Fiat Panda III — opinie, dane techniczne, usterki

Jakim samochodem jest Fiat Panda III generacji?

Fiat Panda III generacji to samochód godny polecenia, oczywiście dla mniej wymagających kierowców. Bez wątpienia do jego atutów należą niskie koszty utrzymania, również z uwagi na prostotę konstrukcji i tanie części zamienne czy naprawy. Co jeszcze przemawia za tym miejskim hatchbackiem segmentu A?

Nadwozie Pandy III

Co oczywiste, Fiat Panda III był następcą modelu drugiej generacji, którego zrecenzowaliśmy w artykule pt. Fiat Panda II – tani hatchback segmentu A“. Trzecia generacja została zaprezentowana w 2011 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Pandę III i poprzednika dzieli niewiele. Nowy model bazował technologicznie na Pandzie II oraz płycie podłogowej Fiat Mini Platform, wykorzystanej do produkcji między innymi modeli 500, 500L, Ford Ka czy Lancia Ypsilon. Inżynierowie popracowali jednak nad szczegółami nadwozia i wnętrza. Fiat Panda III wymiary miał większe niż poprzednik (dł.: 3653 mm, szer.: 1643 mm, wys.: 1551 mm; wersja 4 × 4: 3680 mm/1670 mm/1600 mm). Samochód jest więc dłuższy i szerszy, choć niższy. Auto nabrało też zaokrąglonych kształtów nadwozia. Mimo wszystko 5-drzwiowy hatchback, produkowany we włoskiej fabryce w Pomigliano d’Arco, nie cieszył się tak dużą popularnością, jak poprzednik.

Panda III przeszła jeden face lifting. W 2016 roku w palecie pojawiły się nowe kolory nadwozia (czerwony Amore, szary Colosseo), tapicerki i wzory felg. Jednocześnie poprawiono jakość użytych materiałów i zmieniono wygląd deski rozdzielczej, która stała się bardziej nowoczesna i ergonomiczna.

Inne ważne daty w toku produkcji to 1 września 2018 roku, kiedy zakończono produkcję odmiany z silnikiem Diesla. Wynikało to z niewielkiego zainteresowania, gdyż pośród sprzedawanych egzemplarzy jedynie co 25. sprzedana Panda była wyposażona w silnik wysokoprężny. Warto dodać, że w teście Euro NCAP przeprowadzonym w 2011 roku, Panda III uzyskała cztery gwiazdki. Jednak po latach, kiedy zmieniły się zasady testów, a wymagania stawiane wobec aut poszły w górę, wynik ten był o wiele słabszy, a Panda otrzymała zero gwiazdek.

Wnętrze

Jako że Fiat Panda III wymiary ma większe od poprzednika, na przestronności zyskało wnętrze auta, choć wciąż w miarę wygodną podróż Pandą odbędą wyłącznie cztery osoby. Wiele nie można również oczekiwać od wielkości kufra, który ma pojemność od 225 do 260 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy maksymalnie 870 l.

Kokpit, mimo iż oparty o kontrowersyjnie wyglądające kwadraty, jest dobrze przemyślany i ergonomiczny. Jeżeli się do czegoś przyczepić, na pewno dla wielu kierowców drażniące jest czerwone podświetlenie monochromatycznego ekranu, ponadto również ograniczona widoczność do tyłu i słabo pracujący nawiew. Co jest charakterystyczne dla Pandy, znajdziemy tu wysoko położony drążek zmiany biegów. To już jednak kwestia upodobań i przyzwyczajenia. Słabo wyprofilowane są też fotele.

Fiat Panda III w wersji Cross
Fiat Panda III w wersji Cross

Panda III oferuje kilka wersji wyposażenia (Fresh, Easy, Pop, Lounge, 4 × 4, Van). W podstawie auto ma między innymi cztery airbagi, system ABS z EBD, światła do jazdy dziennej, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektrycznie regulowane szyby przednie i centralny zamek. W 2016 roku, przy okazji liftingu, na liście wyposażenia pojawił się system multimedialny U-connect. Obsługuje on Bluetooth, odczytuje pliki poprzez złącze USB i pozwala na komunikację ze smartfonem poprzez specjalną aplikację.

Fiat Panda III — opinie o silnikach

Pośród jednostek benzynowych Fiat Panda III oferował między innymi dwa małe, rzędowe, dwucylindrowe motory 0.9 Twin Air. Pierwszy z doładowaniem o pojemności 875 ccm i mocy 85 KM, drugi o pojemności 964 ccm i generujący moc 65 KM. W tych niewielkich motorach zdarzały się przede wszystkim awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Powód tej awarii wynikał głównie z wydłużenia interwału wymiany oleju do 30 tys. km. Problemów można uniknąć przy wymianie oleju co 15 tys. km.

Najczęściej spotykana jest jednak jednostka 1.2 Fire. To silnik przestarzały o 4 cylindrach i 8-zaworowej głowicy, rozwijający moc 69 koni mechanicznych i oferujący 102 Nm momentu obrotowego. Nie jest to jednak silnik przesadnie oszczędny. Fiat Panda III spalanie ma wówczas na poziomie 8-9 l, choć według producenta to niespełna 7 l na 100 km. Na szczęście silnik ten nadaje się do kooperacji z LPG.

Co ważne, o ile w poprzedniku miał on problemy z pękającą obudową alternatora, tutaj są one sporadyczne. Nadal jest to bezawaryjny rozrząd. Zerwanie paska nie powoduje szkód. Wystarczy założyć nowy i bez kosztownego remontu opuścić warsztat. Zdarzają się natomiast awarie przepustnicy i termostatu. Ten ostatni blokuje się w dużym obiegu i nie dogrzewa jednostki napędowej. W wielu egzemplarzach wymieniono go jednak w akcji naprawczej. Analizując pojazd na rynku wtórnym, warto więc sprawdzić VIN, weryfikując czy producent nie wzywał do serwisu interesującego nas egzemplarza.

Ponadto w palecie jednostek występuje silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet o mocy 75 KM. Na Pandy z dieslem najczęściej stawiały floty samochodowe. To konstrukcja sprawdzona. Jej największe przypadłości to wyciągający się łańcuch rozrządu oraz zapychające wtryskiwacze common rail, co wynika ze stosowania paliwa niskiej jakości. Podczas eksploatacji w warunkach miejskich naturalną koleją rzezy jest zapychanie filtra DPF.

Fiat Panda III — dane techniczne

Używany Fiat Panda III otrzymał zawieszenie oparte o kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Resorowanie miękko tłumi nierówności i sprawdzi się na różnych nawierzchniach. Ogólnie zawieszenie jest trwałe. Wyjątek stanowią amortyzatory w tylnych kolach, choć tylko w samochodach z początku produkcji.

Dane techniczne Fiata Pandy III
Dane techniczne Fiata Pandy III

Większość egzemplarzy ma napęd na przednie koła, ale w sprzedaży są też dostępne Pandy z napędem AWD. Fiat Panda III 4 × 4 ma napęd oparty o system Torque On Demand. Dołączaniem napędu tylnych kół zajmuje się sprzęgło międzyosiowe.

Co psuje się w Pandzie III?

Fiat Panda III to samochód prosty technologicznie, który jest tani w naprawach. To auto, które zachowało w sobie atuty poprzednika, a jednocześnie zyskało na płaszczyźnie bezawaryjności, choćby w zakresie awarii elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, częstej usterki dla Pandy II.

Mimo wszystko nie jest to model pozbawiony problemów. Jednym z nich jest szybko poddające się podświetlenie konsoli centralnej, to również podatny na odpryski lakier. Inne usterki to wycieki z wybieraka skrzyni biegów, problemy z ogranicznikiem przednich drzwi czy otwieranie kluczykiem zamka pokrywy bagażnika. Ta ostatnia usterka, podobnie jak awaria termostatu, była usuwana w ASO podczas akcji naprawczej.

Czy warto kupić Pandę III?

Niewątpliwie używana Panda III ma swoje zalety. Decydując się na ten model, warto już na starcie pamiętać, aby do 15 tys. km skrócić interwały wymiany oleju, tak w wersjach benzynowych, jak i jedynym w palecie silników dieslu. Jeżeli wziąć pod uwagę same jednostki napędowe, najciekawszą opcją jest motor 1.2 Fire.

Fiat Panda III w wersji 4 × 4
Fiat Panda III w wersji 4 × 4

Wprawdzie Panda III nigdy nie osiągnęła sukcesu sprzedażowego poprzednika, ale nie oznacza to, że jest złym wyborem. Auto może być ciekawą opcją na miejskiego, niskobudżetowego hatchbacka. Nie naraża na większe koszty, a i w miejskiej przestrzeni również prezentuje się wcale nie najgorzej. Należy jednak zaakceptować, że większość egzemplarzy z rynku wtórnego ma ubogie wyposażenie.

Jeżeli chodzi o koszty, Fiat Panda III ceny ma stosunkowo niskie. Za egzemplarz z początku produkcji zapłacić trzeba w okolicach 15 tys. zł, aczkolwiek większy wybór daje budżet rzędu 20 000 zł. Wówczas można liczyć na auto z rozsądnym przebiegiem, a nawet klimatyzacją.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz