Czym jest paliwo przejściowe na stacjach benzynowych?

Czym jest paliwo przejściowe na stacjach benzynowych?

Większość kierowców nie zwraca uwagi na paliwo na stacjach benzynowych. Tymczasem jest ono uzależnione od warunków pogodowych i okresu w roku. Obecnie na stacjach znajduje się paliwo przejściowe i dotyczy to zarówno oleju napędowego, jak i benzyny.

Podział roku według normy PN-EN 228:2005

Paliwo przejściowe ma przygotować kierowców na niższe temperatury i przymrozki. Na polskich stacjach paliw jest ono dostępne od 1 października. Aby to zrozumieć, warto wiedzieć, że według normy PN-EN 228:2005 dotyczącej paliw płynnych obowiązuje podział roku na trzy okresy:

  • od 1 maja do 30 września — okres letni,
  • 1 marca – 30 kwietnia oraz 1 – 31 października — okres przejściowy,
  • 1 listopada – koniec lutego — okres zimowy.

Co charakteryzuje przejściowe paliwo?

Kalendarzowa jesień przypada na 23 września. W świecie paliw jesień oficjalnie rozpoczyna się z dniem 1 października. Zgodnie z przepisami z 2015 roku, od początku października stacje benzynowe mają obowiązek oferować tzw. paliwo przejściowe. Dla zwykłego kierowcy najważniejsze jest, że z tą datą stacje zaczynają oferować paliwo odporniejsze na niższe temperatury od paliwa letniego, które w dystrybutorach znajduje się od 16 kwietnia do końca września.

Najważniejsze zmiany dotyczą diesli, a dokładniej temperatury zablokowania zimnego filtra (CFFP) oleju napędowego. To filtr, który znajduje się między bakiem a silnikiem. Do zadań filtra CFFP należy wyłapywanie zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić delikatny system wtryskowy. Niestety, niskie temperatury mogą go zablokować i tym samym unieruchomić silnik. O to natomiast nie trudno, kiedy temperatury są niższe, a z oleju napędowego wytrącają się kryształki parafiny.

Właśnie dlatego już w październiku na stacjach pojawia się paliwo przejściowe. W przypadku przejściowego oleju napędowego temperatura zablokowania zimnego filtra nie może być niższa niż -10 st. Celsjusza. Oznacza to, że olej powinien wytrzymać temperaturę 10 st. C poniżej zera. Dla porównania, dla paliwa letniego temperatura ta nie może być wyższa niż 0 st. C.

Oczywiście jeszcze lepiej jest z tym przy zimowym oleju napędowym (-20 st. Celsjusza). O paliwach na zimę szerzej mówi jednak artykuł pt. Paliwo na zimę – co tankować o tej porze roku?“.

Benzyna w okresie przejściowym

W okresie przejściowym inny jest nie tylko olej napędowy. Dla benzyny z różnych okresów w roku różny jest przedział prężności par:

  • letnia benzyna — od 45 do 60 kPa,
  • przejściowa benzyna — od 45 do 90 kPa,
  • zimowa benzyna — od 60 do 90 kPa.

Im benzyna ma wyższą prężność par, tym paliwo jest bardziej lotne, dzięki czemu łatwiejszy jest rozruch jednostki napędowej. Jednocześnie ten parametr nie może być zbyt wysoki, co skończy się powstawaniem tzw. korków parowych. To natomiast może powodować dławienie się jednostki napędowej, a nawet zupełne zgaśnięcie silnika.

Jak widać wyżej, stacje paliw w okresie przejściowym mogą oferować benzynę o wyższej prężności par, ale również benzynę stosowaną w okresie letnim. Informację na temat prężności par oferowanej benzyny można uzyskać od personelu stacji paliw. Z reguły benzyna, która ułatwia rozruch silnika benzynowego przy niskich temperaturach, jest oferowana w rejonach górskich.

Tak więc, jeśli jesteś kierowcą, który obawia się, że jego diesel z rana nie odpali z uwagi na niskie temperatury, a odbyłeś już wizytę na stacji paliw w październiku, raczej nie musisz się niczego obawiać. Inna sprawa, że nic nie zapowiada niskich temperatur nawet poniżej 0 st. Celsjusza, a więc większość nie powinna mieć żadnych problemów z rozruchem swoich samochodów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz