Jak kupić samochód używany z DSG?

samochód używany z DSG

Czy można kupić samochód używany z DSG i nie stracić na kosztownym serwisie tej przekładni? Oczywiście, ale tylko pod warunkiem, że naprawy skrzyni DSG dokonano wcześniej.

Skrzynie DSG w samochodach

Przekładnie DSG zostały wprowadzone przez koncern Volkswagena w 2003 roku. Był to spory przełom wśród skrzyń automatycznych. Okazało się, że auto z automatem może być równie dynamiczne, jak pojazd z manualną skrzynią biegów. Co więcej, konkurować z nim może też na poziomie zużycia paliwa. Dziś najstarszy samochód używany z DSG ma 16 lat, a o samej skrzyni wiadomo już znacznie więcej. O wiele prościej określić poziom jej awaryjności, ale i koszty użytkowania.

Przy przekładniach manualnych wielkie znaczenie dla ich trwałości ma technika jazdy kierowcy, z kolei tylko niewielki wpływ dbałość serwisowa. Awarii przez setki tysięcy kilometrów można uniknąć, jeżeli delikatnie operuje się sprzęgłem i unika gwałtownych zmian biegów. Dyskusyjna jest również konieczność regularnej wymiany oleju. Jako że w wielu modelach producent nie przewidział wymiany oleju, można stwierdzić, że i ten czynnik ma niewielki wpływ na stan skrzyni.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku skrzyni dwusprzęgłowej. W tych przekładniach biegi zmieniane są automatycznie, w zasadzie z taką samą prędkością niezależnie od stylu jazdy. Siłownikiem sterowanym przez komputer uruchamiane jest również sprzęgło. Styl jazdy ma drugorzędne znacznie dla ich trwałości. Niebagatelny wpływ na skrzynię DSG ma natomiast regularna wymiana oleju i filtra, co jest obowiązkiem dla bezawaryjnej pracy tego typu przekładni. Statystycznie, jeżeli samochód nie przeszedł chiptuningu, a wymiana oleju była regularna, trwałość najdroższych elementów wynosi od 180 do 230 tys. km.

Co psuje się w skrzyni DSG?

Przy ręcznych skrzyniach biegów usterki są rozłożone w dłuższym czasie i jak zostało wspomniane, są związane ze stylem jazdy właściciela takiego auta. W samochodach ze skrzynią DSG łatwiej przewidzieć usterki. Ich katalog jest zresztą ściśle określony, bo często występują one w podobnym momencie, co nie zależy od stylu jazdy kierowcy.

Tak oto koło dwumasowe, o którym więcej w artykule pt. Do czego służy dwumasowe koło zamachowe?, wytrzymuje około 200-220 tys. km. Nieco dłużej, rzędu 250-300 tys. km mogą posłużyć sprzęgła w skrzyni DSG typu mokrego, a przy przebiegu 210-250 tys. km psuje się elektrohydrauliczny zespół sterujący. Jako że często mechatroniki nie udaje się naprawić, najrozsądniej jest dokonać wymiany elektrohydraulicznego zespołu sterującego. Oczywiście usterki nie muszą nastąpić w ściśle określonych przebiegach, ale prędzej lub później z pewnością się pojawią. Rozrzut przebiegu, przy którym dochodzi do awarii, wynosi z reguły ok. 50 tys. km.

Ile kosztuje naprawa skrzyni DSG?

Używany samochód z DSG powinien zacząć mocno niepokoić od przebiegu rzędu ok. 180 tys. km do momentu, w którym nie wymieni się podwójnego sprzęgła, mechatroniki i koła dwumasowego. Później koszty eksploatacji ponownie są stosunkowo niskie, sprowadzając się do wymiany oleju co ok. 60 tys. km. W innym wypadku należy nastawić się na poważny wydatek.

W skrzyniach mokrych jako pierwsze awarii ulec może koło dwumasowe. Nowa dwumasa kosztuje około 1800 zł, do czego doliczyć trzeba ok. 700 zł robocizny. Niekiedy wymienia się jeszcze olej, co również kosztuje nawet 700 zł.

Na jeszcze większy wydatek należy się przygotować przy awarii mechatroniki. W teorii można ją naprawić, ale w praktyce pewność naprawy daje dopiero wymiana elektrohydraulicznego zespołu sterującego. To natomiast wydatek rzędu nawet 6000 zł.

Z kolei sprzęgło w skrzyniach mokrych może wytrzymać 250 tys. km lub nieco więcej, w suchych natomiast zużywa się nawet poniżej 200 tys. km. Koszt jego wymiany zamyka się w kwocie około 3500 zł.

Jak kupić samochód używany z DSG?

Kierowcy, którzy nabywają samochód używany z DSG, narażają się więc na duże wydatki. Najgorzej mają nowi właściciele samochodów, w których nic nie było naprawiane przy skrzyni DSG, a przebieg auta wskazuje na to, że niebawem kolejne elementy mogą odmawiać posłuszeństwa. Zresztą nawet wówczas, kiedy przebieg na to nie wskazuje, nie można być w stu procentach pewnym, bo może on być nierzeczywisty. Tu pomaga Raport Historii Pojazdu, który zawiera w sobie chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu. Dane te pochodzą z przeglądów, rejestracji, od ubezpieczyciela, z aukcji internetowych, ASO oraz od innych instytucji.

Chcąc kupić samochód używany z DSG, który nie narazi na większe straty, należy nabyć egzemplarz z udokumentowanymi naprawami. Wymieniony sterownik powinien posłużyć przez następne 200 tys. km, podobnie wygląda to ze sprzęgłami i kołem dwumasowym. Naprawy mogą być odnotowane w książce serwisowej. Bezpieczniej jednak zapytać o faktury lub paragony potwierdzające czynności serwisowe, gdyż same książki stosunkowo łatwo podrobić. Dla wytrawnych handlarzy, ale nawet zwykłych sprzedawców prywatnych nie jest to rzecz niemożliwa do zrealizowania. Wręcz przeciwnie – to szybkie i proste.

Poza dokumentami potwierdzającymi wymiany oleju co ok. 60 tys. km., jak i naprawami za wymianę mechatroniki, sprzęgieł i koła dwumasowego, sprawdzić należy też pracę skrzyni, czy przekładania DSG rusza płynnie, nie szarpie przy zmianie biegów, ale też bez zwłoki redukuje bieg przy ok. 3000 obrotów. Niepokojące są również wibracje podczas wolnej jazdy. Co więcej, silnik samochodu ze skrzynią DSG nie powinien być poddawany chiptunigowi, bo zwiększenie momentu obrotowego nadmiernie obciąża przekładnię.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

Odpowiedz