Import samochodów z USA. Uwaga na auta uszkodzone!

Import samochodów z USA. Uwaga na auta uszkodzone!

Import samochodów z USA, podobnie jak z Kanady, nie jest już szczególnie dużym problemem. Niestety, jak podaje IBRM SAMAR, wiele egzemplarzy sprowadzonych do Polski zza Oceanu jest mocno uszkodzonych.

Ćwierć miliona aut z Ameryki

Import samochodów z USA ma się coraz lepiej. Jeżeli wziąć pod uwagę dane opracowane przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, po Polsce porusza się ok. 235 tysięcy samochodów z Ameryki. Okazuje się również, że większość z nich miała za Oceanem kolizję, a niektóre w ogóle nie powinny zostać dopuszczone do ruchu.

Samochody z USA i Kanady w Polsce:

  • 44,55 proc. – auta bezszkodowe,
  • 33,27 proc. – auta z jedną szkodą,
  • 22,18 proc. – auta z więcej niż jedną szkodą.

Gwoli uzupełnienia dodajmy, że raport powstał na podstawie badań firmy Carfax Europe. Trzeba zauważyć, że trend importu uszkodzonych aut z Ameryki do Polski jest niepokojący. W raporcie czytamy, że przeszło 130 tys. pojazdów miało poważne uszkodzenia, z kolei ponad 40 tys. brało udział w więcej niż jednym wypadku.

Za przykład posłużył pewien Ford Focus, który urząd w Alabamie określił jako nienadający się do jazdy. Ubezpieczyciel zadeklarował szkodę całkowitą, a auto trafiło do Polski. Poza poważnymi usterkami technicznymi oszukano też w zakresie przebiegu. Wartość wyrażoną w milach wpisano w kilometrach (1 mila = ok. 1,609 km).

Import samochodów z USA? Które auta są w cenie?

Samochody importowane do Polski ze Stanów Zjednoczonych i Kanady można podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich stanowią młode auta premium (BMW, Audi, Mercedes, Infiniti, Lexus).

Wielokrotnie to modele o podwyższonym nadwoziu, na co przełożenie ma popularność SUV-ów. Drogi SUV, nawet kiedy wymaga napraw, wliczając w to koszty sprowadzenia i tak będzie tańszy niż jego odpowiednik pochodzący z polskiego salonu.

Drugą grupę popularnych aut z USA stanowią klasyki (np. Chevrolet Corvette, Camaro, Dodge Charger, Fordy Mustang, BMW serii 6 E24, Mercedes SL R107).

Ich stan techniczny jest różny. Najczęściej wymagają mniejszego lub większego remontu, choć niekiedy są to już egzemplarze po renowacji. Jeżeli to klasyk, warto też zwrócić uwagę na rejon, z którego pochodzi. Popularne są samochody klasyczne z Florydy i innych ciepłych rejonów, które dają duże szanse na egzemplarze wolne od korozji. Z drugiej strony mogą wykazywać wypalony lakier czy wypłowiałą tapicerkę, co jest wynikiem działania słońca.

Różnice w samochodach z USA i Europy

Rozważając import samochodów z USA, trzeba pamiętać o różnicach, jakie występują między samochodami z rynku europejskiego i amerykańskiego.

Oczywistą różnicą są jednostki na prędkościomierzu i liczniku przebiegu. O ile nowe samochody dają możliwość przeprogramowania mili na kilometry, o tyle w klasykach należy wymienić zestaw wskaźników na pochodzące z odmiany europejskiej. Nie ma takiego obowiązku, jeżeli prędkościomierze mają podwójne skale — w milach i kilometrach na godzinę.

Inną różnicą dostrzegalną w kabinie jest wyświetlacz klimatyzacji. W odmianie amerykańskiej próżno szukać stopni Celsjusza, ale Fahrenheita. Z kolei odbiorniki radiowe działają jedynie na nieparzystych częstotliwościach, a więc mogą nie odbierać wszystkich stacji radiowych.

Spore różnice dotyczą również oświetlenia. W USA obowiązują symetryczne światła mijania. Niekiedy wystarczy przestawić przesłonę wewnątrz reflektora, innym razem konieczne są przeróbki lamp lub ich wymiana na reflektory z odmian europejskich.

Poza tym, na przykład w BMW, wraz ze światłami pozycyjnymi zapalają się pomarańczowe kierunkowskazy przednie, co jest niedopuszczalne w Europie. Jednak w tym przypadku problem często udaje się rozwiązać przez przekodowanie sterownika oświetlenia.

Według europejskich przepisów niedozwolone są również czerwone kierunkowskazy tylne, które również zdarza się spotykać w niektórych egzemplarzach. Ponadto w tylnym oświetleniu nie ma światła przeciwmgielnego. O ile nie jest ono wymagane za Oceanem, o tyle należy je zamontować, użytkując auto na drogach Starego Kontynentu.

Inna uwaga dotyczy opon. Ze względu na niższe prędkości autostradowe osiągane na drogach w USA, producenci stosują tam ogumienie niższej jakości. Dlatego nawet dobrze wyglądające opony mogą stwarzać niebezpieczeństwo i wymagać wymiany.

Różnice mogą też dotyczyć układu hamulcowego, który w Stanach Zjednoczonych jest mniej wydajny. Gorszej jakości jest też wykończenie wnętrza, a niczym dziwnym nie są różnice w wersjach silnikowych. W razie awarii może się okazać, że sprowadzenie części wydłuża naprawę, a dodatkowo zwiększa jej koszty. Więcej o różnicach między autami z USA i Europy mówi artykuł pt. Jakie cechy charakterystyczne mają auta z USA“.

Jak sprowadzić samochód z USA?

Jeżeli wziąć pod uwagę sam zakup, najprościej skorzystać z usług firmy specjalizującej się w sprowadzaniu samochodów z USA czy Kanady.

Sama cena importu jest różna, zależna między innymi od marki, modelu, stanu technicznego egzemplarza, ale też pojemności silnika, a nawet portu docelowego w Europie, którym najczęściej jest port w Bremerhaven lub Rotterdamie. Szacunkowo koszt importu samochodu z USA wynosi średnio od 1000 do 2500 dolarów, do czego doliczyć należy akcyzę, cło i podatek VAT.

Import samochodów z USA. Na co uważać?

Import aut z USA nie zawsze jest więc dobrą i wartą rozważenia opcją. Na pewno nieopłacalne jest sprowadzanie samochodów stosunkowo młodych, które są nieuszkodzone.

Najważniejszą kwestią jest jednak zakres uszkodzeń, a przy tym jakość naprawy. Niestety, wśród samochodów z USA nie brakuje egzemplarzy po poważnych wypadkach, a nawet pożarach czy powodzi. Z drugiej strony, z uwagi na wysokie koszty robocizny za Oceanem, wielokrotnie nawet niewielkie uszkodzenia kwalifikują do określenia szkody całkowitej.

W Polsce taki samochód można naprawić o wiele taniej, nawet zgodnie z technologią producenta. Po naprawie nie będzie on stanowił zagrożenia dla ruchu drogowego, ale kluczowe jest sprawdzenie jakości wykonanej naprawy.

Kierowcy, których interesuje import samochodów z USA, jeżeli mają oni zaufany warsztat mechaniczny, mogą kupić egzemplarz uszkodzony. Warto jednak pamiętać, że jest to opłacalne tylko przy samochodzie na własny użytek. Przy odsprzedaży raczej nie ma możliwości uzyskać ceny, która odpowiada egzemplarzowi z dystrybucji europejskiej, jeżeli stan techniczny obu aut — z USA i Europy — jest do siebie zbliżony.

Jak sprawdzić auto z USA?

Pierwszym, a przy tym obowiązkowym krokiem przed zakupem samochodu z USA jest weryfikacja jego historii. Dobrze zrobić to przez jedną z wyspecjalizowanych firm, na przykład zamawiając raport NMVTIS (Narodowy System Informacyjny Oznaczeń Pojazdów Motorowych).

Zawiera on w sobie informacje o większości samochodów znajdujących się na terenie Stanów Zjednoczonych. Dane pochodzą od stanowych wydziałów komunikacji, firm ubezpieczeniowych, złomowisk czy punktów odzysku. W raporcie znajdują się dane techniczne pojazdu, akty własności, rekordy dotyczące powypadkowej przeszłości, jak też ostrzeżenia dla pojazdu przypisane przez różne instytucje.

Więcej szczegółów o raporcie NMVTIS, wraz z interpretacją znajdujących się w nim informacji, znaleźć można na stronie www.vehiclehistory.gov. Oczywiście dodatkowo można spróbować sprawdzić historię serwisową w ASO, ale w przypadku aut pochodzących z USA dla niektórych marek takie dane mogą być niedostępne.

Podsumowując, mimo iż import samochodów z USA może budzić obawy, a jak pokazują statystyki, wiele importowanych egzemplarzy ma za sobą mniejsze lub większe szkody, nie warto ich całkowicie skreślać. Najbardziej opłaca się sprowadzić młody samochód wysokiej klasy, ewentualnie auto klasyczne. W przypadku samochodów klasy średniej w cenie 20-40 tys. zł lepiej rozejrzeć się za nimi na rynku krajowym lub europejskim, na przykład sprowadzając z Niemiec.

Oczywiście przy każdym samochodzie z rynku wtórnego zawsze warto zajrzeć w historię pojazdu, podobnie jak poddać dany egzemplarz przeglądowi w warsztacie, a przy tym również przetestować podczas jazdy próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz