Jak oszczędzać paliwo?

jak oszczędzać paliwo

W dobie, kiedy to ceny na stacjach paliw są wysokie, warto pochylić się nad oszczędnością benzyny czy oleju napędowego. Jak oszczędzać paliwo? Otóż mniejsze spalanie to efekt nie tylko spokojniejszej jazdy, ale też zastosowania nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologii.

Idea downsizingu

Producenci starają się stworzyć samochody, które są ekonomiczne. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale wiele aut rzeczywiście jest oszczędnych pod kątem spalania. Przede wszystkim wspomnieć należy tu o idei downsizingu. Wpisuje się w nią między innymi Skoda, która od kilku lat tworzy silniki benzynowe TSI nowej generacji. Zaprojektowano je tak, aby każda kropla benzyny pozwalała wycisnąć maksimum energii. Przypomnijmy tylko, że downsizing to trend projektowania silników o coraz mniejszej pojemności, jednocześnie przy zwiększeniu ich mocy. W rezultacie pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa. Takie motory są ekologiczne, wydajne i ekonomiczne.

Przykładem takiego silnika jest motor 1.0 TSI. Ten 3-cylindrowy silnik montowany był w Skodzie Fabia, Octavia, Rapid i Karoq. W zależności od konfiguracji ta jednostka napędowa ma moc od 95 do 115 KM. Mimo że pojemność tego silnika jest niewielka, to dla podtrzymania lepszych osiągów zastosowano wydajną turbinę, która wtłacza do cylindrów większe dawki powietrza. Z kolei precyzyjny wtrysk paliwa gwarantuje układ bezpośredniego wtrysku. Podaje on optymalne dawki paliwa wprost do cylindrów.

Funkcja dezaktywacji cylindrów ACT

Jak oszczędzać paliwo w inny sposób? Akurat Skoda oferuje też inne systemy i technologie, które pozwalają na obniżenie spalania. Pomaga w tym funkcja dezaktywacji cylindrów ACT (z ang. Active Cylinder Technology). Ta technologia znalazła się w silniku benzynowym 1.5 TSI i mocy 150 KM. Funkcja ACT powoduje wyłączenie dwóch z czterech cylindrów. Wszystko po to, aby ograniczyć spalanie. Oczywiście w sytuacji, kiedy pełna moc jednostki napędowej nie jest potrzebna. Z funkcji tej kierowca korzysta podczas wolnej jazdy czy poruszania się na trasie ze stałą, umiarkowaną prędkością.

System start/stop

Pomocny jest też system start/stop. Jak oszczędzać paliwo w samochodach z tym systemem? Otóż system ten wyłącza silnik podczas krótkiego postoju. Dzieje się tak na przykład na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Po zatrzymaniu auta motor zostaje wyłączony, a następnie załączony w momencie, kiedy kierowca wciśnie pedał sprzęgła lub zwolni pedał hamulca, jeśli jest to auto z automatyczną skrzynią biegów. System ten najlepiej sprawdza się podczas umiarkowanych temperatur. Jeżeli jest zimno lub upalnie sam decyduje o tym, czy wyłączyć silnik. Wszystko ze względu na to, aby nie przerywać ochładzania kabiny latem lub jej ogrzewania zimą.

Skrzynie biegów DSG

W oszczędzaniu paliwa pomagają także skrzynie DSG, a więc dwusprzęgłowe i automatyczne przekładnie. Taka skrzynia to hybryda przekładni mechanicznej i automatycznej, która może działać w trybie automatycznym, ale też pozwala na manualne przełączanie biegów. Cechą charakterystyczną takiej skrzyni są dwa sprzęgła. Takie tarcze sprzęgłowe wstępują w wersji suchej lub mokrej. W pierwszej zastosowano je w słabszych jednostkach napędowych, w wersji mokrej pracują w oleju i stosuje się w mocniejszych motorach. Jedno sprzęgło obsługuje wówczas biegi nieparzyste i bieg wsteczny, drugie natomiast – biegi parzyste.

Do tego występują w nich dwa wałki główne i dwa wałki sprzęgłowe. Dzięki temu wyższy bieg jest cały czas gotowy do włączenia, a koła na osi napędowej odbierają moment obrotowy z silnika. Skrzynie DSG gwarantują więc lepsze przyspieszenie oraz pracują w optymalnym zakresie momentu obrotowego. Przekłada się to również na mniejsze zużycie paliwa.

Zachowanie kierowcy

Oczywiście, do zmniejszenia spalania może też przyczynić się sam kierowca, o czym pisaliśmy w artykule pt. Jak oszczędzać paliwo zgodnie z zasadą hypermilingu?“. Na przykład podczas dojeżdżania do skrzyżowania warto wcześniej zwolnić pedał gazu. Jednocześnie ważne jest kontrolowanie ciśnienia w oponach. Niedopompowane gumy zwiększają opór toczenia, co zwiększa spalanie. Jakby tego było mało, zbyt niskie ciśnienie w oponach to również szybsze ich zużycie oraz wydłużenie drogi hamowania.

Ważne też, aby w sezonie zimowym nie czekać z wyruszeniem, aż silnik się rozgrzeje. Na pewno szybciej nastąpi to podczas jazdy, aniżeli pracy na luzie”. Szczególnie zimą nie można też przesadzać z pracującymi urządzeniami, a więc radiem czy klimatyzacją. To również przełoży się na wzrost spalania, a dodatkowo obciąża akumulator.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 12 Średnio: 3.3]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz