Ile kosztuje regeneracja akumulatorów w hybrydach?

Ile kosztuje regeneracja akumulatorów w hybrydach?

Wymiana lub regeneracja akumulatorów w samochodach hybrydowych to jeden z najwyższych kosztów w zakresie ich eksploatacji. Wprawdzie baterie okazały się trwałym elementem napędu, ale nie są wieczne. W końcu właściciel hybrydy stanie przed obowiązkiem ich wymiany lub regeneracji.

Ryzykowna wymiana akumulatorów w samochodach hybrydowych

Nie wszystkich interesuje regeneracja akumulatorów w samochodach hybrydowych. Część kierowców decyduje się na ich wymianę. Czy taka praktyka w ogóle jest opłacalna?

Otóż ceny używanych ogniw wynoszą ok. 2000 zł. Wydaje się, że to opcja godna rozważenia. Problem w tym, że na żywotność baterii ogromny wpływ ma prądowa bezużyteczność ogniw, która wyniszcza je bardziej niż intensywna eksploatacja. Im akumulator dłużej pozostaje nieużywany, tym większa szansa na utratę jego fabrycznej pojemności i to nawet o połowę.

Poza tym wielu sprzedawców zajmujących się odzyskiwaniem baterii z rozbitych samochodów nie wie, jaki jest stan baterii. Podają oni jedynie przebieg samochodu. Ten nie musi jednak odzwierciedlać stanu zespołu akumulatorów.

Wprawdzie często sprzedawcy oferują gwarancję rozruchową na używane akumulatory, ale wysoki koszt montażu w wysokości średnio 500 zł oznacza, że najrealniej patrząc, jest to wyłącznie zabieg marketingowy, a nie ochrona interesów nabywcy. Bezsprzecznie lepszym wyborem jest fabrycznie nowy akumulator. Ten kosztuje jednak od 8 do 15 tysięcy złotych. Różnica w cenie jest więc gigantyczna.

Zapisz się do newslettera

Regeneracja akumulatorów alternatywą dla ich wymiany

Z jednej strony wymiana akumulatorów na używane jest mocno ryzykowna, z drugiej natomiast, kiedy są to nowe ogniwa — dość kosztowna. Dlatego dobrą alternatywą dla procesu wymiany jest regeneracja akumulatorów.

Obecnie na polskim z rynku, z uwagi na wzrost popularności samochodów hybrydowych, jest coraz więcej zakładów specjalizujących się w regeneracji wyeksploatowanych akumulatorów. Co ważniejsze, naprawić da się niemal każdy akumulator, choć niekiedy cena usługi jest wysoka, zwłaszcza w przypadku luksusowych hybryd, np.:

  • BMW 7 F01,
  • Mercedes S400 W221,
  • Mercedes E300 W212.

Wówczas to wydatek rzędu nawet 10 tys. zł. Trudne w naprawie są też akumulatory Lexusa LS600h, choć wykazują one wysoki poziom trwałości. Średnio skomplikowane są baterie Toyoty Highlander i Lexusa RX 400h, a równie drogie — a przy tym nietrwałe — akumulatory Hondy Civic IMA.

Najlepszy stosunek trwałości do ceny regeneracji akumulatorów wykazują najpopularniejsze modele Lexusa i Toyoty, np.:

  • Toyota Prius II i III generacji,
  • Toyota Auris I i II generacji.

W ich przypadku wymiana jednego ogniwa kosztuje ok. 150 zł. Bateria składa się z 28 ogniw. Niekiedy wystarczy wymienić ich tylko kilka, innym razem wszystkie, co kosztuje nieco ponad 4000 zł, do których należy doliczyć ok. 1000 zł robocizny. Średnio regeneracja akumulatorów do tych aut kosztuje do 3 tys. zł.

Ok. 400 zł wymiana ogniwa kosztuje w Hondzie Civic IMA. W tym modelu jest ich jednak w okolicach 10 sztuk. Przy identycznej cenie robocizny finalny koszt jest więc podobny, przynajmniej przy wymianie wszystkich ogniw w baterii.

Szukając sobie zakładu regenerującego akumulatory hybrydowe, warto stawiać na podmioty sprawdzone i oferujące gwarancję. Optymalnie, kiedy to gwarancja na rok i to bez limitu kilometrów.

Stan akumulatorów w hybrydzie z rynku wtórnego

Skoro zakup używanego akumulatora wiąże się z dużym ryzykiem, uważać należy też na hybrydy z rynku wtórnego. Takie znajdziesz w artykule pt. Używana hybryda za 50000 złotych“. W ich przypadku ryzyko jest podobne.

Zwłaszcza że nieuczciwi sprzedawcy mogą maskować zły stan ogniw. Odpinają oni akumulator pomocniczy. Po restarcie systemu przynajmniej na 200 km znika kontrolka Check Hybrid System”. Jak więc bronić się przed nieuczciwym sprzedawcą?

Pomaga podpięcie do komputera diagnostycznego i jazda testowa, najlepiej przeprowadzona przez doświadczonego mechanika, który specjalizuje się w hybrydach. Oczywiście dla oceny ogólnego stanu należy odwiedzić wyspecjalizowany serwis, a jeszcze wcześniej hybrydę zweryfikować przez raport VIN.

Oczywiście w przypadku hybryd, mimo iż są one w zasadzie bezobsługowe, również dla stanu ogniw ważna jest wymiana lub przynajmniej czyszczenie filtra recyrkulacji spalin. Chłodzi on ogniwa, a jego zatkanie spowoduje przegrzanie się układu. Stąd już natomiast niewielki krok do uszkodzenia akumulatora.

Inną ważną kwestią jest regularne sprawdzanie szczelności układu chłodzenia falownika. Mimo iż ten element charakteryzuje się wysoką trwałością, jego przegrzanie prowadzi do awarii, a cena nowego jest wysoka.

Te dwie czynności sprawią, że akumulator w hybrydzie odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą. Z kolei, jeżeli bateria ulegnie już awarii, od jej wymiany lepsza jest ich regeneracja. Ceny nowych baterii są zbyt wysokie, z kolei używane to ogromne ryzyko. Tymczasem regeneracja akumulatorów, zwłaszcza w wyspecjalizowanym serwisie to gwarancja otrzymania sprawdzonych ogniw, które długo posłużą eksploatowanej hybrydzie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz