Czy badania techniczne pojazdów są niewystarczające?

badania techniczne pojazdów

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych uważa, że należy zmienić przepisy, które regulują działalność stacji kontroli pojazdów. Czy to oznacza, że badania techniczne pojazdów są niewystarczające? Wiele na to wskazuje.

Dlaczego badania techniczne pojazdów są niewystarczające?

Każdy samochód poruszający się po drogach musi mieć ważne badanie techniczne. Nie da się jednak ukryć, że po drogach jeździ mnóstwo samochodów, które nie mają ważnych badań. Powodów takiego stanu rzeczy jest mnóstwo. Nie brakuje właścicieli samochodów, którzy zwyczajnie o tym zapomnieli. Dużą część badania techniczne pojazdów nie interesują, ponieważ zdają oni sobie sprawę z tego, że ich samochody nie zaliczą badania technicznego z wynikiem pozytywnym. O powodach takiej decyzji mówi artykuł Najczęstsze przyczyny niezaliczenia badania technicznego“.

Zauważmy również, że ewentualne kary za brak badania technicznego są niskie. Również i to nie motywuje kierowców do odwiedzania stacji diagnostycznych. Jednak o wiele większe problemy czekają na właścicieli, kiedy dojdzie do kolizji bądź wypadku. Skąd jednak wiadomo, że badania techniczne pojazdów są niewystarczające?

Niski odsetek badań zakończonych negatywną oceną

Przypomnijmy, że dziś opłata za badanie techniczne jest pobierana jeszcze przed jego wykonaniem i jest niezależna od wyniku. Jeżeli pojazd go nie zaliczy, kierowca ma czas na usunięcie wykrytych przez diagnostę usterek. Proces, jaki musi przejść wówczas właściciel, opisano w artykule pt. Co zrobić po niezaliczonym badaniu technicznym?“. Nie wolno zapomnieć, że negatywny wynik badania jest wprowadzany do systemu CEPiK. To wszystko sprawia, że po części badania są coraz dokładniejsze, a odsetek badań z negatywną oceną wzrasta, ale bardzo powoli. Mimo wszystko są podmioty, które uważają, że badania techniczne pojazdów są niewystarczające, a regulujące je przepisy wymagają zmian.

Jak podaje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych powołując się na dane Transportowego Dozoru Technicznego, ilość negatywnych wyników badań w Polsce nie przekracza nawet 2%. W innych krajach Unii Europejskiej jest on o wiele większy. W Niemczech wynosi 18%, w Belgii 24%, a w Finlandii nawet co czwarty pojazd nie zalicza badania. Czy to oznacza, że polskie samochody są w stanie, który nie budzi zastrzeżeń?

To raczej wątpliwe. Wydaje się więc, że nadal badania techniczne pojazdów są niewystarczające. Skoro tak, wiele zastrzeżeń można mieć też do przeglądu, na którym zależy kierowcom podczas zakupu auta na rynku wtórnym. Dlatego zawsze zajrzeć warto w przeszłość samochodu: rejestr jego wypadków, kolizji, przebieg itp. Historia Pojazdu to m.in.:

  • Dane techniczne samochodu
  • Lista znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Rejestr znanych incydentów samochodu
  • Rejestr sprawdzeń danego numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Usterki fabryczne ogłoszone przez producenta
  • Adres miejsca montażu auta
  • Dane z aukcji i portali internetowych, na których prezentowano pojazd
  • Fabryczne wyposażenie samochodu
  • Galeria zdjęć pojazdu

Przy przeglądzie, dokładnych oględzinach i jeździe próbnej, a przy tym również sprawdzeniu VIN, jest szansa na dokładną weryfikacją nabywanego na rynku wtórnym samochodu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz