Historia Mazdy 3, czyli 15 lat “Trójki” w pigułce

Historia Mazdy 3

Kilkanaście dni temu zaprezentowano czwartą już generację Mazdy 3. Jako że emocje z tym związane powoli opadają, warto raz jeszcze wrócić do tego modelu. Wprawdzie na nową Mazdę od Japończyków większości Polaków nie stać, ale jak najbardziej coś dla siebie znaleźć można na rynku wtórnym, przyglądając się ofertom sprzedaży trzech wcześniejszych generacji. Historia Mazdy 3 sięga 2003 roku. Jak na przestrzeni lat zmieniał się ten model?

Historia Mazdy 3 – pierwsza generacja

Historia Mazdy 3 rozpoczęła się piętnaście lat temu, kiedy to model ten zastąpił Mazdę 323. Trzeba od razu zauważyć, że w tym czasie Mazda zaczęła zmieniać nazwy swoich modeli. Nie tylko Mazda 3 powstała w miejsce Mazdy 323. Rok wcześniej Mazdę 626 zastąpiła Mazda 6. W tym czasie na rynku pojawiła się również Mazda RX-8.

Trzeba również pamiętać, że Mazda należała wówczas do koncernu Forda. Dlatego nie może dziwić, że Trójka powstała na platformie Forda C1, na którego bazie stworzono też Forda Focusa II czy Volvo S40/V50/C30.

Początkowo Mazda 3 dostępna była tylko jako 5-drzwiowy hatchback, później do oferty dołączył też sedan. Jak na swój segment było to auto dość duże o długości blisko 4,5 m (4,42 m). Charakterystyczne było też wysokie nadwozie, choć to w pewnym sensie symbol tamtych czasów.

Jak było z silnikami? Historia Mazdy 3 rozpoczyna się od diesli o pojemności 1.6 i 2.0 l oraz jednostek benzynowych 1.4 – 2.3 l. Najsłabszy motor oferował moc 84 KM, najmocniejszy był już wiele atrakcyjniejszy (264 KM). Takim silnikiem był 4-cylindrowy motor 2.3 Turbo MPS.

Pierwsza generacja Trójki ceniona była przede wszystkim za dobre prowadzenie, pozycję za kierownicą, a także wysoką trwałość jednostek napędowych. Wśród wad wymienia się głównie podatność na korozję. To właśnie przez pierwszą generację tego modelu przyjęło się mówić, że Mazdy mają słabą powłokę antykorozyjną.

Historia Mazdy 3 – druga generacja

Mazda 3 II produkowana była w latach 2008 – 2013. Początkowo był to 5-drzwiowy hatchback, rok później do oferty trafił sedan. Nie był to również model projektowany od podstaw. Zachowano nie tylko platformę, ale też mnóstwo rozwiązań technicznych.

Duża różnorodność jest też pośród silników. Co najważniejsze, dostępne są egzemplarze z silnikiem 2.3 Turbo z wersji MPS. Popularne są też Mazdy 3 drugiej generacji z dieslami o pojemności 1.6 l i mocy 115 KM. Rzadko spotykane są natomiast egzemplarze z większymi silnikami wysokoprężnymi – 2.2 l. Nie jest to jednak powód do płaczu, gdyż problematyczny jest tam cierpiący na usterki filtr cząstek stałych.

Druga generacja Trójki to w dalszym ciągu dobre prowadzenie. Model jest też lepiej wykonany od poprzednika, a przy tym ma znacznie lepsze zabezpieczenia antykorozyjne. Podobać się może też stylistyka, choć okupione jest to ciasnym wnętrzem. Kierowcy narzekają też na awarie układu klimatyzacji, choć pewnie wiele zależy tu od tego, jak jest ona użytkowana oraz serwisowana. Jak używać tego systemu, pisaliśmy w artykule pt. Jak korzystać z klimatyzacji w samochodzie?“.

Historia Mazdy 3 – trzecia generacja

Trzecia generacja Mazdy III zadebiutowała w połowie 2013 roku. Również w tym przypadku był to sedan i hatchback. Tym razem model produkowany był od nowa. Widać też zmiany w stylistyce, między innymi ostrzejsze i bardziej dynamiczne linie. Poprawiona została również aerodynamika.

Mazda 3 III to – co nie dziwi – ponownie doskonałe właściwości jezdne. W stosunku do poprzednika o 30 proc. usztywniono nadwozie. Poprawiono również zawieszenie i układ kierowniczy.

O ile w erze downsizingu wielu producentów postawiło na mniejsze silniki benzynowe z doładowaniem, o tyle ten model pokazuje inne podejście do tematu. Znaleźć tu można silniki o pojemności nawet 2 l. Czy jest w tym coś złego? Wręcz przeciwnie. Ze względu na lekką konstrukcję motorów, ale i samego samochodu, oraz zastosowanie wysokiego stopnia sprężania, takie silniki wypadają bardzo dobrze. Tak pod kątem ekonomii, jak i w pomiarach spalin. Niczym nie ustępują silnikom downsizingowym, a nawet są od nich lepsze. Oczywiście, Mazda 3 III występuje też z silnikami Diesla, ale w takiej sytuacji lepiej nie zaprzątać sobie głowy.

Zwłaszcza że 2-litrowe motory benzynowe są również trwałe. Zresztą cała Mazda 3 trzeciej generacji zbiera dobre opinie. Ewentualne problemy nie są na ogół niczym poważnym. Na pewno do takich nie można zaliczyć bowiem wyginających się felg czy zawieszającego się systemu multimedialnego. Zdarza się też, że kierowcy narzekają na haczącą skrzynię biegów. Sprzeczne opinie pojawiają się natomiast na temat tego, czy jest to model podatny na rdzę. Historia Mazdy 3 pokazała jednak, że wiele takich opinii bierze się z pierwszej generacji Trójki”.

Jeśli na coś narzekać, to na pewno brak wersji MPS. Najmocniejszy silnik tego modelu ma 2 l i tylko 165 KM. Szkoda, bo jest to przecież wersja stylizowana na najbardziej dynamiczną.

Co ciekawe, model ten jest popularny wśród miłośników cudzego mienia. Trudno jednak winić za to producenta. Zwłaszcza że i tak znacząco poprawił on systemy kradzieżowe. Zresztą wiele aut kradzionych jest kierowcom przez ich naiwność i głupotę, również pośpiech. O zabezpieczeniach aut i sposobach na ich odzyskanie po kradzieży, pisaliśmy w artykule Jak odzyskać skradziony samochód?“.

Jak znaleźć używaną Mazdę 3?

Historia Mazdy 3 pokazuje, że jest to bardzo ciekawy wybór na rynku wtórnym. Samochód dobrze się prowadzi, ma nienaganną stylistkę, a przy tym również ciekawe wersje silnikowe. Zwłaszcza w Trójce” I i II generacji, gdzie dostępny jest motor 2.3 Turbo MSP. Niezależnie od wyboru, każdy taki model przed finalizacją zakupu powinien podlegać dokładnej weryfikacji.

W pierwszej kolejności sprawdzona musi zostać Historia Pojazdu. Nie tylko, aby zweryfikować dane techniczne i fabryczne wyposażenie egzemplarza. Również w celu sprawdzenia, czy samochód nie miał przekręcanego licznika przebiegu, nie jest wypadkowy, czy nie miał zgłaszanych akcji serwisowych. Jednak raport VIN to również raport z baz kradzieżowych. Skoro jest to model popularny wśród złodziei, warto sprawdzić, czy dany egzemplarz nie figuruje jako kradziony. Dodatkowo raport taki to również zdjęcia z archiwalnych aukcji. Ta sekcja jest przydatna w celu porównania wyglądu samochodu w przeszłości ze stanem obecnym. Oczywiście, o ile takowe akcje sprzedażowe były i są o nich informacje.

Przed zakupem samochodu, z którym nie wszystko jest w porządku, chroni też sprawdzenie zastawu sądowego. Zastaw taki ustanawiają banki i skoki. Jest to zabezpieczenie wierzytelności na ruchomościach kredytobiorcy. Sęk w tym, że przypisuje się go do auta, a nie konkretnego klienta instytucji finansowej. Wprawdzie informacja o ustanowieniu zastawu powinna znajdować się w dowodzie rejestracyjnym, ale taki wpis ląduje tam na wniosek właściciela. Jeżeli chce on odsprzedać pojazd, z logicznego punktu widzenia tego nie zrobi.

Oczywiście, samochód sprawdzić trzeba też pod kątem technicznym. Poza oględzinami przez doświadczonego mechanika przejść on powinien dokładny przegląd w ASO lub niezależnym warsztacie mechanicznym. Sprawdzenie auta kończy natomiast jazda próbna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz