Czy używana Toyota RAV4 to dobry pomysł na SUV-a?

używana Toyota RAV4

Toyota RAV4 to samochód, który produkowany jest od roku 1994. Auto to doczekało się czterech generacji i nie ulega wątpliwości, że jest to jeden z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Czy rzeczywiście używana Toyota RAV4 to pojazd wart bliższej uwagi?

Używana Toyota RAV4 I

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 I produkowana była w latach 1994-2000. Model ten dostępny był w dwóch wersjach: 3- i 5-drzwiowej. Warto przy okazji zauważyć, że wersja z 3-drzwiowym nadwoziem dostępna była też w wariancie z miękkim dachem.

Produkowana na rynek europejski używana Toyota RAV4 I występowała tylko w jednej wersji silnikowej. Jednostką napędową był silnik benzynowy o pojemności 2.0 l i mocy 129 KM, który połączono z 5-stopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Większość miała napęd na cztery koła, choć zdarzały się auta tylko z napędem na przednią oś. Używana Toyota RAV4 pierwszej generacji była też stosunkowo dobrze jak na tamte czasy wyposażona, mając centralny zamek, elektrycznie sterowne szyby i lusterka czy aklimatyzację. Model oferował też airbagi po stronie kierowcy i pasażera.

Dziś są to już samochody dość mocno zasłużone, ale na polskich drogach nie są niczym rzadkim. Korzystna jest też ich cena. Taki egzemplarz nabyć można już za kilka tysięcy złotych, choć ceny tych bardziej zadbanych aut zaczynają się od 10 000 zł. Większość z nich to rafki trzydrzwiowe.

Używana Toyota RAV4 II

Druga generacja Toyoty RAV4 z linii produkcyjnej zjeżdżała w latach 2000-2005. Również w tym przypadku do wyboru były model z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym. Nie było już jednak wersji z miękkim dachem.

W porównaniu z pierwowzorem samochód stał się nieco większy. Poszerzyła się też paleta silników. Wśród motorów benzynowych były to auta z silnikami 1.8 VVTi i 2.0 MPV o mocy odpowiednio 125 i 150 KM. Słabszy z silników napędzał tylko przednią oś. Drugi motor połączono już z napędem 4 × 4. Zresztą podobnie jak jedyny w ofercie diesel D-4D o mocy 116 KM. Toyota RAV4 II dostępna była z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-biegowym automatem. Na jej wyposażeniu znalazły się automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, boczne poduszki powietrzne, podgrzewane lusterka czy systemy ASR i ESP.

Za rafkę drugiej generacji zapłacić trzeba co najmniej 10 tys. zł. Najlepiej zachowane egzemplarze są blisko trzy razy droższe. Większość aut dostępnych na rynku wtórnym to egzemplarze 5-drzwiowe. O tym modelu wspominamy też w artykule pt. Jaki SUV za 25 tysięcy złotych?, gdzie przyjrzeliśmy się rynkowi używanych SUV-ów, ale nie droższych niż 25 000 zł.

Używana Toyota RAV4 III

W latach 2005-2012 produkowana była Toyota RAV4 III. W tym przypadku do wyboru była jedynie wersja 5-drzwiowa. Jeszcze szersza w porównaniu z II generacją była paleta silników. Wśród motorów benzynowych popularne są silniki 2.0 o mocy 152 i 158 KM. Dobrze wypada też 3,5-litrowa jednostka V6 (269 KM). Pośród diesli do wyboru były jednostki 2.2 D-4D i D-CAT, które generowały od 136 do 180 KM. Połączono je 5- i 6-biegowymi manualnymi i automatycznymi przekładniami.

Używana Toyota RAV4 III nie ma już stałego napędu 4 × 4, a w zasadzie go posiada, ale tylko do prędkości 40 km/h. W zamian postawiono na inteligentny system ze sprzęgłem wielopłytkowym. Miał on przekazywać w razie konieczności napęd również na tylną oś. Model wyposażono też w kilka trybów jazdy. Przełącza się je w zależności od pokonywanego terenu i warunków jazdy.

Wielu zastrzeżeń nie można mieć też do wyposażenia Toyoty RAV4 III. Samochód ma sześć poduszek powietrznych, kamerę cofania, podgrzewane fotele, światła LED, nawigację satelitarną czy automatyczną klimatyzację.

Ceny tego modelu w Polsce zaczynają się już od 20 tys. zł. Najlepiej wyposażone, a przy tym też zadbane egzemplarze kosztują jednak 50 000 – 60 000 zł i więcej.

Używana Toyota RAV4 IV

Czwarta generacja Toyoty RAV4 produkowana jest od 2013 roku. Jak każda kolejna rafka również i ten model urósł w stosunku do poprzednika. Duże wnętrze gwarantuje komfortową podróż dla dorosłych pasażerów. Pojemny jest też bagażnik (547 l).

Pośród silników dobrze prezentuje się dwulitrowy benzyniak Valvematic o mocy 152 KM. Kierowcy do wyboru mają też 143-konnego Diesla 2.0 D4-D oraz generujący moc 197 KM układ hybrydowy, połączony z bezstopniową przekładnią e-CVT.

Najnowsza rafka to także system dołączanego napędu 4 × 4. W hybrydowej odmianie SUV-a zastosowano też inteligentny układ E-FOUR. Za napędzanie tylnej osi odpowiada w nim dodatkowy silnik elektryczny. Jak przystało na stosunkowo nowe auto, Toyota RAV4 IV jest też doskonale wyposażona. Oferuje użytkownikowi elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, system kamer z widokiem 360 stopni, układ monitorowania martwego pola w lusterkach, podgrzewane tylnej kanapy czy pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Jest to system, w którym znajduje się układ rozpoznawania znaków drogowych czy automatycznego reagowania w razie wystąpienia ryzyka zderzenia. Z oczywistych względów używana Toyota RAV4 IV kosztuje całkiem sporo. Ceny tego modelu zaczynają się od 60 000 zł.

Jak sprawdzić używaną Toyotę RAV4?

Każdy samochód nabywany na rynku wtórnym powinien zostać poddany weryfikacji i sprawdzony w warsztacie mechanicznym lub ASO. Przydają się również takie czynności jak oględziny wizualne z doświadczonym mechanikiem, czy w końcu jazda próbna. Wiele informacji o danym aucie zawiera też Historia Pojazdu. Znajdują się w niej dane techniczne czy fabryczne wyposażenie danego egzemplarza, w tym przypadku używanej Toyoty RAV4.

Poza tym w takim raporcie znajdują się informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych, ale też zdjęcia z poprzednich aukcji. Dodatkowo to również raport z baz kradzieżowych, który pozwala sprawdzić go w rejestrach kradzieżowych. To wszystko zwiększa szanse kierowcy na zakup samochodu sprawnego technicznie, bez przekręconego licznika, o bezwypadkowej historii i legalnego.

Dodatkowo pomocne może być sprawdzenie zastawu sądowego. Otóż zastaw sądowy nakładany jest przez instytucje finansowe (banki lub SKOK-i) przy kredytach lub pożyczkach. Co najważniejsze, są one łączone z danym dobrem, w tym przypadku z samochodem, a nie konkretną osobą. Dlatego zakup samochodu, na którym ustanowiono zastaw, nakłada na takiego kierowcę dodatkowe obowiązki. Wprawdzie informacja o nałożonym na dany samochód zastawie powinna znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym, to jednak jest to wpis dokonywany na wniosek właściciela. Każdy, kto chce sprzedać taki pojazd, z oczywistych względów się na to nie zdecyduje.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 2.5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz