Czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne?

czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne

Skrzynie biegów Multitronic wciąż można spotkać w wielu modelach. Zwłaszcza autach marki Audi. Wśród nich są między innymi Audi A4 (B6, B7, B8), Audi A6 (C5, C6, C7) oraz nieco rzadziej w Audi A5, A7 i A8 (D2, D3). Takie skrzynie biegów występują w silnikach, które są umieszczone wzdłużnie i z napędem na przednią oś. Później, od 2014 do 2016 roku Audi odchodziło od produkcji aut z tymi elementami, przechodząc na przekładnie DSG. Jak działają takie skrzynie i czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne?

Jak działa skrzynia Multitronic?

Multitronic to w zasadzie rozbudowana wersja bezstopniowej skrzyni CVT (z ang. Continuous Variable Transmission), która ma tzw. stałozmienne przełożenie. Cechą charakterystyczną takich przekładni jest możliwość utrzymania stałych obrotów podczas przyspieszania. Napęd jest tu przenoszony przez osadzony na kołach stożkowych wielorzędowy łańcuch. Za zmianę przełożenia odpowiadają natomiast sterowane elektronicznie koła stożkowe, które rozsuwają się i zsuwają, zmieniając swoją średnicę. Właśnie dzięki temu licznik obrotomierza wskazuje stałą wartość obrotów nawet przy niewielkich prędkościach. Wzrasta ona oraz osiąga określoną i stałą wartość dopiero przy płynnym przyspieszeniu, aż do momentu zmniejszenia nacisku na pedał gazu.

Co psuje się w skrzyniach Multitronic?

Czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne? Niestety, tak. Objawem sygnalizującym poważną usterkę skrzyni bezstopniowej, jest szarpanie podczas przyspieszania i zatrzymywania. Często przy prędkościach 30-50 km/h dochodzi też do wahania obrotów. Winna jest awaria pompy oleju przekładniowego lub jej nadmierne zużycie. Wynikać może to również z rozciągnięcia łańcucha.

Inne objawy to często załączające i wyłączające się kontrolki wszystkich trybów jazdy (PRNDS), co zazwyczaj uniemożliwia jazdę w trybie drive (D). To z kolei wynika z uszkodzonego sterownika skrzyni Multitronic.

W głównej mierze na takie awarie narażone są starsze modele Audi, o czym wspomniano w artykule pt. Które poważne usterki w modelach o złej reputacji udało się usunąć?“. Największe ryzyko dotyczy egzemplarzy sprzed 2006 roku o dużych przebiegach. To kolejny powód do tego, aby przy zakupie samochodu na rynku wtórnym, takie auto dokładnie zweryfikować. Nie tylko przez przegląd w niezależnym serwisie, ale również sprawdzenie VIN, co zwiększa szansę na weryfikację wspomnianego przebiegu, ale też ewentualnej wypadkowej historii czy legalności auta.

Dlaczego skrzynie Multitronic się psują?

Wiemy już, czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne. Czas odpowiedzieć na pytanie, z czego wynikają ich problemy. Otóż są one wrażliwe na jakość stosowanego w nich oleju, który musi być też na właściwym poziomie. Przy braku regularnej wymiany oleju, najlepiej co około 60 tys. km, boczna ścianka łańcucha będzie tarła o bieżnię. W konsekwencji powstaną w niej wgłębienia, w których łańcuch może się zaklinować.

Kolejnym problemem jest sprzęgło służące do przenoszenia napędu z jednostki napędowej na koła, po wciśnięciu pedału gazu na wolnych obrotach. Dla prawidłowego działania niezbędna jest więc jego okresowa kalibracja.

Różne są też ceny serwisu takich skrzyni. Wiele zależy od rodzaju uszkodzenia. Tak więc wymiana sterownika skrzyni bezstopniowej to koszt rzędu nawet 5 000 zł. Tysiąc złotych więcej kosztuje kompleksowa wymiana łańcucha, oleju i filtra. Widać więc wyraźnie, że koszty są stosunkowo wysokie. Wiedząc więc, czy przekładnie bezstopniowe Multitronic są problematyczne, warto się poważnie zastanowić, czy inwestować w samochód z tym elementem. Jeżeli tak, zawsze należy go zweryfikować pod kątem technicznym i przebytych w przeszłości serwisów. Pomoże w tym Historia Pojazdu, która jednocześnie ukazuje wiele innych kluczowych dla nabywcy informacji, a w tym:

  • dane techniczne
  • przebieg pojazdu
  • historię uszkodzeń
  • historię sprawdzeń
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • usterki fabryczne
  • dane producenta
  • historię internetową
  • opcje wyposażenia
  • zdjęcia z historycznych aukcji

Przy jednoczesnych dokładnych oględzinach, przeglądzie i jeździe próbnej często uchroni to nabywcę przed zakupem samochodu, który nie jest wart swojej ceny. Innym razem będzie stanowiło wystarczająco mocny argument do negocjacji ceny za auto.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 6 Średnio: 3.5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz