Czym jest intercooler?

czym jest intercooler

Intercooler jest dziś bardzo powszechnym elementem w samochodach. Czym jest intercooler i jakie jest jego zadanie?

Intercooler, czyli…?

Na przełomie lat 80. i 90. Volkswagen oznaczył silnik mianem Turbo Diesel Intercooler. Trafił on pod maskę nie tylko samochodów marki VW, ale też Audi, Seata i Skody, a nawet Porsche Cayenne i Panamera. Jeśli porównać z wolnossącymi odpowiednikami, silnik z doładowaniem charakteryzował się większą mocą i dobrą dynamiką, a jednocześnie miał niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Duża w tym zasługa elementu, którym był intercooler. Tak więc czym jest intercooler?

W zasadzie intercooler to chłodnica powietrza doładowującego, która znajduje się między sprężarką a silnikiem tłokowym. Zadaniem tego elementu jest chłodzenie powietrza sprężanego. Występuje on w większości silników z doładowaniem, o których więcej w artykule pt. Jak użytkować samochód z turbiną?“. Nie tylko diesli, ale i motorów benzynowych, które dzięki temu są sprawniejszymi jednostkami napędowymi.

Intercooler dość mocno chłodzi sprężone powietrze nawet o 40 stopni Celsjusza. W efekcie to 20-procentowy wzrost mocy i zwiększenie gęstości powietrza, co korzystnie wpływa na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jakie są rodzaje intercoolerów?

Wyróżnia się różne rodzaje intercoolerów. W samochodach wyposażonych w silniki doładowane stosuje się standardowy intercooler z wlotem i wylotem chłodzonego powietrza po tej samej stronie. Są też producenci stosujący intercoolery typu cross-flow. Zapewniają one lepsze chłodzenie, co wynika z umieszczenia wlotu i wylotu po przeciwnych stronach.

Różne są także typy intercoolerów. W zależności od koncernu może to być mniej i bardziej skomplikowane urządzenie. Najmniej skomplikowane intercoolery to urządzenia będące wymiennikiem ciepła wykorzystującym naturalny pęd powietrza owiewającego chłodnicę. Inny typ intercoolera to element z wentylatorem wymuszającym obieg powietrza. Znaleźć można również chłodnice wodne, a także systemy natrysku wody wprost na intercooler.

Czym grozi uszkodzenie intercoolera?

Dla większej efektywności intercooler umieszcza się nisko, z reguły tuż za przednim zderzakiem. Dlatego jest to element narażony na uderzanie kamieniami. Wprawdzie jest on trwalszy i odporniejszy niż klasyczna chłodnica płynu chłodzącego to awarie intercoolera nie są kierowcom obce.

Nieszczelność tego elementu przekłada się natomiast na ilość przepływającego powietrza. To z kolei skutkuje zakłóconym procesem spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co odbija się na pracy jednostki napędowej. W efekcie spada dynamika, może pojawiać się szarpanie silnika podczas przyspieszania, czy też jest on narażony na zwiększone zużycie paliwa.

Co gorsza, nieszczelności intercoolera mogą również prowadzić do uszkodzenia turbiny, która nie jest w stanie wytworzyć właściwego ciśnienia w układzie. Dojść może nawet do uszkodzenia silnika, choć zdarza się to rzadko. Jeżeli jednostka napędowa ulegnie awarii, to jej odrestaurowanie będzie wydatkiem rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Tym bardziej warto regularnie monitorować stan układu dolotowego i przewodów doprowadzających powietrze do intercoolera. Jeżeli w jego okolicy występuje zaolejenie, najwyższy czas odwiedzić mechanika.

Sam intercooler jest natomiast na tyle trwały, że psuje się stosunkowo rzadko. Z powodzeniem może wytrzymać przebiegi rzędu nawet 300 tysięcy kilometrów. Zaleca się jednak okresowe czyszczenie z nagromadzonego przez lata oleju i wody.

Poza tym, wraz z zużyciem turbiny do wnętrza intercoolera mogą dostawać się opiłki metalu. Dlatego według zaleceń mechaników chłodnicę należy wymienić przy regeneracji lub wymianie turbo. Wiedząc, czym jest intercooler, warto odnieść się jeszcze do ceny tego elementu. Otóż w popularnych modelach samochodów dobrej jakości intercooler kosztuje do 600 złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz