Filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych

filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych

Filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych nie jest niczym dziwnym, jeśli chodzi o nowe benzyniaki. Wielu kierowców kojarzy je z filtrami DPF w silnikach wysokoprężnych. Faktem jest natomiast, że DPF w dieslach często uniemożliwiał normalną eksploatację. Jak jest z filtrami cząstek stałych w silnikach benzynowych?

Po co w silnikach benzynowych filtr cząstek stałych?

W pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie, po co w ogóle filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych. Przecież benzyniaki nie są szkodliwe dla środowiska jak diesle. Nie do końca jest to prawda. Silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim podczas spalania wytwarzają duże ilości cząstek stałych sadzy. Ta natomiast jest niezwykle szkodliwa, bo przyczynia się do powstania smogu, a jednocześnie jest niekorzystna dla zdrowia. Cząstki sadzy mogą być rakotwórcze, dodatkowo przenikają przez błony komórkowe, drażniąc też skórę, oczy i błony śluzowe.

Jako że obecnie silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim są już normą, a wtrysk pośredni będzie stosowany jedynie w małych silnikach wolnossących, nie można w nich zapomnieć o filtrze. Zresztą taka technologia ma mnóstwo zalet. Samochód jest bardziej ekonomiczny, a przy tym również dynamiczniejszy. Jednak ze względu na inny sposób spalania mieszanki paliwowo-powietrznej silnik emituje cząstki stałe, a więc musi mieć również filtr.

Czas na czyste benzyniaki

Ważny krok do wprowadzenia czystszych silników benzynowych spełniono we wrześniu ubiegłego roku. Auta sprzedawane w Europie od 1 września 2018 roku muszą bowiem spełniać normę Euro 6c (6.1), z kolei już we wrześniu tego roku dla wszystkich nowych samochodów wejdzie w życie norma 6d-Temp (6.2). Są one na tyle restrykcyjne, że silniki z bezpośrednim wtryskiem raczej jej nie spełnią. Większość producentów postępuje tak samo i stawia na filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych.

Jak działa filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych?

Jak wygląda praca filtra cząstek stałych w motorach benzynowych? Przede wszystkim mają one inne nazwy niż DPF i FAP stosowane w dieslach, o których regeneracji mówi artykuł pt. Jak wygląda regeneracja filtra DPF?“. W silnikach benzynowych są to filtry GPF lub OPF. Sama specyfika działania jest podobna do tego, jak wygląda to w suchym filtrze montowanym w dieslu. Spaliny przepływają w nim przez mikrokanaliki, w których cząstki sadzy są zatrzymywane, a dzięki znacznie wyższej niż w dieslach temperaturze spalania w dużej mierze usuwane na bieżąco. W związku z tym nie dochodzi tu z reguły do zatkania filtra po kilkudziesięciu kilometrach przejechanych w warunkach miejskich, jak jest to często w przypadku diesli. Żywotność filtrów cząstek stałych w silnikach benzynowych jest więc wyższa.

Po określanym przebiegu i czasie użytkowania filtr GPF musi się jednak wypalić. Na szczęście proces ten trwa krócej niż w dieslu i uruchamia się rzadziej. W sprzyjających warunkach może to być nawet kilkanaście tysięcy kilometrów, choć podczas jazdy po mieście może to być 1-2 tys. km. Jeżeli nie ma już możliwości przeprowadzenia procesu dopalania, a filtr GPF trzeba wymienić, jest to koszt co najmniej ok. 3 tys. zł.

Ważne też, aby procesu dopalania sadzy nie przerywać. Tu jednak pojawia się problem, ponieważ często jest on niezauważalny. Objawia się on podniesieniem obrotów i większym hałasem, a sama kontrolka często zapala się już po przerwaniu dopalania kilka razy z rzędu. Co w takiej sytuacji? Potrzebna będzie tzw. aktywna regeneracja, a więc jazda ze stałą prędkością przez kilkanaście kilometrów, ewentualnie regeneracja serwisowa.

Wydaje się w związku z tym, że filtry cząstek stałych w silnikach benzynowych nie będą tak kłopotliwe, jak te znane z diesli. Nawet pomimo faktu, że wiele nowoczesnych silników benzynowych z filtrami sadzy wymaga zastosowania oleju o rygorystycznych normach, z reguły o dość niskiej lepkości.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

Odpowiedz