYC czy DEPO to bardzo popularne na rynku tanie zamienniki, które nie są stosowane przez żadnego z producentów.

Jak rozpoznać samochód powypadkowy przy wsparciu blacharza?

Uszkodzone łby śrub mocujących błotniki

Doświadczony blacharz na pewno sprawdzi śruby mocujące błotniki. Dobry i solidny blacharz na pewno da nowe śruby i je pomaluje. Ten, któremu zależy na czasie i naprawę wykona mało profesjonalnie, może to pominąć.

Ślady malowania widoczne pod uszczelkami

Blacharz będzie wiedział, które uszczelki można zdjąć, weryfikując czy nie znajduje się pod nimi stara warstwa farby. Zdarza się, że uszczelki nakłada się na mokry lakier. Wówczas przy próbie ich zdjęcia odklejają się wraz z farbą. Co warte podkreślenia, w kilkunastoletnim samochodzie lakier pod uszczelkami może być ciemniejszy, ale nie spłowiały.

Szpachla i krzywe spawy na podłodze bagażnika

Po uderzeniu w tył blacha znajdująca się na podłodze bagażnika z reguły ulega odkształceniu. Normalnie powinny być tam małe i równe zgrzewy. W zasadzie niemożliwa do wyprostowania jest wnęka koła zapasowego. Z reguły podłogę wycina się z innego samochodu i wpasowuje w miejsce starej podłogi, po czym ślady po spawach się szpachluje.

Stan ramy w samochodzie terenowym

Przy samochodach terenowych ważniejszy od stanu nadwozia jest rama nośna. Doświadczony mechanik obejrzy, czy przewody elektryczne wzdłuż ramy są w oryginalnych koszulkach. Weryfikacji wymaga również fakt, czy nie zamalowano kostek podłączeniowych. Niepokoić natomiast nie powinien znajdujący się na ramie nalot korozyjny.

Uszkodzone wkręty plastikowe

Pod maską samochodu znajduje się mnóstwo plastikowych wkrętów mocujących. Nie jest łatwo zastąpić je uniwersalnymi wkrętami. Tymczasem już po jednokrotnym odkręceniu ich kluczem imbusowym w środku są one rozrobione.

Odstające elementy wnętrza

Śladów kolizji poszukać można również w kabinie. Niepokojące są nakładki z tworzywa z pękniętymi mocowaniami. Tych nie da się skleić, a więc to ślad, że z jakiegoś powodu wnętrze było rozkładane. Nie można wykluczyć, że ze względu na kolizję.

Uszkodzenie wentylatora

Przy uderzeniu przodem wielce prawdopodobne, że pękną mocowania wentylatora chłodnicy lub nawet jego obudowa. To elementy plastikowe i kruche, które często nie są dokupowane.

Grubość lakieru

Miernik lakieru może być specjalistycznym narzędziem w ręku amatora. Jednak lepiej posłuży się nim specjalista. Jeżeli pokazuje on drastycznie różne wartości, wielce prawdopodobne jest, że samochód brał udział w kolizji. Co wytrawniejsi lakiernicy mogą próbować oszukać blacharzy korzystających z miernika, o czym więcej mówi artykuł pt. Sposoby lakierników na oszukanie mierników lakieru“.

Ślady zdejmowania poszerzeń nadwozia

Auta terenowe mają plastikowe poszerzenia błotników, ale nie są one obce też dla innych pojazdów, np. Opla Corsy C. Nie zdejmuje się ich bez powodu, gdyż ponowne założenie ich idealnie równo jest bardzo trudne.

Brud pod lakierem

Lakier kilkuletniego samochodu może mieć naturalnie zmatowiały lakier. Doświadczony lakiernik rozpozna, w którym miejscu samochód jest świeżo pomalowany, a lakier bezbarwny wypolerowano na lustro. Łatwo zauważyć również drobinki piasku pod lakierem. Te zaobserwować można nawet bez udziału blacharza.

Datowanie podzespołów

Niektóre elementy samochodu są datowane. O ile na szybach i reflektorach każdy sam znajdzie datę, o tyle na wielu elementach poradzi sobie z tym jedynie mechanik. Pomagają też oryginalne naklejki, których należy szukać w bagażniku czy pod maską.

Jak rozpoznać samochód powypadkowy po numerze VIN?

Oczywiście nie jest prawdą, że każdy samochód powypadkowy nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Wielokrotnie elementy mechaniczne można naprawić lub wymienić. Gorzej wówczas, kiedy skrzywione jest nadwozie. Dlatego warto sprawdzać samochody używane. Najlepiej na miejsce zakupu udać się z mechanikiem, który uzbrojony w miernik lakieru dokładnie przyjrzy się sprzedawanemu egzemplarzowi.

Poza tym w weryfikacji wypadkowych aut pomaga Historia Pojazdu. To raport, który odnosi się również do ułożonego chronologicznie rejestru znanych uszkodzeń pojazdu. Każdy wpis historyczny zawiera następujące informacje o dacie zdarzenia, wartości szkody, statusu uszkodzenia oraz kraju, w którym odnotowano szkodę. Opcjonalnie może on również zawierać informacje o umiejscowieniu uszkodzeń. Poza tym sprawdzenie VIN to wiele innych kluczowych informacji o pojeździe, a w tym:

  • Dane techniczne samochodu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu samochodu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • Dane dotyczące wyposażenia samochodu
  • Galeria zdjęć pojazdu

Pozwala to sprawdzić nabywany egzemplarz na wielu płaszczyznach. Również zaglądając w jego ewentualną wypadkową przeszłość, którą sprzedawca raczej nie będzie chciał się pochwalić.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz