Hyundai i30 II (GD) – trwały i bezawaryjny

Jaki jest Hyundai i30 II generacji?

Jeszcze w latach 90. XX wieku samochody koreańskie były synonimem niskiej jakości. Początek milenium przyniósł zmiany na tej płaszczyźnie. Jednym z koncernów, który zaczął produkować cenione przez kierowców auta, jest Hyundai. Dobry był już Hyundai i30 pierwszej generacji oznaczony symbolem FD, nie gorszy jest też hatchback drugiej generacji. Jak po latach prezentuje się Hyundai i30 II (GD)?

Historia Hyundaia i30 II generacji

Hyundai i30 II po raz pierwszy został zaprezentowany w 2011 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Model zachwycał przede wszystkim pod kątem wizualnym, będąc opartym o język stylistyczny Fluidic Sculpture. Auto zostało wyposażone m.in. w ostre przetłoczenia masywnego nadwozia, co podkreślało jego atrakcyjność. Zresztą świetnie wyglądało również zaprezentowane niespełna rok później kombi.

Produkcja Hyundaia i30 GD ruszyła w Czechach na początku 2012, z delikatnym liftingiem dwa lata później. W ramach zmian zmieniono osłonę chłodnicy i zaprezentowano nowe wzory felg aluminiowych. Dodatkowo do oferty wprowadzono silnik turbo. Auto produkowano do 2017 roku, a jego następcą jest i30 III.

Nadwozie i wnętrze

Dużą zaletą Hyundaia i30 II generacji jest przestronna kabina. Hatchback spokojne pomieści cztery osoby dorosłe, a jego przestrzeń bagażowa wynosi od 378 do 1316 litrów (od 528 do 1642 litrów w kombi). Plus należy się również za wąską konsolę centralną, dzięki czemu jest więcej miejsca na nogi pasażera. Większe zastrzeżenia można mieć natomiast do ergonomii, gdyż w kabinie jest wiele różnych przycisków. Poza tym i30 GD ma podatne na zużycie materiały wykończeniowe.

Hyundai i30 II ma kilka wersji wyposażeniowych, tj.:

  • Base (m.in. 6 poduszek powietrznych, system ABS, system ESP, elektryczne sterowanie szyb, zamek centralny, światła przeciwmgłowe, elektryczne sterowanie lusterek, komputer pokładowy)
  • Classic (dodatkowo m.in. klimatyzacja manualna, regulowany na wysokość fotel kierowcy, radio CD/MP3/USB/AUX, wielofunkcyjna kierownica)
  • Classic Plus (dodatkowo m.in. układ wspomagania kierownicy Flex Steer z trzema trybami pracy — Normal, Comfort i Sport, złącze Bluetooth, podgrzewane lusterka zewnętrzne)
  • Comfort (dodatkowo m.in. poduszka kolanowa kierowcy, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, dodatkowe głośniki systemu audio)
  • Style (dodatkowo m.in. czujniki ciśnienia w oponach, aluminiowe felgi, tylne światła wyposażone w diody LED, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, materiałowo-skórzana tapicerka siedzeń, zegary Supervision z kolorowym wyświetlaczem TFT)
  • Premium (dodatkowo m.in. czujnik deszczu, adaptacyjne reflektory ksenonowe, podgrzewane przednie fotele, fotochromatyczne lusterko wsteczne)

Poza tym kierowcy mogli postawić na wyposażenie opcjonalne i30 II, a w tym m.in. panoramiczny szklany dach, tempomat czy system nawigacji satelitarnej z kamerą cofania.

Silniki Hyundaia

Wśród motorów benzynowych najsłabszym silnikiem był 1.4 MPI o mocy 100 KM. Niezbyt wiele, a więc i30 z tą jednostką napędową pod maską nie jest szczególnie dynamiczny, a średnio spala ok. 6 l /100 km. Mocniejszym jest silnik o pojemności 1.6 l i mocy 120 KM. To zdecydowanie lepszy wybór, gdyż przy większej dynamice Hyundai i30 II spalanie ma na podobnym poziomie jak mniejszy motor.

Dużą zaletą silników MPI w ofercie Hyundaia jest ich bezawaryjność. To motory z rodziny Gamma, które mają aluminiowy blok i 16-zaworową głowicę. Z uwagi na ich prostą konstrukcję, bez żadnej większej awarii przejeżdżają przeszło 300 tys. km. Jakby tego było mało, nie ma również problemów z przerobieniem ich na zasilanie LPG. Niestety, nie można tego powiedzieć o dwóch pozostałych motorach – 1.6 GDI (135 KM) i 1.6 T-GDI (186 KM), które korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa.

Większość i30 GD z rynku wtórnego ma pod maską diesle. W ofercie są dwie jednostki – 1.4 CRDi i 1.6 CRDi. Mniejszy motor wysokoprężny ma moc 90 KM. Auto z tym silnikiem jest mało dynamiczne, ale przy tym naprawdę oszczędne, gdyż nawet w warunkach miejskich spala nieco ponad 5 l na 100 km.

Lepszym wyborem jest jednak diesel 1.6 CRDi, występujący w trzech wersjach, o mocy odpowiednio 110, 128 lub 136 koni mechanicznych. To silniki lepsze pod kątem dynamiki, a przy tym w dalszym ciągu oszczędne. Poza tym to diesel całkiem nowoczesny, który dobrze znosi próbę czasu. Wprawdzie ma wtryskiwacze common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat, ale jest pozbawiony dwumasowego koła zamachowego, o którym więcej w artykule Do czego służy dwumasowe koło zamachowe?“.

Koreański diesel jest w zasadzie bezawaryjny. Jeżeli kierowca pamięta o zasadach właściwej eksploatacji, tankując paliwo wysokiej jakości i wykonując podstawowy serwis, silnik wytrzyma nawet do 350 tys. km.

Hyundai i30 II — dane techniczne

Dane techniczne Hyundaia i30 II

Problemu nie ma również z zawieszeniem, z przodu opartym o kolumny McPhersona, z tyłu natomiast o konstrukcję wielowahaczową. Poza tym plus należy się koreańskiemu modelowi za wyważenie, co pozwala na bardzo dobre prowadzenie auta. Inną zaletą, zwłaszcza w stosunku do poprzednika, jest wygłuszenie pracy elementów zawieszenia.

Usterki i30 II generacji

Hyundai i30 II opinie ma pochlebne, a nie biorą się one z niczego. Na pewno to auto o niskiej awaryjności, choć nie udało się ustrzec błędów. Egzemplarze z początku produkcji mają problem elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego. Usterkę usuwano jednak podczas akcji naprawczych. To samo tyczy się przypadków występowania wycieków w skrzyni biegów, kiedy olej zalewał sprzęgło i sprawiał, że element zaczynał się ślizgać. Dlatego warto sprawdzić, czy dany egzemplarz był zgłoszony do akcji naprawczej. Oczywiście można o nią spytać właściciela, ale lepiej zweryfikować to osobiście, na przez raport VIN.

Poza tym użytkownicy koreańskiego modelu skarżą się na parujące reflektory przednie i miękki lakier. Przez to auto jest narażone na powstawanie punktowych ognisk korozji, na przykład w miejscach, w które uderzyły drobne kamienie.

Hyundai i30 II — sytuacja rynkowa

Używany Hyundai i30 II to auto dość popularne na rynku wtórnym. Warto mieć jednak na uwadze, że wielokrotnie to egzemplarze poflotowe. Co z jednej strony jest wadą z uwagi na wysoki przebieg, z drugiej może być zaletą. Auta eksploatowane przez przedstawicieli handlowych wymagają dużo większej uwagi, wskutek czego przechodzą regularne serwisy i mają na bieżąco usuwane usterki.

W związku z dość dużą podażą Hyundai i30 II ceny ma różnorodne. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 20 000 zł. W tej cenie można mieć i30 GD z dieslem 1.4 CRDi i przebiegiem dochodzącym do 300 tysięcy kilometrów. Używany Hyundai i30 II z silnikiem benzynowym i rozsądnym przebiegiem to koszt ok. 30 tys. zł. Z kolei ponad 50 000 zł wydać trzeba na egzemplarz z końca produkcji i bogatszym wyposażeniem.

Oczywiście, jako że to pojazd z rynku wtórnego, przed finalizacją zakupu koniecznie należy go obejrzeć z mechanikiem, poddać przeglądowi w warsztacie i testom podczas jazdy próbnej. Jeszcze wcześniej, najlepiej już na etapie analizy ogłoszenia, przydaje się historia pojazdu, w której znaleźć można m.in.:

  • Dane techniczne
  • Fabryczne wyposażenie
  • Informacje o szkodach i kolizjach
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Sprawdzenie w bazach kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia pojazdu
  • Galerię zdjęć pojazdu z poprzednich aukcji

Jeżeli historia nie budzi zastrzeżeń, a pojazd jest w akceptowalnym stanie adekwatnym do ceny, i30 GD będzie dobrym wyborem. Ma niezłe silniki, niską awaryjność, a przy tym całkiem przestronną kabinę. Z pewnością spełni więc wymagania dużej grupy kierowców.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz