Czy warto kupować samochody poleasingowe?

czy warto kupować samochody poleasingowe

Na nowe samochody stawiają dziś przede wszystkim firmy. Pod tym względem Polska zbliża się do średniej unijnej, a 7 na 10 samochodów z salonów nabywanych jest przez przedsiębiorców. Wiele z nich branych jest w leasing, wskutek czego po jego zakończeniu duża część takich pojazdów trafia na rynek wtórny. Pozostaje zadać sobie pytanie, czy warto kupować samochody poleasingowe i pokontraktowe? Jakie zagrożenia niosą w sobie takie auta i ile trzeba za nie zapłacić?

Rozrost rynku flotowego

Jeszcze przed dekadą wyglądało to zupełnie inaczej. Udział samochodów w rynku flotowym niewiele przekraczał bowiem 40 proc., a większość nowych aut była rejestrowana na osoby prywatne. Poza tym samochody poleasingowe kojarzone były ze szrotami, które mają na liczniku po kilkaset tysięcy kilometrów. Dlatego też wielu kierowców samochodów szukało w komisach lub nabywało je od sprzedawców prywatnych. Rynek wtórny zachłystywał się też autami importowanymi z Zachodu.

Od kilku lat udział samochodów w rynku firmowym regularnie rośnie, a rejestrowanie aut na osoby prywatne jest mniej opłacalne. Efekt jest taki, że w sierpniu rejestracja nowych samochodów w firmach sięgnęła nawet 80 proc. sprzedanych aut, a są to wyniki, które nie uwzględniają jednoosobowych działalności gospodarczych. Zliczając firmy z sektora mikroprzedsiębiorstw, wynik ten będzie jeszcze wyższy. Za 3-4 lata wiele takich samochodów trafi na rynek wtórny. Czy warto kupować samochody poleasingowe i pokontraktowe?

Co dzieje się z autami po zakończeniu okresu finansowania?

Samochody poleasingowe, jeśli skończy się okres ich finansowania, zostają w użytkującej je firmie lub trafiają na rynek wtórny. Wówczas do sprzedaży wystawiają je dotychczasowi najemcy lub poprzez aukcje wewnętrzne trafiają one do handlarzy. Klienci indywidualni takich samochodów mogą też szukać na placu leasingodawcy.

Warto w tym miejscu pamiętać, że auta finansowane w formie leasingu, powinny być regularnie serwisowane przez najemcę. Dlatego wielokrotnie takie pojazdy, pomimo wysokich wskazań licznika, są w dobrym stanie technicznym. Niestety, nie każdy leasingobiorca pilnuje takich przeglądów. Z kolei w przypadku aut pokontraktowych, obsługi serwisowej najczęściej pilnuje bank lub leasingodawca, przez co przynajmniej w teorii, łatwiej tu o zadbany egzemplarz.

Dlaczego warto nabywać samochody poleasingowe?

Czy warto kupować samochody poleasingowe? Plusem takich aut z pewnością jest fakt, że większość pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Zdarza się też, że mają one przejrzystą historię napraw, wliczając w to serwis w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, czy są w przyzwoitym stanie technicznym.

Istnieje też wiele form ich finansowania. Klient indywidualny nie musi nabywać auta za gotówkę, ale skorzystać z abonamentu czy wziąć je w leasing. Co ciekawe istnieją firmy, które umożliwiają zwrot samochodu, jeśli nie spełnia on wymagań nabywcy.

Nie oznacza to jednak, że samochód poleasingowy nabyć można w ciemno. Nadal istnieje ryzyko zakupu auta z kręconym licznikiem, po poprawkach blacharskich, czy nawet z większymi usterkami. Dlatego wcześniej warto taki egzemplarz zweryfikować, w czym pomoże raport VIN.

Dlaczego nie warto nabywać auta poleasingowego?

Samochody poleasingowe czy pokontraktowe nie są też pozbawione wad. Jak już zostało wspomniane, na ogół mają duże przebiegi. Znalezienie auta ze stosunkowo niewielkim wskazaniem licznika jest trudne, a jeśli już się to uda, to pojazd taki kosztuje dość dużo. Dla wielu minusem jest też fakt, że na ogół takim autem porusza się wielu różnych kierowców. To z kolei przekłada się na ich różne, nie zawsze dobre nawyki.

Co istotne, samochody flotowe często mają też dziwne kompletacje. O ile klimatyzację znaleźć można w niemal każdym takim aucie, tyle alufelgi czy ksenony nie są normą. Charakterystyczne są też kolory. Na rynku flotowym zdecydowanie dominują auta białe, srebrne czy pomalowane na ciemno.

Forma finansowania zakupu samochodu poleasingowego

Czy warto kupować samochody poleasingowe? Z pewnością mają one na tyle wiele zalet, że zakup takiego pojazdu może być dobrą inwestycją. Zastanowienia wymaga jednak nie tylko wybór odpowiedniego auta, ale też dobór optymalnej opcji finansowania. O ile dawniej nabywca jedyny dylemat miał odnośnie ceny netto i brutto, obecnie, w związku z szybkim wzrostem rynku poleasingowych aut używanych, pojawiły się nowe formy finansowania. Wśród nich jest zakup pojazdu w abonamencie, czy wzięcie go w leasing, o którym więcej pisano w artykule pt. Leasing samochodów używanych“.

Ważne z punktu widzenia nabywcy jest też to, że pozyskanie auta używanego odbywa się na podobnych zasadach, jak ma to miejsce w przypadku leasingu nowego pojazdu. Dlatego samochód nabywa się często w pakiecie z ubezpieczeniem OC i AC, likwidacją ewentualnych szkód czy serwisowaniem.

Samochody poleasingowe znaleźć można także w internecie, gdzie sprzedawane są one na aukcjach. Wówczas najczęściej podawana jest ich cena wywoławcza. Na takiej aukcji trzeba się zarejestrować, po czym przystąpić do licytacji. Zakupy samochodów online są coraz popularniejsze, a przemawia za nimi komfort i oszczędność czasu. Mimo że wirtualne komisy pozwalają na oglądanie samochodów w formacie 360 stopni, to jednak z oczywistych względów potencjalny nabywca pozbawia się jazdy próbnej, jak i sprawdzenia auta pod kątem usterek technicznych w niezależnym warsztacie. Tym bardziej dokładnie prześwietlona powinna być Historia Pojazdu poleasingowego. Nawet pomimo tego, że tacy sprzedawcy na ogół oferują zwrot samochodu do dwóch tygodni, jeśli nie spełnia ono wymagań nabywcy, czy ma poważną usterkę. Z takimi gwarancjami należy jednak uważać. Zdarza się, że zwrot możliwy jest tylko wtedy, kiedy zakupiony samochód nie przekroczy określonej granicy przejechanych kilometrów.

Zakup samochodu poleasingowego za granicą?

Samochód poleasingowy można też nabyć za granicą. Polscy kierowcy najczęściej korzystają tu z oferty niemieckich samochodów flotowych. Czy warto kupować samochody poleasingowe w Niemczech? Auta firmowe za zachodnią granicą są często lepiej wyposażone od tych dostępnych w Polsce. Niestety z reguły są one droższe. Kupując taki pojazd, warto nabyć go w cenie netto, a VAT rozliczyć w Polsce. Plusem jest w tym przypadku wliczenie do ceny na fakturze akcyzy.

Ta furtka jest jednak okazją dla oszustów. Ci za granicą kupują auta w cenie netto, po czym sprzedają je w Polsce bez rozliczenia podatku. Nabywając takie auto, zawsze należy poprosić sprzedawcę o dowód rozliczenia. W innym razie urząd skarbowy nakaz rozliczenia podatku nałoży na kupującego.

Ile kosztuje samochód poleasingowy?

Odpowiadając na pytanie, czy warto kupować samochody poleasingowe, odnieść się też trzeba do cen nabywanych pojazdów. Ile zatem należy zapłacić za takie auto? Ceny są oczywiście bardzo różne i uzależnione od rocznika, typu samochodu, jego marki i modelu, długości kontraktu czy wyposażenia.

Przykładowo samochód z segmentu B z przebiegiem ok. 100 tys. km, z rocznika 2013-2014, w umowie na 36 miesięcy i z opłatą wstępną w wysokości 2 – 5 tys. zł, kosztuje 600-700 zł miesięcznie. Nawet blisko dwa razy droższy może być z kolei pojazd klasy średniej czy SUV. Jako że rynek flotowy zawiera w sobie bardzo różne pojazdy najważniejsze, że każdy kierowca powinien znaleźć auto w sam raz dla siebie, które spełnia jego wymagania.

Wydaje się w związku z tym, że samochody poleasingowe to dobry wybór dla nabywców prywatnych, ale też mniejszych firm. Wprawdzie na ogół mają one duży przebieg, to często są pojazdami zadbanymi i regularnie serwisowanymi. Jeśli nabywca będzie ostrożny, dokładnie prześwietli używane auta poleasingowe i pokontraktowe, sprawdzając ich historię, na pewno znajdzie model dla siebie optymalny, którego zakup rozliczy w najlepszej dla siebie formie finansowania.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz