Fiat Panda w testach Euro NCAP z fatalnymi ocenami

Fiat Panda w testach Euro NCAP

Testy zderzeniowe mówią wiele o bezpieczeństwie samochodów. Nie tylko ochrony pasażerów, ale też pieszych. Bezpieczeństwo ocenia się tam w gwiazdkach. Wiele współczesnych aut jest bardzo wysoko ocenianych i otrzymują one maksimum gwiazdek. Są jednak te, które oceniane są bardzo nisko. Dla wielu zaskoczeniem może być fakt, że Fiat Panda w testach Euro NCAP otrzymał zero gwiazdek.

Osiem testowanych modeli

Organizacja Euro NCAP tym razem wykonała testy zderzeniowe dla ośmiu modeli samochodów. Były to: Audi Q3, BMW X5, Fiat Panda, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Jeep Wrangler, Peugeot 508 i Volvo V60. W większości przypadków są to nowe konstrukcje. W przypadku Fiata Pandy mówimy o face liftingu modelu, który zaprezentowano w 2011 roku.

Okazało się, że Fiat Panda w testach Euro NCAP wypadł fatalnie, kończąc je z wynikiem zera gwiazdek. Jako bardzo bezpieczne ocenione zostały natomiast Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 oraz Volvo V60.

Fiat Panda w testach Euro NCAP

Z czego wynika tak słaby wynik trzeciej generacji Fiata Pandy? Dla wielu to ocena mocno zaskakująca. Zwłaszcza że w roku premiery (2011) model włoskiego producenta otrzymał aż cztery gwiazdki. Czy to oznacza, że we włoskich fabrykach nie kładzie się już tak wielkiego nacisku na bezpieczeństwo? Niekoniecznie. Otóż Fiat Panda III oferuje tyle samo, ile przed siedmioma laty. Problem w tym, że zmieniły się zasady oceny samochodów przez organizację Euro NCAP. Stawia ona przed producentami coraz to większe wymagania. Dużą wagę przywiązuje się również do wyposażenia aut w systemy bezpieczeństwa. Tych jednak w budżetowym modelu jest jak na lekarstwo. Stąd właśnie Fiat Panda w testach Euro NCAP wypadł tak słabo.

Fiat Panda w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 0
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 45%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 16%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 47%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 7%

W tym miejscu przywołać można sytuację z testowanym rok temu Fiatem Punto. Ten zaprezentowany po raz pierwszy był w 2005 roku i wypadł wówczas o niebo lepiej niż przed rokiem. W ostatnich testach ten hatchback również nie otrzymał żadnej gwiazdki.

Słaby wynik Jeepa Wranglera

Nie tylko Fiat Panda w testach Euro NCAP wypadł słabo. Tylko niewiele lepiej wypadł Jeep Wrangler. Ten otrzymał bowiem tylko jedną gwiazdkę. Ów model o pancernej budowie i sprawdzający się przy pokonywaniu trudnych terenów ma problem z systemami bezpieczeństwa. Przede wszystkim pozbawiony jest automatycznego hamulca awaryjnego czy asystenta pasa ruchu. Niewielkie szanse w zderzeniu z tą terenówką mają też piesi (49%), co jednak nie jest szczególnie zaskakujące z uwagi na jego budowę. O tym, jak ocenia się bezpieczeństwo w crash testach, pisaliśmy w artykule pt. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“.

Jeep Wrangler w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 1
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 50%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 69%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 49%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 32%

Inne modele w testach Euro NCAP

Znacznie lepiej wypadło sześć pozostałych modeli. Jak się okazuje, każdy z nich (Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60) otrzymał po pięć gwiazdek.

Audi Q3 w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 76%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 85%

BMW X5 w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 75%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 75%

Hyundai Santa Fe w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 88%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 67%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 76%

Jaguar I-Pace w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 73%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 81%

Peugeot 508 w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 71%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 79%

Volvo S60/V60 w testach Euro NCAP:

* ocena łączna (gwiazdki): 5
* bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96%
* bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84%
* ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 74%
* ocena systemów bezpieczeństwa: 76%

Szukając sobie samochodu, warto wziąć pod uwagę nie tylko komfort jazdy czy ekonomię danego modelu. Ważne jest też bezpieczeństwo. Tak więc w przypadku nowych aut oceny na podstawie gwiazdek w testach Euro NCAP, mogą być wystarczające. Jednak nie jest to takie oczywiste w autach dostępnych na rynku wtórnym. Z pewnością zależy od konstrukcji samochodu. Sporo zastrzeżeń w kwestii bezpieczeństwa można mieć więc do aut powypadkowych. Przed ich zakupem warto więc sprawdzić, czy auto nie brało udziału w kolizji lub wypadku, w czym pomaga Historia Pojazdu.

Zresztą jest to narzędzie zapewniające wiele innych informacji na temat samochodu. Otóż raport taki zawiera w sobie dane techniczne obserwowanego egzemplarza, jego fabryczne wyposażenie czy informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych. To również informacje z baz kradzieżowych czy zdjęcia z archiwalnych aukcji. Mając dostęp do tych informacji, a jednocześnie wspomagając się oględzinami z doświadczonym mechanikiem, przeglądem w niezależnym serwisie i jazdą próbną, o wiele łatwiej znaleźć pojazd sprawny i legalny, który dodatkowo nie wymaga wielkich nakładów finansowych zaraz po zakupie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz