Jak kupić używaną hybrydę?

jak kupić używaną hybrydę

Samochody z napędem hybrydowym są coraz bardziej łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Mimo iż jeszcze parę lat temu były stosunkowo egzotyczne, dziś to auta zyskujące na popularności wśród kierowców. Jako że nowe samochody z napędem hybrydowym nadal są dość drogie, warto zastanowić się, jak kupić używaną hybrydę?

Jakie są samochody hybrydowe?

Najpopularniejszym samochodem hybrydowym jest Toyota Prius. Szerzej, trzecią z czterech generacji tego modelu opisuje artykuł Używana Toyota Prius III“. Jak kupić używaną hybrydę od Japończyków lub każdą inną?

Zacząć należy od tego, że ruch na całym rynku hybryd jest coraz większy. Mimo iż jest to specyficzny napęd, który ma swoje plusy i minusy, liczba miłośników hybryd szybko rośnie. Samochody z napędem hybrydowym zainteresowały nawet taksówkarzy, a ci mają przecież wysokie wymagania w stosunku do samochodów będących narzędziem ich pracy. Czy rzeczywiście używane hybrydy to samochody, którymi warto się zainteresować, a jeśli tak, na co zwrócić uwagę przed finalizacją ich zakupu?

Hybrydy – solidne, trwałe i niezawodne

Co kluczowe, większość mechaników zgodnie twierdzi, że hybrydy są bezproblemowe. Układy hybrydowe nie sprawiają większych kłopotów. Z kolei inne podzespoły, a w tym silnik spalinowy czy zawieszenie, można utrzymać w dobrej kondycji, wydając na to tyle samo lub nawet mniej, jak ma to miejsce w przypadku klasycznego samochodu.

Hybrydy nie mają rozrusznika, alternatora ani też pasków klinowych. Znacznie wolniej zużywają się w nich również klocki i tarcze hamulcowe. Wszystko dlatego, że podczas płynnego hamowania ze stałą siłą elementy układu hamulcowego w zasadzie nie biorą udziału w tym procesie, a układ odzyskuje niemal całą energię. Znane są przypadki, że nawet po pokonaniu przeszło 100 tys. km grubość tarcz była bliska początkowej. Wymiany mogą natomiast wymagać z uwagi na korozję. Jako że są rzadko używane, elementy te są podatne na rdzewienie.

Jak wygląda eksploatacja używanej hybrydy?

Kierowcy zainteresowani samochodami hybrydowymi nabywają je z reguły po to, aby oszczędzać paliwo. Hybrydami jeździ się wolniej, nie korzystając z wysokich obrotów. Co istotne, sam układ skalibrowano w nich tak, aby jednostka napędowa pracowała na optymalnych obrotach, co korzystnie przekłada się na jej trwałość. Pomaga w tym automatyczna skrzynia biegów, ale i elektronika.

Odnosząc się do samych przekładni, często są to skrzynie bezstopniowe planetarne, które występują na przykład w Toyocie. Zdarza się, że kierowcy mylą je z klasycznymi przekładniami bezstopniowymi, a te nie zbierają najlepszych ocen. Głównie ze względu na zawodność i kosztowne naprawy. Zdarza się również, że samochody hybrydowe mają skrzynie 2-sprzęgłowe.

Czy używana hybryda ma dobre baterie?

Jak kupić używaną hybrydę? Zdecydowanie większe obawy wśród kierowców, których interesują hybrydy z rynku wtórnego, budzi trwałość samych akumulatorów. Jeżeli nie jest to samochód z dużym przebiegiem, same problemy z bateriami na szczęście zdarzają się rzadko. Coraz tańsze są również ceny baterii, przynajmniej jeżeli mowa o akumulatorach do Toyoty.

Baterie są też stosunkowo wytrzymałe. We wspomnianym już Priusie III generacji akumulator wytrzymuje 300-400 tys. km. Tak duża trwałość wynika z nowoczesnej budowy. W Priusie to akumulatory NiMH, a w innych hybrydach oraz wersjach plug-in znaleźć można akumulatory litowo-jonowe. Poza tym to specyficzny sposób pracy. Współczesne konstrukcje rozładowanie zatrzymują na poziomie blisko 20 proc. powyżej stanu całkowitego rozładowania. Z kolei ładowanie na ok. 80 proc. ich maksymalnej pojemności.

Jeżeli baterie są niesprawne, często świadczy to o długim przestoju samochodu. W sprzedaży na rynku wtórnym nie brakuje egzemplarzy, które przez długi czas stały nieużytkowane. Tyczy się to przede wszystkim aut sprowadzonych z zagranicy, które były na wyposażeniu flot firmowych.

Bateriom szkodzi także częsta jazda z wysokimi prędkościami poza miastem. Wówczas akumulator przez długi czas pracuje z niskim stanem naładowania. Wprawdzie elektronika sterująca w sposób optymalny zarządza przepływem i wykorzystaniem energii, ale dłuższa eksploatacja w takich warunkach nie wpływa dobrze na trwałość baterii.

Słaba kondycja akumulatorów może też świadczyć o egzemplarzu, który ma cofnięty licznik. Tu pomaga dokładna weryfikacja auta, np. przez sprawdzenie VIN. Niestety, cofanie stanu drogomierzy to nic szczególnego. Zwłaszcza w przypadku hybryd z zagranicy, które jako taksówki i auta na wyposażeniu flot przejeżdżają tam nawet pół miliona kilometrów. Jeśli są wówczas sprzedawane w atrakcyjnej cenie, można to zrozumieć. Jednak w przypadku zakupu ich przez handlarzy i cofnięciu licznika, nie są to żadne okazje cenowe, a nieuczciwi sprzedawcy oferują je w normalnych cenach.

Dlaczego należy uważać na okazje?

Oczywiście trafiają się okazje cenowe. Jednak nawet wówczas, kiedy są to egzemplarze z niedużym i prawdziwym przebiegiem, istnieje inne zagrożenie. Jeszcze kosztowniejszy w doprowadzeniu samochodu do stanu użyteczności jest zakup egzemplarza powypadkowego lub zalanego wodą. Zdarza się, że niekiedy nie da się naprawić elektroniki. Kosztowne może być również niefachowe i nieregularne serwisowanie.

Jak kupić używaną hybrydę?

Zakup każdego samochodu, również używanej hybrydy, musi być poprzedzony dokładną weryfikacją egzemplarza. Jako że często to auta sprowadzane z zagranicy, przede wszystkim trzeba zajrzeć w przeszłość samochodu, w czym pomaga Historia Pojazdu. Dzięki niej kierowcy mają szansę poznać:

  • Podstawowe informacje o sprawdzanym pojeździe
  • Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • Chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Listę wystąpień samochodu na aukcjach internetowych i motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
  • Historię sprawdzeń egzemplarza w serwisie Autobaza.pl
  • Rejestr sprawdzeń pojazdu w narodowych bazach pojazdów kradzionych
  • Wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta
  • Informacje na temat producenta samochodu
  • Galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu

Dodatkowo warto trzymać się klasycznych metod weryfikacji samochodu na rynku wtórnym, czyli oględzin z mechanikiem, jazdy próbnej czy przeglądu technicznego. Skoro wiadomo już, jak kupić używaną hybrydę, kierowcy zainteresowani takimi autami za kilkadziesiąt tysięcy złotych coś dla siebie znajdą w artykule pt. Używana hybryda za 50000 złotych“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz