Cofanie licznika coraz częstsze?

cofanie licznika

Po zmianie prawa cofanie licznika jest zabronione, a za taki czyn grozi nawet kara pozbawienia wolności. Z drugiej strony cofanie liczników ma się dalej bardzo dobrze i każdy, kto chciałby skorzystać z takiej usługi, bez problemu znajdzie specjalistę, który skoryguje stan drogomierza.

Wprawdzie warsztaty, gdzie cofanie licznika można wykonać, nie reklamują się już tak ochoczo, jak miało to miejsce wcześniej, co z uwagi na przepisy prawa, jest zrozumiałe, w dalszym ciągu wiele aut ma korygowane liczniki i z pewnością będzie tak nadal. Ważne natomiast, aby nie paść ofiarą oszustwa i nie kupić auta z przekręconym licznikiem. Jak bronić się przed takim nadużyciem?

Samochody z zagranicy z cofniętymi licznikami?

Na zakup samochodu z cofniętym licznikiem najbardziej narażeni są kierowcy, którzy kupują samochód z importu. Cofanie licznika w autach z zagranicy jest bardzo często spotykaną praktyką. Z reguły robi się to przed pierwszą wizytą w polskiej stacji diagnostycznej. Zdarza się nawet, że oszuści wcześniej zbierają informacje o przebiegu z różnych instytucji, a następnie cofają go do poziomu widniejącego w bazie. Niepodważalnym faktem jest jednak, że Historia Pojazdu to narzędzie, które w dużej części pozwala ustrzec się przed zakupem auta ze sfałszowanym przebiegiem.

Nie oznacza to, że cofanie licznika nie tyczy się samochodów jeżdżących po Polsce. Dla oszustów najważniejsze jest, aby zrobić to przed przeglądem, na którym licznik zostanie odczytany i wpisany do bazy. Szczególną uwagę należy tu zwrócić na samochody, które funkcjonowały jako taksówki, ale też auta do wożenia ludzi Uberem.

Jaka kara za cofanie licznika?

Cofanie liczników nadal jest opłacalne finansowo, ale może skończyć się nawet karą więzienia od 3 miesięcy do 5 lat. Co kluczowe, karze podlega nie tylko mechanik, który dokonuje tej czynności, ale i zleceniodawca. Jednak, czy ktoś słyszał, aby za cofanie liczników sadzano do więzienia? Nie i raczej się na to nie zanosi. Zresztą w przypadkach mniejszej wagi sprawca podlega karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat, ale równie dobrze grzywnie i jeżeli już, to najczęściej jest to właśnie kara finansowa. Nie jest bowiem tak, że przypadek mniejszej wagi odnosi się do niezgłoszenia faktu wymiany licznika przebiegu spowodowanej usterką.

Odpowiedzialność sprzedawców na zasadzie rękojmi

Sprzedawca, tak każda firma, jak i osoba prywatna, odpowiadają za wady fizyczne i prawne towaru na zasadzie rękojmi. Jeżeli sprzedawcą jest firma, to rękojmia może zostać skrócona do roku, ale tylko wówczas, kiedy została sporządzona w formie pisemnej i za zgodą kupującego. W przypadku osób prywatnych można w ogóle usunąć rękojmię, ale jeżeli samochód miał wady, a sprzedawca przy sprzedaży o nich nie poinformował i posunął się do oszustwa, to wyłączenie jest nieważne. Zresztą co nie mniej kluczowe, okres ochronny z tytułu rękojmi nie jest limitowany do wad wykrytych przed upływem 2 lat od zawarcia umowy. Wówczas rękojmia, o której więcej w artykule pt. Rękojmia na samochód używany, działa bezterminowo.

Jeżeli po zakupie kupujący zorientuje się, że samochód ma cofnięty licznik albo inne wady, może zażądać obniżenia ceny zakupu lub nawet odstąpić od umowy. Co ważne, wszystkie koszty, a w tym wydatki poniesione na ubezpieczenie i rejestrację pokrywa wówczas sprzedający. Niestety, często instytucja rękojmi nie działa, a winni są sami kupujący.

Sprzedawcy, zwłaszcza handlarze, dobrze wiedzą, jak bronić się przed takimi sytuacjami. Z reguły oferują oni zaniżenie kwoty zakupu na umowie. Argumentacja w takiej sytuacji jest prosta. Jedni sugerują, że inaczej nie mogą zejść z ceny. Inni natomiast zapewniają kupującego, że zapłaci on mniejszy podatek od zakupu samochodu używanego. Być może, choć ostatnie słowo należy tu do urzędnika. Faktem jest natomiast, że w takiej sytuacji odzyskanie pieniędzy z tytułu rękojmi może być trudne.

Jak cofa się liczniki?

Cofanie licznika jest szybkie i proste. W zasadzie nie potrzeba już do tego nawet warsztatu, ponieważ wystarczy teczka z laptopem. W zależności od modelu auta oraz oczekiwanego efektu koszt cofania licznika jest różny. Należy mieć jedynie świadomość, że im nowszy samochód, tym korekta drogomierza jest droższa.

Jeżeli chodzi o czas, w starszych i prostszych samochodach wszystko trwa jedynie kilka minut, a sprowadza się wyłącznie do wprowadzenia nowych danych do pamięci licznika sterownika pojazdu oraz ewentualnie stacji multimedialnej. W nowszych autach oszust wpisuje odpowiednią liczbę godzin pracy poszczególnych urządzeń samochodu do wszystkich możliwych sterowników. Wówczas dane prezentowane przez różne urządzenia są spójne i logiczne. Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że nowoczesne samochody wysyłają paczki danych do producenta. Wówczas dane o prawdziwym przebiegu się zachowują, ale producent nikomu ich nie udostępnia.

Kampania Sprawdzony – Niekręcony

W połowie września ruszyła kampania Sprawdzony – Niekręcony”. Jej współorganizatorem jest Związek Dilerów Samochodowych i Stowarzyszeniekomisów.pl. Na stronie niekrecony.pl kierowcy mogą znaleźć listę dilerów używanych aut biorących udział w akcji. Każdy z nich wystawia nabywcy pisemne potwierdzenie, że stan licznika jest wiarygodny. Jednocześnie zobowiązuje się on do przyjęcia auta z powrotem, ale i kary umownej w wysokości 1000 zł, jeżeli okaże się, że licznik jest przekręcony. Szerzej kampanię opisuje artykuł “Samochód używany z gwarancją przebiegu, czyli “o co kaman” w kampanii “Sprawdzony – Niekręcony”?“.

Jak sprawdzić przebieg samochodu przed zakupem?

W artykule pt. Jak sprawdzić przebieg w samochodzie? wymieniono sposoby weryfikacji licznika przebiegu. Możliwości na tej płaszczyźnie mimo wszystko w dalszym ciągu są dość spore. O ile z oceną poszczególnych elementów auta i ich porównaniem z przebiegiem mogą być problemy, o tyle sprawdzenie VIN jest proste. To dobry wybór również z uwagi na to, że raport VIN zawiera w sobie nie tylko chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu pojazdu, ale i wiele innych kluczowych informacji, a w tym:

  • podstawowe informacje o sprawdzanym pojeździe (np. marka, model, rodzaj paliwa, rok produkcji)
  • opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu
  • rejestr wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
  • informacje o sprawdzeniach danego numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta pojazdu
  • informacje na temat producenta
  • galerię zdjęć sprawdzanego pojazdu

Widać w związku z tym wyraźnie, że Raport Historii Pojazdu daje duże możliwości i to już na etapie weryfikacji samego ogłoszenia. Później należy jeszcze pamiętać o podstawowych czynnościach podczas sprawdzenia samochodu. Mowa o oględzinach z mechanikiem, przeglądzie w warsztacie i jeździe próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz