Części używane z samochodów z rynku brytyjskiego

części używane z samochodów z rynku brytyjskiego

Mimo że do Polski trafia duża część samochodów używanych, to nie wszystkie znajdują swoich nabywców. Część z nich wciąż czeka na nowych właścicieli, inne z kolei rozbierane są na części. Warto mieć na uwadze, że niekiedy są to części używane z samochodów z rynku brytyjskiego. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż części z aut przystosowanych do ruchu lewostronnego nie zawsze pasują do pojazdów, gdzie ruch jest klasyczny. Które części używane z anglików można zastosować w swoich pojazdach?

Części używane zamiast zamienników

Wprawdzie do zakupu części używanych, zwłaszcza tych odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, należy podchodzić z dużą rezerwą, to niekiedy są one lepsze od słabej jakości zamienników. Tymczasem zakup części oryginalnych często nie jest możliwy do zrealizowania ze względu na wysokie ceny. Logiczne też, że nie opłaca się nabywać części oryginalnych, jeżeli przekraczają one lub nawet stanowią dużą część całej wartości pojazdu. To w przypadku kilkunastoletnich aut używanych nie jest natomiast wcale takie rzadkie.

Wówczas większość decyduje się na zamienniki, ale jak zostało wspomniane, z tymi bywa różnie. Pozostają jeszcze elementy pochodzące z rozebranych samochodów, a w tym części używane z samochodów z rynku brytyjskiego. Nie wszystkie można jednak zastosować w autach poruszających się w ruchu prawostronnym. O tym, jak nabywać eksploatowane wcześniej części pisaliśmy w artykule pt. Jak kupować samochodowe części używane?“. Jak jest z tym w przypadku anglików”? Które części z takich aut można wykorzystać w naszych samochodach?

Które części używane pasują z anglika”?

Części używane z samochodów z rynku brytyjskiego, które można wykorzystać w swoich samochodach, są bardzo różne. Należy jednak mieć na uwadze, że nie we wszystkich modelach będą się one ze sobą pokrywać. Sprawdzić więc trzeba, czy zachodzi możliwość wykorzystania konkretnej części w danym aucie przystosowanym do ruchu prawostronnego, w czym pomóc może numer VIN. Które części używane z samochodów z rynku brytyjskiego wykorzystuje się najczęściej?

Nadwozie

Większych problemów na ogół nie ma z elementami nadwozia. Klapy bagażnika, nadkola, błotniki, drzwi czy maski silnika są na ogół identyczne niezależnie od umieszczenia kierownicy. Pasować powinny też zderzaki, choć mogą pojawić się tu niewielkie różnice, np. umiejscowienie zaczepu do holowania. W samochodach przystosowanym do ruchu prawostronnego wykorzystać można też pochodzące z anglików szyby z mechanizmem podnoszenia i opuszczania szyb. Uważać z kolei trzeba na lusterka zewnętrzne, maskownice wlotów powietrza czy atrapę chłodnicy.

Zawieszenie

Różnic nie ma też w układzie zawieszenia. Zakup takich części może być jednak mocno ryzykowny. Elementy wyglądające na sprawne posiadać mogą bowiem mikrouszkodzenia, które wizualnie są nie do wykrycia. Wykorzystać można też obręcze kół, ale tylko wtedy, kiedy identyczny jest rozstaw śrub.

Wnętrze

Co z elementami wnętrza? Wiele części zastosowanych w anglikach sprawdzi się w klasycznych z naszego punktu widzenia pojazdach. Przykładem może być koło kierownicy. Nawet takie, które pozwala na sterowanie układem audio czy tempomatem. Wykorzystana może być też tylna kanapa. Najlepiej taka, która dzielona jest w proporcji 50/50 lub 40/20/40. Jeśli będzie to podział 60/40 zmieni się strona, z której kierowca będzie mieć lepszy dostęp do bagażnika. Nie jest to jednak powód do tego, aby rezygnować z takiej części.

Układ napędowy

W przypadku tych samych wersji silnikowych nie różni się także jednostka napędowa oraz jej sterowniki, choć pewne zmiany w oprogramowaniu mogą być niezbędne. Różnic nie ma też w skrzyniach biegów oraz sposobie zmiany przełożeń. Te pojawiać się natomiast mogą w niektórych elementach osprzętu silnika, np. kolektora dolotowego czy filtra powietrza.

Które części używane nie pasują z anglika”?

Niektóre części używane z samochodów z rynku brytyjskiego nie mogą być stosowane w autach przystosowanych do ruchu w kontynentalnej Europie. Przy innych to możliwe, ale za to nieopłacalne, gdyż wymaga dużych nakładów finansowych.

Nadwozie

Pasować na pewno nie będą reflektory. Te z anglików mogą oślepiać nadjeżdżających z naprzeciwka kierowców. Problematyczne są też lampy tylne, w których po odwrotnej stronie znajdują się światła przeciwmgielne i cofania. W związku z tym, auto takie na pewno nie zaliczy obowiązkowego badania technicznego. Inne powody dyskwalifikujące je na przeglądzie, które niekoniecznie wiążą się z częściami z samochodów pochodzących z rynku brytyjskiego, opisaliśmy w artykule pt. Najczęstsze przyczyny niezaliczenia badania technicznego“.

Problem sprawią też wycieraczki, które w anglikach działają odwrotnie niż w naszych samochodach. Jedynym wyjątkiem są auta wyposażone w wycieraczki przeciwbieżne.

Wnętrze

Sporo problemów można mieć też z adaptacją wielu elementów kabiny. Mowa między innymi o przednich fotelach. Zwłaszcza tych, które posiadają szereg funkcji. Wówczas okazać się może, że fotel pasażera jest lepiej wyposażony niż siedzenie kierowcy. Błędem jest też próba montażu środkowego tunelu, co może powodować problemy z obsługą przekładni i hamulca ręcznego, które będą znajdować się bliżej pasażera.

Podobnie jest z tapicerką drzwi, panelem klimatyzacji czy radiem. Te wszystkie części używane z samochodów z rynku brytyjskiego nie będą odpowiednie do aut przystosowanych do ruchu europejskiego.

Zakup samochodu z Anglii

O ile pewne części używane z samochodów z rynku brytyjskiego nie pasują do naszych pojazdów, o tyle niektóre elementy można wykorzystać, oczywiście wcześniej sprawdzając ich stan. Posunąć się można jednak krok dalej i kupić cały samochód z kierownicą po prawej stronie. Przypomnijmy, że od maja 2015 roku poruszanie się takim pojazdem jest legalne bez wykonywania drogich i skomplikowanych przekładek, co często skutkowało ingerencją w konstrukcję auta.

Jak każdy samochód używany, również anglik przed zakupem powinien być jednak dokładnie sprawdzony. Podstawą jest przegląd techniczny czy jazda próbna, jak i poprzedzające te czynności oględziny wizualne. Zakup mocno upraszcza także Historia Pojazdu, która ukazuje przeszłość auta od dnia jego produkcji. Nie dość, że zawiera ona w sobie dane techniczne, to również fabryczne wyposażenie, które można porównać z tym, co auto oferuje obecnie. Jakby tego było mało, raport taki to również informacje o wezwaniach serwisowych, szkodach i kolizjach, co pomaga zweryfikować jego wypadkową przeszłość. Zdjęcia z ewentualnych poprzednich aukcji ukazują natomiast wygląd samochodu w przeszłości, a raport z baz kradzieżowych zwiększa pewność, że pojazd nie pochodzi z kradzieży.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.2]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz