Które aktywne systemy bezpieczeństwa będą obowiązkowe?

aktywne systemy bezpieczeństwa

Wczoraj, 5 stycznia 2020 roku w życie weszło nowe rozporządzenie Unii Europejskiej, które poszerza listę obowiązkowego wyposażenia samochodów. Po zmianach, auta opuszczające fabrykę będą mieć na wyposażeniu nowe aktywne systemy bezpieczeństwa, choć niektóre z nich budzą spore kontrowersje. Co więcej, wynikiem zmian będzie wzrost cen samochodów.

Jakie aktywne systemy bezpieczeństwa wprowadzają nowe przepisy?

Zgodnie z nowym prawem, od maja 2020 roku aktywne systemy bezpieczeństwa na swoim wyposażeniu będą musiały mieć wszystkie egzemplarze modeli i generacji debiutujących na rynku. Dwa lata później, od maja 2024 roku tyczyło się to będzie każdego nowego auta opuszczającego fabrykę. Lista zmian jest długa, a co gorsza, najprawdopodobniej pociągnie za sobą wzrost cen samochodów.

Pośród najważniejszych nowości należy wymienić system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach. Zapobiega on opuszczeniu pasa, po którym porusza się samochód w przypadku zaśnięcia, zasłabnięcia i innej kryzysowej sytuacji. W każdym samochodzie znajdzie się również zaawansowany system hamowania awaryjnego. Ma on zapobiec wjechaniu w tył poprzedzającego pojazdu lub najechaniu na inną przeszkodę, również pieszego. Innym elementem obowiązkowego wyposażenia będą czujniki lub kamera cofania.

Powyższe systemy bezpieczeństwa nie budzą kontrowersji, czego nie można powiedzieć o ISA  (Intelligent Speed Assistnce). Ten układ ma rozpoznawać znaki drogowe ograniczenia prędkości i zachęcać kierowcę do ich przestrzegania.

Co jeszcze? Obowiązkowy będzie również sygnał stopu odpowiednio wcześnie informujący kierowców z tyłu o awaryjnym hamowaniu. Ciekawym elementem nowego wyposażenia będzie czarna skrzynka, która śladem samolotów ma pomagać w odtworzeniu okoliczności zdarzenia drogowego, np. wypadku. Każdy samochód będzie mieć również instalację ułatwiającą montaż blokady alkoholowej.

Zmiany w projektowaniu samochodów tyczą się także pieszych. Otóż producenci będą zmuszeni projektować przednie części aut w taki sposób, aby minimalizować ryzyko uszczerbku na zdrowiu pieszych i rowerzystów, jeżeli już dojdzie do ich potrącenia. Nawiasem mówiąc, to na pewno lepsza ochrona pieszych aniżeli zapewnianie im pierwszeństwa przy wejściu na pasy, co zapowiada premier Mateusz Morawicki, a o czym więcej w artykule pt. Pierwszeństwo pieszych na pasach od 1 stycznia 2021 roku?“.

Układy bezpieczeństwa budzące kontrowersje

Jak zostało wspomniane wyżej, duże kontrowersje budzi system ISA. Ograniczanie prędkości pojazdów według wskazań znaków nie podoba się wielu zmotoryzowanym. Jak działa Intelligent Speed Assistnce?

Dla jego działania niezbędna jest nawigacja GPS i system rozpoznający wartości mijanych znaków. Jeżeli samochód porusza się z prędkością wyższą niż dozwolona, komputer odpowiedzialny za sterowanie silnika ogranicza jego parametry. Pojazd zwalnia, dzięki czemu kierowca porusza się zgodnie z przepisami. Nie oznacza to jednak, że musi on jechać z dozwoloną prędkością. Wystarczy, że dociśnie pedał gazu, a system zostanie dezaktywowany. Tak więc, mimo iż przestrzega kierowców przed łamaniem prawa, nie zmusza do jazdy zgodnej z przepisami.

Specjaliści nie są jednomyślni również co do systemu automatycznego hamowania w sytuacji zagrożenia kolizją. Bez wątpienia jest on z dużą korzyścią dla kierowców, aczkolwiek nie jest niezawodny. Problemy pojawiają się w nocy, kiedy kierowca potrzebuje największego wsparcia. Amerykański instytut IIHS przetestował cztery pojazdy z tym systemem. Niestety, tylko jeden uniknął potrącenia pieszych we wszystkich pięciu próbach.

Poza tym problemy są z automatycznym hamowaniem przed dziećmi. Ten sam instytut przetestował zderzenie z manekinem odzwierciedlającym dziecko wychodzące spomiędzy pojazdów zaparkowanych wzdłuż drogi. Otóż tylko dwa z jedenastu pojazdów zaliczyły każdą z prób, a to wszystko w warunkach dziennego oświetlenia.

Wyniki testów są istotne, ponieważ kierowcy samochodów z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, zwracają mniejszą uwagę na drogę, licząc na wsparcie układów mających zareagować w sytuacjach kryzysowych.

Podsumowując, nowe aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach są wyposażeniem, którego nie należy się obawiać. Z drugiej strony, nie są idealne i nie wolno im bezgranicznie ufać. Nie są doskonałe, ale mogą stanowić swego rodzaju wsparcie w sytuacjach awaryjnych. W dalszym ciągu najważniejszy jest jednak czynnik ludzki i sam kierowca.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz