Hamburg zakaże wjazdu dla diesli

Hamburg zakaże wjazdu dla diesli

Wiele wskazuje na to, że Hamburg zakaże wjazdu dla diesli. Tym samym stanie się pierwszym miastem w Niemczech, które zdecyduje się na wprowadzenie zakazu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi niespełniającymi odpowiednich norm.

Zakaz wjazdu na dwie arterie

Wszystko wiąże się z decyzją Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku. Organ ten w lutym uznał, że włodarze miast mogą zakazywać wjazdu do centrum miast dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 6. Więcej o tym pisaliśmy w artykule pt. Zielone światło sądu na zakaz dla diesli w niemieckich miastach“. Pierwszym niemieckim miastem, które zdecydowało się wprowadzić taki zakaz, jest położony w północnych Niemczech i zamieszkiwany przez ok. 1,8 mln mieszkańców Hamburg. Dla niewtajemniczonych warto wyjaśnić, że Hamburg to drugie miasto w Niemczech pod względem liczby ludności zaraz po Berlinie.

Początkowo Hamburg zakaże wjazdu dla diesli na dwóch arteriach, a więc Max-Brauer-Allee i Stresemannstraße. Niewykluczone jednak, że z czasem strefa ta zostanie rozszerzona. Zresztą obowiązywanie zakazu przy tych drogach nie jest niczym dziwnym. Przy obu tych ulicach znajdują się bowiem specjalne stacje służące monitorowaniu jakości powietrza. Dzięki temu w krótkim czasie będzie można sprawdzić jakość powietrza po tym, jak Hamburg zakaże wjazdu dla diesli w tej strefie. W całym mieście takie obiekty są natomiast cztery.

Zakaz dla 12 milionów pojazdów?

Sam wyrok Federalnego Sądu Administracyjnego z końca lutego oznacza, że władze niemieckich miast takie zakazy mogą ustawiać dowolnie. Statystycznie zakaz obejmować może więc nawet 12 milionów aut z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają normy Euro 6. Ta obowiązywać zaczęła bowiem dopiero w roku 2014.

Ratunkiem system SCR

Skoro Hamburg zakaże wjazdu dla diesli, jego śladem niebawem z pewnością pójdą także inne niemieckie miasta. Tym samym rząd Niemiec ma w planach stworzenie specjalnego funduszu, z którego środki zostałyby przeznaczone na SCR, a więc system selektywnej redukcji katalitycznej. Jest to technologia, która wykorzystuje wtryskiwany do znajdującego się w przebiegu układu wydechowego katalizatora SCR płyn AdBlue. Dzięki temu starsze diesle mogłyby osiągnąć normę Euro 6, co w efekcie skutkowałoby tym, że zakazy przestałyby ich dotyczyć. Na razie są to tylko plany, a wątpliwości budzi finansowanie takiego funduszu. Część jego aktywów miałaby podchodzić od państwa, resztę mieliby dołożyć producenci samochodów, choć na razie nic nie jest jeszcze przesądzone. Więcej o tym pomyśle pisaliśmy w artykule pt. Wyposażenie w system SCR ratunkiem dla starych diesli w Niemczech?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz