Fiat Panda II – tani hatchback segmentu A

Fiat Panda II

Fiat Panda II to model segmentu A, który w latach 2003-2012 był produkowany w Tychach. To samochód wyprodukowany w liczbie przeszło 2 milionów sztuk, który cieszył się sporym zainteresowaniem wśród Europejczyków. Co przemawiało za wyborem Pandy 2. generacji?

Chronologia Pandy II

Fiat Panda II został zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2003 roku. Niewiele brakowało, a nie byłaby to Panda, ale model Gingo“. Od tej nazwy odstąpiono jednak po protestach Renault, które uważało, że jest zbyt zbliżona do modelu Twingo”. Dlatego nowy model włoskiego Fiata nazwano Panda II, a jego produkcja toczyła się wyłącznie w Tychach. W sumie w ciągu 9 lat produkcji z taśm zjechało blisko 2,2 mln egzemplarzy.

Co ciekawe, początkowo Panda 2 miała być następcą Fiata Seicento. Ostatecznie oba modele produkowano równolegle aż przez 7 lat. Zaglądając do historii, warto wspomnieć o dwóch liftingach, które miały miejsce w 2006 i 2010 roku.

Nadwozie i wnętrze Fiata Pandy 2. generacji

Druga generacja Pandy produkowana była wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback, z całkiem sporą ilością wolnego miejsca wewnątrz kabiny. Z pewnością to model znacznie obszerniejszy niż wspomniane Seicento. Dlatego dla czterech osób miejsca w kabinie nie zabraknie. Mniej komfortowe będą podróże w pięcioosobowym składzie, ale na krótkich trasach jest to opcja warta rozważenia. Poza tym uznanie kierowców wzbudza wysoka pozycja za kierownicą, co jest sporym atutem w ruchu miejskim.

W przeciwieństwie do Seicento, w kabinie nie ma też miejsca na gołą blachę. To plus, choć tworzywa sztuczne użyte wewnątrz nie zachwycają jakością. Są bowiem twarde i po latach często skrzypią. Mały jest bagażnik, choć 206 l na zakupy powinno wystarczyć. Zwłaszcza że po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 860 l. Dużym walorem użytkowym jest odporność nadwozia na korozję.

Pojazd występował też w wielu wersjach wyposażenia. Dlatego przed zakupem Pandy 2, wyposażenie danego egzemplarza warto porównać z tym, co pojazd oferował w momencie opuszczania fabryki. Posłuży do tego Raport Historii Pojazdu, który zawiera w sobie dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN.

Silniki Fiata Pandy II

Fiat Panda silniki miał słabe. To zrozumiałe, bo jak na samochód miejski nie musiał to być pojazd szczególnie dynamiczny. Model produkowano z trzema jednostkami benzynowymi (1.1, 1.2 i 1.4) oraz jednym dieslem (1.3 Multijet).

Na rynku wtórnym dominują egzemplarze z dwoma najmniejszymi benzyniakami. Pierwszy generował jedynie 54 KM, drugi natomiast 60 KM i 69 KM. Moc 100 KM gwarantuje natomiast największy motor 1.4, ale mimo dobrych osiągów jest on dość paliwożerny i łakomy na olej. Poza tym nie każdemu do gustu przypada usportowiony charakter najmocniejszej wersji w połączeniu ze znacznie twardszym zawieszeniem.

Najważniejsze natomiast, że benzyniaki mają opinię bezawaryjnych. Zdarza się, że psuje się pompa paliwa lub alternator, co jest wynikiem ulokowania go w takim miejscu, że prądnicę zalewa strumień wody za każdym razem, kiedy kierowca wjedzie w większą kałużę. Nowy element kosztuje ok. 800 zł, regeneracja używanej prądnicy – połowę tej kwoty. Poza tym zanieczyścić się może przepustnica, ale z trwałością mechaniczną nie jest najgorzej.

Bardziej ryzykownym wyborem jest diesel o mocy 70 KM lub 75 KM. Mimo iż oszczędny, to ma duży apetyt na olej. Ponadto, o ile nie jest kontrolowany jego poziom, a cały układ ma tylko 3 litry pojemności, nawet niewielki ubytek może doprowadzić do awarii. Co korzystne z punktu widzenia właściciela, nie ma tu koła dwumasowego, a niektóre wersje pozbawione są również filtra DPF. Jednak po pokonaniu ok. 100 000 km źródłem problemów może być wyciągający się łańcuch rozrządu. Później przytrafiają się usterki sprzęgła, turbosprężarki lub wentylatora chłodnicy.

W zależności od wersji dostępne były Pandy z napędem na przednie lub wszystkie koła. Jeżeli to Fiat Panda II 4 × 4, który w ogłoszeniach występuje sporadycznie, auto nieźle radzi sobie w terenie. Pomaga podwyższone zawieszenie, a napęd na tył przenosi sprzęgło wielopłytkowe.

Fiat Panda II – dane techniczne

Fiat Panda IIPodwozie Fiata Pandy 2

Fiat Panda II zawieszenie ma dosyć proste. Niestety, nie radzi ono sobie najlepiej na polskich drogach. Szybko zużywają się amortyzatory, dodatkowo pojawiają się luzy na wahaczach, których sworznie nie są wymienne. Szczególnie trwałe nie są także sprężyny i łączniki stabilizatora. Dlatego niektóre elementy zawieszenia wymieniać trzeba już po pokonaniu 20-30 tys. km. Na szczęście to dość tanie części zamienne, ponieważ przykładowo amortyzator nabyć można już za 60 zł.

Ile kosztuje Fiat Panda II generacji?

Pośród ogłoszeń znaleźć można kilkaset egzemplarzy. Fiat Panda II ceny ma bardzo różne. Najtańsze egzemplarze nabyć można już za poniżej 5 tys. zł. Niestety, to auta z początku produkcji, często wypadkowe, a przynajmniej z wysokim przebiegiem i w słabym stanie technicznym. Zakup takiego egzemplarza na pewno będzie generował kolejne wydatki.

Najdroższa jest Panda II z napędem 4 × 4, za którą niekiedy zapłacić trzeba nawet przeszło 20 000 zł. W granicy 12-19 tys. nabyć można usportowiony model 100HP. Zwykła Panda z końca produkcji i przebiegiem w okolicy 100 tys. km to wydatek rzędu blisko 15 tys. zł lub nieco więcej. Na zakup zadbanego egzemplarza, choć z większym przebiegiem przeznaczyć trzeba co najmniej 6-8 tys. zł, a najlepiej w okolicach 10 000 zł.

Czy warto kupić Pandę 2. generacji?

Bez wątpienia Panda II to ciekawy hatchback w sam raz do poruszania się w warunkach miejskich. Wprawdzie egzemplarz ma swoje mankamenty i niektóre elementy są słabej jakości, to ich ewentualne usunięcie jest tanie. Dlatego kupiony egzemplarz, o ile latami był właściwie eksploatowany, będzie dobrym wyborem, również z uwagi na rozsądną cenę i prostą technologicznie konstrukcję. Samą weryfikację Pandy II przeprowadzić trzeba pod kątem historii i stanu technicznego. Ten ostatni sprawdzony jest podczas oględzin z mechanikiem, przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. Historia pojazdu weryfikowana jest natomiast przez sprawdzenie VIN. Zawiera on w sobie wiele istotnych informacji o sprawdzanym pojeździe, a w tym:

  • podstawowe informacje (np. marka, model, rodzaj paliwa, rok produkcji),
  • opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN,
  • chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu (data zdarzenia, status uszkodzenia, wartość szkody, kraj odnotowania uszkodzenia),
  • listę znanych odczytów przebiegu pojazdu,
  • chronologiczną listę wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych,
  • informacje o sprawdzeniach numeru VIN w serwisie Autobaza,
  • rejestr sprawdzeń pojazdu w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych,
  • wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta pojazdu,
  • informacje na temat producenta,
  • galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu.

Tak dokładna weryfikacja zwiększa szanse nabycia auta w dobrym stanie technicznym, który jest adekwatny do ceny, a poza tym bez przekręconego licznika i o bezwypadkowej historii. Później pozostaje już zabrać się za przygotowanie umowy kupna-sprzedaży auta, którą w szczegółach opisuje artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz