Czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta?

czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta

Wielu kierowców, którzy szukają sobie samochodu na rynku wtórnym, uwagę zwraca nie tylko na jego cenę. Ta jest istotna, ale dla wielu liczą się również walory ekonomiczne danego egzemplarza. Na tej płaszczyźnie na pewno wiele zyskać można przez montaż instalacji gazowej. Czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta?

Na użytek własny lub handel

Czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta? Jak najbardziej. W innym wypadku na pewno nie inwestowaliby w nie handlarze. Osoby czerpiące korzyści z handlu pojazdami, LPG montują po to, aby pojazd zyskał na handlowej atrakcyjności. Oczywiście na ogół tyczy się to jedynie samochodów paliwożernych, a tym samym także drogich w eksploatacji. Niestety zazwyczaj są to instalacje słabej jakości. Rozchodzi się rzecz jasna o koszta. Żaden handlarz, który myśli o szybkiej odsprzedaży pojazdu, nie zainwestuje w dobrej jakości instalację gazu. Na dodatek LPG montuje się niekiedy tylko dlatego, aby ukryć usterki układu wtryskowego silnika danego auta. Oczywiście taka instalacja to spory problem. Z reguły trzeba w nią bowiem zainwestować.

Inaczej wygląda to w przypadku zakupu auta od prywatnego sprzedawcy, który LPG zamontował dla siebie. Wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest ona dobrej jakości. To samo tyczy się też instalacji montowanych fabrycznie w nowych samochodach. Takie instalacje z reguły są co najmniej przyzwoite, co nie zmienia faktu, że przed zakupem prace silnika należy zweryfikować, sprawdzając jego moc, przyspieszenie oraz pracę na wolnych obrotach. Warto przy okazji zajrzeć w historię pojazdu, w czym pomoże raport VIN.

Kiedy warto zainstalować LPG?

Czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta? Z pewnością, ale nie zawsze jest to jego zaletą. Na pewno tak nie będzie przy samochodzie małym i oszczędnym. Zwłaszcza jeśli nie robi on dużych przebiegów. Instalacja LPG wadą może być też w tych pojazdach, w których jej obecność grozi wystąpieniem problemów technicznych.

Co innego w samochodach paliwożernych, które pokonują długie dystanse. Wówczas jej instalacja najprawdopodobniej zwróci się dość szybko. Statystycznie w samochodzie spalającym b, przy LPG na każdym tysiącu zaoszczędzić można ponad 150 zł. Rocznie oszczędność sięgnie więc średnio przeszło 2 tys. zł.

Ile posłuży dobra instalacja LPG?

O samej instalacji i jej rodzajach pisaliśmy w artykule pt. “Instalacja gazowa w samochodzie“. Warto się również zastanowić nad tym, jak długo LPG posłuży kierowcy. Tu wielu może czuć się zaskoczonych, ale im częściej jest ona używana, tym lepiej.

Po części odpowiedzieliśmy na pytanie, czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta. Jak jest z jej żywotnością? Oczywiście duże znaczenie ma rodzaj i jakość zamontowanego osprzętu. Jednak auta intensywnie eksploatowane, na tej płaszczyźnie wypadają lepiej od samochodów, które są użytkowane sporadycznie. W tych drugich najpóźniej po kilku latach nawet mimo stosunkowo niewielkiego przebiegu zużyte mogą być wtryskiwacze i parownik. Tym samym taka instalacja warta będzie niewiele. W samochodach z LPG, które są użytkowane intensywnie, układ ten posłużyć powinien nawet przez 150 czy 200 tys. km.

Wtrysk pośredni lub bezpośredni — który lepszy?

Wartość samochodu z instalacją LPG osobiście trudno jest ocenić również z uwagi na jej typ. Wyróżnia się tu pośredni wtrysk gazu w fazie lotnej oraz pośredni i bezpośredni wtrysk benzyny w fazie ciekłej.

* pośredni wtrysk gazu w fazie lotnej

Jedną z możliwości jest pośredni wtrysk gazu w fazie lotnej. Jest to instalacja najbardziej uniwersalna i zapewniająca najszybszy zwrot inwestycji ze względu na rozsądną cenę sięgającą ok. 2-3 tys. zł. Instalacja taka poradzi sobie z obsługą silników z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem benzyny. W tych drugich konieczne jest jednak współspalanie benzyny. Takie rozwiązanie wprawdzie wpływa na obniżenie oszczędności, ale poprawia osiągi czy wydłuża żywotność jednostki napędowej, zapobiegając awariom. O usterkach takich motorów więcej przeczytacie w artykule pt. “Najczęstsze usterki silników benzynowych“.

* bezpośredni wtrysk benzyny w fazie ciekłej

W tym rozwiązaniu oferowanym między innymi przez firmy Vialle i Prins, do podawania gazu wykorzystywane są fabryczne wtryskiwacze benzyny. Jednostka napędowa zasilana tylko i wyłącznie gazem może być nawet podczas rozruchu. Cechą charakterystyczną takiej instalacji są też dobre osiągi. Jednak i takie instalacje nie są pozbawione wad. Zdarzają się usterki pomp wysokiego ciśnienia czy pompy gazu w butli. Poza tym koszt takich instalacji sprowadza się do ok. 10 tys. zł.

* pośredni wtrysk benzyny w fazie ciekłej

Ta instalacja wydaje się optymalną, gdyż łączy zalety dwóch poprzednich. Jej cena to ok. 5 tys. zł. Instalacja taka pozwala na duże oszczędności, gdyż benzyna jest potrzebna tylko do rozruchu. Niestety nie można jej zamontować do każdego silnika. Wszystko ze względu na duże rozmiary wtrysków gazu. Ponadto przeszkodą może być zbyt mocny silnik.

Systemy zasilania benzynowego

Odnieść się należy również do samego zasilania siników benzynowych. Wyróżnia się tutaj wtrysk pośredni, bezpośredni, jak i podwójny.

* pośredni wtrysk paliwa

Auta z takimi silnikami jest najłatwiej przystosować do LPG, choć w nowszych pojazdach rozwiązanie to stosuje się coraz rzadziej. Przy czterocylindrowej tego typu jednostce instalacja dobrej jakości kosztuje około 2,5 tys. zł.

* wtrysk bezpośredni

Nowsze samochody na ogół wyposażone są w silnik z wtryskiem bezpośrednim. Problem w tym, że nie ma gotowego oprogramowywania dla wszystkich modeli aut, a więc konieczne jest stworzenie osobnego programu do wersji pojazdu i jego układu napędowego. Najprościej jest przy samochodach starszych, mniejsza dostępność instalacji jest do aut znacznie nowszych.

* podwójny wtrysk paliwa

Podwójny wtrysk paliwa to dwa uzupełniające się układy wtryskowe. Niestety silnika, w którym na jeden cylinder przypadają dwa wtryskiwacze, nie da się zaadaptować na potrzeby zasilania gazowego.

Czy instalacja LPG wpływa na wartość używanego auta?

O tym, jak spadają ceny pojazdów, pisaliśmy w artykule pt. “Jak na wartości tracą samochody?“. Jak ma się to do aut z instalacją LPG? Na ogół instalacja gazowa pozwala podnieść cenę. Statystycznie LPG podnosi wartość trzyletnich samochodów o około 1000 zł. Rzadko kto sprzedaje jednak auto, które ma trzy lata, ale samochody zdecydowanie starsze, mające lat dziesięć lub nawet więcej. Na wartość takich aut LPG także ma wpływ, aczkolwiek jak wpływa ona na ich cenę, jednoznacznie ocenić jest trudno. Na pewno wiele zależy od jej rodzaju, użytych komponentów czy ewentualnej gwarancji. Oczywiście butla takiej instalacji musi też posiadać homologację.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Brak komentarzy

  1. W moim poprzednim aucie miałem zamontowaną instalację gazową firmy BRC. Przyznam, że zainteresowanie było sporo i dużo osób pytało właśnie o instalację jak się sprawuje itp. Osobiście nie doliczałem jej sobie do ceny auta ponieważ dzięki niej i tak sporo zaoszczędziłem ale muszę przyznać, że podniosła zainteresowanie podczas sprzedaży.

  2. Na co dzień zajmuję się sprzedażą aut. I faktycznie teza że auta z instalacją LPG są dobrze postrzegane na rynku jest prawdziwa. Tylko jedna zasadnicza sprawa. Instalacja musi być renomowanej marki. Składakom nikt nie ufa, trudniej mi takie auto sprzedać. Sprowadzane z DE jak mają sprawdzaną i znaną instalację np. BRC czy chociażby Zavoli, z reguły nie ma problemów ze znalezieniem nabywcy.

Odpowiedz