Jak oszukują mechanicy samochodowi?

jak oszukują mechanicy samochodowi

Oddając samochód do warsztatu mechanicznego, właściciel auta z usterką ma nadzieję, że zostanie ona wyeliminowana, a pojazd do pełnej sprawności powróci jak najszybciej. Bardzo często zakłady mechaniczne nie są fair wobec klienta. Jak oszukują mechanicy samochodowi? Ich sztuczki są bardzo różne od stosowania droższych części zamiennych, przez wykonywanie ponadprogramowych czynności, wydłużanie czasu naprawy, aż po korzystanie z auta klienta jak z taksówki.

Tanie zamienniki liczone jak droższe części

Przy naprawach i obsłudze serwisowej, warsztaty samochodowe stawiają często na słabej jakości tanie zamienniki czy płyny eksploatacyjne. Jeśli liczone są one po swojej rzeczywistej cenie, nie ma z tym problemu. Wielokrotnie wyceniane są one jednak jako części wysokiej jakości, co przekłada się na ich zdecydowanie wyższą cenę.

Jak bronić się przed próbą takiego oszustwa? Potrzebne do naprawy części można próbować nabyć osobiście. Z reguły robią to jednak mechanicy, gdyż w oferujących je hurtowniach mają oni wypracowane duże zniżki. Zakładając, że to warsztat będzie nabywał niezbędne elementy, warto poprosić o dokumentujące ich zakup faktury czy paragony.

Wykonywanie dodatkowych czynności

Jak oszukują mechanicy samochodowi, poza tym, że zawyżają cenę wykorzystanych części? Często prace wykraczają poza obszar planowanych na wstępie czynności. Nieuczciwi mechanicy wymieniają części, które w rzeczywistości są nieuszkodzone bez poinformowania o tym akcie właściciela pojazdu.

Jak uniknąć niemiłej niespodzianki w postaci naprawdę wysokiego rachunku? Przed rozpoczęciem prac mechanika należy spisać protokół, w którym zawarte będą wykonywane czynności oparte na podstawie wstępnej diagnozy. Oczywiście w toku prowadzonych prac, może okazać się, że wykryte zostaną inne usterki. Dlatego należy zaznaczyć, że mechanik nie może usunąć ich na własną rękę bez wcześniejszego kontaktu z właścicielem takiego auta. Przyda się też wstępny kosztorys.

Wydłużanie okresu naprawy

Bardzo często celowo wydłuża się czas naprawy. Niekiedy jest to uzasadnione i spowodowane wykryciem usterek, które ujawnione zostały już podczas naprawy. Innym razem to zwykła niesłowność serwisantów. Ci z chęci zarobku przyjmują samochód do naprawy nawet wtedy, kiedy mają wiele pracy i nie zdążą szybko zająć się takim autem.

W celu uniknięcia takiej sytuacji, przy oddawaniu auta mechanikowi, należy poprosić o pisemną deklarację określającą prawdopodobny i maksymalny czas naprawy pojazdu. Nie dość, że zmobilizuje to warsztat do wykonania swoich prac w terminie, to dodatkowo będzie podstawą do dochodzenia przez właściciela naprawianego samochodu ewentualnych roszczeń.

Zestawy dzielone na części pojedyncze

Wymiana rozrządu to jedna z tych czynności serwisowych, przy której mechanicy popełniają poważne błędy, o czym pisano w artykule pt. “Najczęstsze błędy popełniane przez mechaników“. Problem właściciela takiego auta nie sprowadza się jednak tylko do niewłaściwej jego wymiany, ale też zawyżonej ceny. Wszystko dlatego, że wiele zakładów poszczególne części, a więc paski, rolki, napinacze czy pompy wody, liczy sobie pojedynczo, podczas kiedy hurtownie sprzedają je w gotowych zestawach, co przekłada się na ich niższą cenę. Jak nie dać się oszukać? Jedyną szansą jest osobisty zakup części. Jednak klient indywidualny, na pewno nie będzie mógł liczyć na zniżki, jakie przysługują warsztatom.

Samochód klienta do własnych celów

Powyżej wspomniano, jak oszukują mechanicy samochodowi odnośnie zawyżenia ceny części czy wydłużania czasu napraw. Zdarza się również, że zakłady mechaniczne naprawiane samochody wykorzystują do własnych celów, jeżdżąc nimi służbowo i prywatnie. Przed tym oszustwem bronić się jest stosunkowo łatwo. Wystarczy, że właściciel samochodu, przed oddaniem go do serwisu spisze stan licznika i zaznaczy ilość paliwa w baku. Przy odbiorze warto wziąć jednak pod uwagę, że po wykonanej naprawie mechanik ma prawo do odbycia jazdy próbnej. Na ogół nie powinna ona przekraczać jednak kilka przejechanych kilometrów.

Sama wiedza na temat tego, jak oszukują mechanicy samochodowi, często nie wystarcza. Tak jak przy zakupie samochodu na rynku wtórnym, auto takie trzeba dokładnie zweryfikować poprzez dokładne oględziny, jazdę próbną, przegląd w niezależnym warsztacie i raport VIN, tak samo zweryfikowana musi być praca mechaników. Wiele informacji na ten temat kierowcy znajdą w artykule pt. “Jak sprawdzić samochód po mechaniku?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 6 Średnio: 2.5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz