Ile traci się na cofaniu licznika przebiegu?

ile traci się na cofaniu licznika przebiegu

Od 25 maja cofanie stanu drogomierza jest przestępstwem. Duża część firm, które się tym zajmowały, już zniknęła z rynku lub przeniosła się do szarej strefy. Dlatego warto wiedzieć, ile traci się na cofaniu licznika przebiegu.

Które samochody mają cofany licznik?

Jak informuje Parlament Europejski, tego typu oszustwa dotyczą przede wszystkim samochodów pochodzących z importu. Wprawdzie raport został przygotowany w styczniu ubiegłego roku, ale wielkich zmian na tej płaszczyźnie nie odnotowano. Jako że do Polski każdego roku importuje się mnóstwo samochodów, w 12 miesiącach poprzedniego roku był to nawet milion aut, o czym mówi artykuł Liczba importowanych samochodów bliska miliona, nic dziwnego, że polscy kierowcy są mocno narażeni na takie oszustwo. Ile traci się na cofaniu licznika przebiegu?

Głównym źródłem importu aut do Polski są Niemcy. W pierwszym kwartale tego roku od zachodniego sąsiada sprowadziliśmy do Polski blisko 200 tysięcy pojazdów. Jak podają natomiast niemieckie źródła, nawet co trzeci pojazd jeżdżący po drogach tego kraju ma skorygowany przebieg. Ile traci się na cofaniu licznika przebiegu? Okazuje się, że naprawdę sporo. Strata z tego tytułu sięga nawet 3 tysięcy euro, co daje równowartość blisko 13 0000 zł.

Ile kierowcy tracą na cofaniu stanu drogomierza?

Przy tak dużej liczbie importowanych samochodów, jeśli wierzyć statystykom, 63 tysiące z nich miało cofnięty licznik. Polscy kierowcy w sumie mogli więc przepłacić aż 830 mln zł. To nie wszystko, ponieważ samochody z importu z cofniętym licznikiem są również przedmiotem manipulacji na terenie kraju.

Tymczasem nawet niewielka korekta o 25 tysięcy kilometrów, to w przypadku popularnych modeli strata nawet przeszło 2 tysięcy złotych, a często jest to kwota znacznie wyższa, nawet blisko 6 tys. zł. To strata dla samochodów z 2010 roku. Jeżeli są to auta młodsze, jest ona jeszcze wyższa. Należy mieć na uwadze, że cofnięcie licznika o kilkaset tysięcy kilometrów dla kilkunastoletniego samochodu może dać podobną stratę cenową, jak skorygowanie go o kilkadziesiąt kilometrów dla kilkuletniego auta. Dla Polaków, którzy szukają sobie samochodu na rynku wtórnym, wynikiem granicznym, po którym nie chcą oni nabywać takiego egzemplarza, jest przebieg rzędu 200 tysięcy kilometrów. Widać to po serwisach motoryzacyjnych z ogłoszeniami, gdzie większość sprzedawanych samochodów ma przebieg poniżej tej granicy.

Ile traci się na cofaniu licznika przebiegu?

O tym, jak wiele tracą auta na korygowaniu przebiegu, ukazuje poniższe zestawienie. Dotyczy ono samochodów z 2010 roku i korekty jedynie o 25 000 km:

  • Opel Corsa 1.2 Benzyna – 2000 zł
  • VW Golf 1.4 Benzyna – 2600 zł
  • Ford Focus 1.6 Benzyna – 2600 zł
  • Audi A4 2.0 Diesel – 3200 zł
  • Opel Astra 1.6 Benzyna – 3600 zł
  • BMW Seria 3 2.0 Diesel – 3900 zł
  • VW Passat 2.0 Diesel – 3700 zł
  • Audi A3 2.0 Diesel – 5000 zł
  • BMW Seria 5 3.0 Diesel – 5700 zł
  • Audi A6 3.0 Diesel – 8800 zł

O ile cofa się liczniki przebiegu?

Po wejściu w życie nowych przepisów wiele firm z pewnością zakończy swoją działalność. Zwłaszcza że kary za manipulowanie stanem licznika są wysokie. Korekty stanu drogomierza zagrożone są nawet pozbawieniem wolności do 5 lat. Co kluczowe, karani mają być nie tylko właściciele aut zlecający oszustwo, ale i wykonawcy korekty, np. mechanicy.

Sama skala cofania liczników w Polsce jest ogromna. Szacuje się, że nawet 8 na 10 importowanych do Polski samochodów może mieć korygowany licznik. Jeżeli wierzyć tym informacjom, oznacza to, że na 335 tys. pojazdów sprowadzonych w okresie styczeń — kwiecień tego roku, nawet blisko 270 tys. z nich może mieć przekręcony licznik. Przeraża również wielkość średniej korekty wynosząca nawet 100-150 tys. km.

Jak sprawdzić przebieg samochodu?

Skoro skala oszustwa jest ogromna, a wiadomo, ile traci się na cofaniu licznika przebiegu i jest to kwota kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych, kierowcy szukający sobie samochodu na rynku wtórnym muszą sami sprawdzić, czy licznik nie był korygowany. Najprościej przez raport VIN. Zawiera on w sobie chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu pojazdu. Pochodzą one z przeglądów, rejestracji, od ubezpieczyciela, z aukcji internetowych, ASO oraz od innych instytucji.

Zaniepokojenie kierowcy wzbudzić powinny również poszczególne elementy samochodu, na przykład we wnętrzu auta. Zbadania wymaga zużycie pedałów, dźwigni zmiany biegów czy kierownicy, porównując stan ich zużycia z liczbą przejechanych kilometrów. Niepokojące są też zarysowania, uszkodzenie czy śruby na desce rozdzielczej. Sprawdzić można również datę ostatniej wymiany oleju, do czego posłuży wlepka pod maską.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz