Filtr paliwa w samochodzie – czemu służy i ile kosztuje?

Filtr paliwa w samochodzie – czemu służy i ile kosztuje?

Filtr paliwa chroni silnik przed zanieczyszczeniami, które obniżają wydajność układu paliwowego. Sprawdzamy, czym może skończyć się zaniedbanie w zakresie jego wymiany.

Czym jest i do czego służy filtr paliwa?

Filtr paliwa jest elementem wykonanym z blachy odpornej na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Najczęściej filtr do paliwa jest zlokalizowany w okolicy kielichów kolumn MacPhersona, ewentualnie ściany grodziowej komory silnika. Jeśli to samochód starego typu, może znaleźć się pod spodem, wzdłuż przewodów paliwowych lub w okolicach samego zbiornika paliwa.

Jak wskazuje jego nazwa, zadaniem filtrów paliwa jest jego oczyszczanie. Filtrowana jest zarówno benzyna, jak i olej napędowy, choć zanieczyszczenia w paliwie groźniejsze są dla silników wysokoprężnych (diesli).

Filtr paliwa zatrzymuje między innymi:

  • zanieczyszczenia stałe (piasek, iły, rdza, cząstki metali),
  • wodę powstałą z pary wodnej,
  • cząsteczki żywiczne powstałe w wyniku utleniania oleju napędowego.

Rodzaje filtrów paliwa

Mimo iż obudowa filtra paliwa może być podobna, poszczególne produkty znacznie się od siebie różnią. Przede wszystkim należy uwzględnić różnice między filtrami w dieslach i samochodach benzynowych:

  • Filtr paliwa (benzyna) – oczyszcza paliwo z zanieczyszczeń o wielkości 10 mikrometrów lub większych. Stosuje się tu zwykle filtr paliwa przepływowy.
  • Filtr paliwa (diesel) – wychwytuje pyłki o rozmiarze nawet 3 mikrometrów. Często to filtr nakręcany lub filtr paliwa z separatorem wody i odstojnikiem.

Biorąc pod uwagę same rodzaje tych produktów, możemy je podzielić m.in. na:

  • filtry paliwa bez podgrzewacza – do silników benzynowych, gdzie woda zawarta w paliwie nie zamarza i nie wytrąca się parafina;
  • filtry paliwa z podgrzewaczem – zalecane przez producentów części do aut z silnikiem Diesla. Zapobiegają wytracaniu się parafiny i dodatków z oleju. Dodatkowo podgrzewają olej napędowy i ułatwiają rozruch silnika w niskich temperaturach;
  • filtr paliwa z magnesem – wyłapują drobinki metali;
  • filtr paliwa z zaworem zwrotnym – zawór filtru paliwa zapobiega jego cofaniu;
  • filtry paliwa z czujnikiem wody – wykrywają zawartość wody w paliwie;
  • filtry paliwa z odstojnikiem – gromadzą w odstojnikach wodę z paliwa;

Zapchany filtr paliwa w samochodzie – objawy

Pierwszym objawem zapchanego filtra paliwa jest spadek mocy silnika lub problem z uruchomieniem jednostki napędowej. Wzrasta też spalanie i pojawia się brzydki zapach oleju, a niekiedy również dym z rury wydechowej.

Objawy nasilają się wraz ze wzrostem zanieczyszczeń. W końcu ich nadmiar może doprowadzić do poważnych usterek (np. uszkodzenie wtryskiwaczy, pompy wysokiego ciśnienia lub tłoków, korozja silnika, zapowietrzenie układu paliwowego).

Jak wybrać filtr paliwa?

Obudowa może być myląca również w zakresie jakości takiego produktu. Zadaniem filtra paliwa jest wyłapywanie zanieczyszczeń, aczkolwiek jego właściwości filtracyjne zależą od rodzaju i ilości materiału wewnątrz.

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić, czy jest to produkt oryginalny. Jako że jest to tania część samochodowa w cenie kilkudziesięciu złotych, nie warto oszczędzać na podróbkach. Jeśli chcemy zaoszczędzić, możemy zdecydować się na dobry zamiennik od renomowanego producenta części. Ważne, aby był on wskazany przez serwisanta lub mechanika.

Najtańsze podróbki zawierają znacznie mniej materiału filtrującego i jest on gorszej jakości. Skutkuje to mniej wydajną filtracją. Wskutek tego do układu przedostają się zabrudzenia, opiłki metalu i rdzy, a w silnikach wysokoprężnych również woda.

Filtr paliwa ceny ma na tyle niskie, że warto zainteresować się produktami od renomowanych producentów części (m.in. filtry paliwa Mann-Filter, filtry Filtron, filtr paliwa Knecht, Bosch, Fiaam czy PZL Sędziszów). Obecnie najlepsze filtry tych marek mają zdolność filtracji na poziomie od 65 do nawet 99 proc.

Filtr paliwa musi być też odpowiedni do naszego auta. Dobieramy go na podstawie silnika, warunków jego pracy oraz układu wtryskowego. Jeśli zdecydujemy się na niewłaściwe części, naraża nas to na poważne i drogie w naprawie uszkodzenia.

Podczas wyboru najlepiej korzystać z katalogów. Dzięki nim znajdziemy polecane filtry do dowolnego modelu BMW, Toyoty, Audi, Peugeota, Forda, Opla, Mazdy i innych marek.

Kiedy wymienić filtr paliwa?

Wymiana filtra paliwa powinna być zgodna z zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji. Najczęściej należy go wymienić co 30-60 tys. km, aczkolwiek w samochodach japońskich interwał wymiany ma nawet 120 tys. km.

Musimy jednak pamiętać, że filtr paliwa wyłapuje zanieczyszczenia przez cały czas pracy silnika – również, kiedy stoimy w korku. Dlatego warto go wymienić nieco wcześniej, niż podaje producent.

Jako że wymiana filtra ceny ma umiarkowane, zwłaszcza właściciele diesli decydują się na to raz do roku. To dobry pomysł, zwłaszcza jeśli wymiana filtra paliwa w dieslu ma miejsce przed sezonem zimowym. W ten sposób będziemy mieć pewność, że w filtrze nie nagromadzi się woda, która może utrudniać rozruch silnika (przeczytaj też: “Rozgrzewanie silnika zimą na postoju. Czy ma to sens?“).

Tak częsta wymiana nie jest konieczna, jeśli zdecydujemy się na filtr paliwa do Diesla z zabezpieczeniem (np. filtr paliwa z podgrzewaczem, czujnikiem wody czy korkiem do spuszczania jej nadmiaru). Jeśli nie wymieniamy go przed zimą, powinniśmy przynajmniej usunąć nagromadzoną w nim wodę.

Z większą częstotliwością filtr paliwa należy wymieniać także w samochodach z turbosprężarką i nowoczesnym układem wtryskowym. Zwłaszcza dotyczy to aut eksploatowanych głównie w przestrzeni miejskiej. W takiej sytuacji warto wymieniać go co roku, a maksymalnie raz na dwa lata.

Podobnie jest z silnikami wzbogaconymi o instalację LPG. W tym przypadku wymian filtra paliwa powinna mieć miejsce 2-krotnie częściej niż normalnie.

Wymiana filtra paliwa. Jak zrobić to dobrze?

Filtr paliwa wymienić możemy osobiście. Jednak lepiej zlecić to mechanikowi. Podobnie jak sama część, ceny wymiany filtra paliwa kształtują się na poziomie kilkudziesięciu złotych. To niewiele i słusznie wielu kierowców woli to zostawić fachowcom. Zwłaszcza że samodzielna praca może skończyć się uszkodzeniem elementów układu paliwowego.

Wymiana filtra paliwa niesie bowiem za sobą konieczność wykonania określonych czynności. Musimy podpiąć przewody paliwowe w taki sposób, aby nie pomylić kierunku przepływu. Ważne jest też ich odpowiednie zamocowanie, aby nie dochodziło do wycieków. Już po wymianie trzeba pamiętać o właściwych procedurach rozruchu silnika. Dodatkowo w starszych dieslach koniecznie trzeba też odpowietrzyć układ.

Wymaga to odpowiednich narzędzi, a już sama lokalizacja filtrów często jest problemem. Wielokrotnie przydaje się kanał, a przynajmniej musimy skorzystać z podnośnika.

Wymiana filtra paliwa – benzyna

Poza zalecanymi okresami wymiana filtra powinna następować również w przypadku naprawy układu zasilania. Polega ona na zaciśnięciu gumowych zakończeń przewodów i zdjęciu z nich opaski. Następnie trzeba wyciągnąć stary filtr i włożyć nową część, po czym całość solidnie zmontować. Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na kierunek przepływu paliwa, w czym pomogą strzałki na obudowie.

Samodzielna wymiana filtra paliwa jest znacznie trudniejsza lub niemożliwa, kiedy znajduje się on w zbiorniku. Wówczas potrzebujemy do tego specjalnych kluczy.

Po wymianie filtra przekręcamy kluczyk w stacyjce kilkukrotnie w pozycję zapłonu. Dzięki temu pompa napełni układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem. W nowoczesnych samochodach dodatkowo trzeba odpowietrzyć listwę paliwową.

Wymiana filtra paliwa – diesel

W przypadku aut z silnikiem diesla jeszcze przed zamontowaniem filtra zalewamy go czystym olejem napędowym. Następnie odpowietrzamy układ paliwowy:

  • Starsze diesle – przy pompach rzędowych, rotacyjnych lub niskociśnieniowych instalacjach wtrysku do komory wstępnej trzeba skorzystać ze specjalnej pompki. Ma ona kształt gumowego zgrubienia i znajduje się na przewodach paliwowych lub przycisku w obudowie filtra. Pompkę musimy przyciskać do momentu, aż układ napełni się paliwem.
  • Nowoczesne diesle – przy układach z pompowtryskiwaczami lub common rail wystarczy przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji zapłonu.

Już po uruchomieniu silnika warto utrzymywać go na podwyższonych obrotach ok. 2000 obr./min. Usuniemy w ten sposób powietrze pozostałe w filtrze i układzie paliwowym.

Przed wymianą możemy spróbować oczyścić filtr paliwa. Cena tej części jest jednak na tyle niska, że to rzadko wykonywana procedura. Zwłaszcza że potrzebujemy do tego sprężarki.

Jak widać, filtr paliwa to ważny element układu. Mimo iż jest wielokrotnie pomijany, znacząco wpływa na trwałość układu wtryskowego. Najważniejszym zadaniem filtrów paliwa jest jego oczyszczanie. Jeśli jednak zaniedbamy jego wymianę, może się to skończyć poważnymi problemami, włącznie z uszkodzeniem wtryskiwaczy czy korodowaniem sinika.

Jako że nowe części są tanie, a wymiana to koszt kilkudziesięciu złotych, najlepiej powierzyć to mechanikowi. Natomiast sam filtr powinien być oryginalny i pochodzić z oferty renomowanych producentów części.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz