Czy warto kupić używane Audi A4 II?

czy warto kupić używane Audi A4 II

Audi A4 drugiej generacji to z pewnością jeden z najpopularniejszych modeli, jakie można spotkać na polskich drogach. Ten niemiecki samochód występuje też w wielu wersjach silnikowych, również w odmianie z napędem na obie osie, a łączony może być ze skrzynią manualną i automatyczną. Czy warto kupić używane Audi A4 II, a jeżeli tak, to w jakiej konfiguracji?

Skąd wzięła się popularność Audi A4?

Używane Audi A4 II to model bardzo popularny na polskim rynku. Kierowcy szukający sobie takiego modelu na rynku wtórnym mają więc w czym wybierać. Biorąc pod uwagę wersję B6 przed liftingiem i późniejszą B7, na portalach ogłoszeniowych znaleźć można kilka tysięcy anonsów o sprzedaży Audi A4 drugiej generacji. Jako że lifting przyniósł ze sobą nie tylko inną linię i zmiany we wnętrzu, to również dostarczył nowe jednostki napędowe. Co ciekawe, kiedy zakończono produkcję Audi A4 II, na rynku model ten pojawił się pod nową nazwą jako Seat Exeo, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2008-2013.

Duża popularność Audi A4 II wzięła się pewnie z faktu, że model ten oferuje trzy rodzaje nadwozia, występując jako sedan, kombi i rzadziej cabrio. Poza tym to również bardzo szeroka gama silników, pośród których znajdują się jednostki napędowe dla spokojniejszych, ekonomicznych kierowców, ale też tych lubiących szybszą i bardziej dynamiczną jazdę np. w odmianie S i RS z 8-cylindrowymi motorami. Problemem może być cena, bo egzemplarze te kosztują nawet ponad 100 tysięcy złotych. Inne są jednak kilkukrotnie tańsze, a więc wybór na rynku wtórnym jest w tym przypadku ogromny. Czy warto kupić używane Audi A4 II?

Czy Audi A4 II to auto rodzinne?

Używane Audi A4 drugiej generacji ma całkiem wygodne fotele, które dodatkowo dobrze znoszą próbę czasu. Kabina jest też stosunkowo dobrze wyposażona, zwłaszcza w wersjach po liftingu. Pozytywne wrażenia wywołuje również deska rozdzielcza, choć w modelach sprzed liftingu z przycisków szybko obdrapuje się lakier.

Niestety, wewnątrz miejsca jest nieco za mało. Brakuje go zwłaszcza z tyłu. Wiele do zarzucenia można mieć też do pojemności części bagażowej. Co gorsza, w niektórych sedanach nie rozkłada się tylna kanapa. Trudno zatem model ten uznać za auto typowo rodzinne.

Jakie awarie trapią używane Audi A4 II?

Na całe szczęście używane Audi A4 to model, który nie jest szczególnie awaryjny, choć wiele zależy od samego auta, przebiegu i warunków, w jakich było ono eksploatowane. Co istotne, duża zaletą Audi jest stosowanie takich samych lub przynajmniej podobnych elementów w wielu generacjach tego modelu. Sprawia to, że części do takich samochodów są o wiele tańsze w zakupie, a naprawy nie generują tak wysokich kosztów.

Mechanicy podkreślają, że drogie w naprawach jest wielowahaczowe przednie zawieszenie. Specjaliści zaznaczyli, że warto naprawiać je w całości, czyli wymieniać wszystkie wahacze naraz, co gwarantuje spokój przez kolejne 100 tys. km. Problem w tym, że zestaw dobrej jakości zamienników wahaczy na przednią oś kosztuje nawet 2,2 tys. zł, do czego dodać trzeba koszty robocizny. Wymienić można też same sworznie, ale w górnych przednich wahaczach bywa to kłopotliwe. Demontować wówczas trzeba cały goleń i wywiercać śruby, co dodatkowo podnosi koszty naprawy. Kosztowny jest też remont tylnego zawieszenia, ale na szczęście jest ono dość trwałe.

Używane Audi A4 – który silnik wybrać?

Czy warto kupić używane Audi A4 II? To zależy, również od wersji silnikowej. Nie ulega wątpliwości, że wersji jednostek napędowych jest tu całkiem sporo.

Silniki benzynowe

Dobrą opcją są tutaj motory benzynowe, choć na rynku jest ich mniej niż silników wysokoprężnych. Podstawową jednostką jest oferowany przez cały okres produkcji silnik 1.6 8V, z którego zadowoleni będą kierowcy preferujący spokojną jazdę. Poza tym lepiej kupować egzemplarze bez instalacji LPG i ewentualnie zamontować ją już po zakupie. Samochody od dawna poruszające się na takich instalacjach, z reguły są już mocno wyeksploatowane. Więcej o LPG pisaliśmy w artykule pt. Instalacja gazowa – rodzaje i zalety“.

Dobrym wyborem jest również turbodoładowany silnik 1.8 20V, zwłaszcza w wersjach 150 oraz 163 KM. Przy większych przebiegach silniki te wymagają jednak generalnego remontu.

Często polecanym silnikiem benzynowym jest prosty motor 2.0. W tej odsłonie polecić można też dwulitrowe jednostki TSI i TFSI, w których rozrząd jest napędzany paskiem. Problemem może być tu nagar, ale zdaniem mechaników, rozwiązuje go częstsza wymiana oleju co ok. 15 tys. km. Jednocześnie nie można zapomnieć o wymianie filtra odmy. Typową usterką jest tu rozciągnięcie łańcucha łączącego wałki rozrządu.

Niezłym wyborem będą też silniki 2.4 i 3.0, ale tu problem rodzą koszty ich eksploatacji. Zresztą, takie motory są drogie nie tylko w użytkowaniu i serwisie. Silniki V8 dostępne są w odmianach S4 i RS 4, a koszty takich egzemplarzy wielokrotnie przewyższają budżet przeznaczony na zakup samochodu na rynku wtórnym.

Silniki wysokoprężne

Czy warto kupić używane Audi A4 II z silnikiem wysokoprężnym? Najbezpieczniejszą opcją jest silnik 1.9 TDI. Zwłaszcza jeżeli jest to motor w wersji stosowanej do 2004 r. Później wprowadzono nowszą wersję oznaczoną literą B, która cechuje się jednak mniejszą trwałością. Optymalną mocą dla takiego Diesla będzie 131 KM. Trwałość silnika sprzed liftingu określa się nawet na 600 tys. km, a więc przerażać nie muszą nawet ogromne przebiegi. Oczywiście, pod warunkiem, że są one zweryfikowane i zgodne z rzeczywistością, co sprawdzić pomaga raport VIN. Jeśli taki silnik będzie trzeba jednak poddać remontowi, należy przygotować się na wydatek rzędu nawet 7 tys. zł.

Używane Audi A4 drugiej generacji pod maską często ma także silnik Diesla 2.0 TDI PD. Nie jest to dobry wybór. Motor ten przysparza wielu kłopotów m.in. pękająca głowica czy awarie napędu pompy oleju.

Zawodny jest też silnik 2.5 TDI, w którym psuje się rozdzielaczowa pompa paliwowa. Ścierają się w nim również krzywki wałków rozrządu. Jeżeli dodatkowo jest on połączony z niezwykle awaryjną przekładnią Multitronic, właściciel takiego samochodu musi być przygotowany na co najmniej kilkutysięczny wydatek.

Bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie silnik wysokoprężny wyposażony we wtrysk common rail. Pośród takich motorów są to motory 2.7 oraz 3.0 TDI, ale dostępne są one tylko w nowszych, a co za tym idzie także i droższych wersjach po liftingu (B7). Są to też silniki mocno zabudowane. Zwiększa to koszty ich obsługi. Wśród ich awarii wymienia się rozciągnięcie łańcucha rozrządu oraz usterki klapek w kolektorze. Znacznie większe koszty generuje pierwsza usterka.

Czy warto kupić używane Audi A4 II?

Szukając sobie na rynku wtórnym Audi A4 drugiej generacji, nie można dać ponieść się emocjom. Nawet największe okazje sprzedażowe w rzeczywistości mogą być zwykłym bublem. Tego modelu wręcz nie wolno kupować w ciemno. Nie brakuje tu egzemplarzy powypadkowych i źle naprawionych. Do tego dochodzą modele ze skorygowanym licznikiem czy zepsutą skrzynią CVT.

Tak więc, czy warto kupić używane Audi A4 II? Taki samochód przed finalizacją trzeba dokładnie sprawdzić. Nie tylko poprzez oględziny wizualne, przegląd w ASO lub w niezależnym warsztacie, czy w końcu jazdę próbną. Najpierw zajrzeć trzeba w przeszłość danego egzemplarza, na co pozwala Historia Pojazdu.

Zawiera ona w sobie między innymi dane techniczne takiego samochodu. To ważne, ponieważ w przypadku przekładni automatycznych czasami trudno zweryfikować, którą skrzynię zastosowano w danym egzemplarzu, gdyż ich lewarki wyglądają podobnie. Sprawdzenie VIN to jednak także fabryczne wyposażenie oraz informacje o szkodach, kolizjach i ogłoszonych dla danego egzemplarza aukcjach serwisowych. To również zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych i raport z baz kradzieżowych.

To wszystko zwiększa szanse nabywcy na zakup egzemplarza, który jest sprawny technicznie, nie ma wypadkowej historii, korygowanego licznika, a jednocześnie nie pochodzi z kradzieży.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.8]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz