Co psuje się w silniku 1.9 dCi od Renault?

co psuje się w silniku 1.9 dCi

Nie brak silników, które warto polecić. Od innych z kolei lepiej trzymać się z daleka, choć motory owiane złą sławą nie muszą w każdym kolejnym przypadku generować potężne straty finansowe. Jedną z jednostek napędowych, które nie cieszą się dobrą opinią, jest francuski motor 1.9 dCi. Co psuje się w silniku 1.9 dCi i kiedy warto go polecić?

Historia silnika 1.9 dCi

Renault przez wiele lat w swojej ofercie miało wiele dopracowanych i co ważniejsze prostych jednostek wysokoprężnych, które pod kątem trwałości były porównywalne z konkurencją. Przykładem był zaprezentowany w 1997 roku motor 1.9 dTi o mocy 80, 98 i 107 KM. Trafił on do takich modeli jak Megane I, Laguny, Nissana Primery P12 i Volvo S/V40 pierwszej generacji. Silnik ten miał pompę rotacyjną, a ze względu na niskie ciśnienie w układzie wtryskowym i nieskomplikowany osprzęt, nie sprawiał wielu trudności użytkownikom. Problemem nie była też jego głośność, a co istotne, zużywał on też akceptowalne ilości paliwa. Oczywiście, przy większych przebiegach konieczna jest regeneracja turbosprężarki i pompy wtryskowej, ale koszta rzędu odpowiednio 700 i 600 złotych są akceptowalne. Zresztą o trwałości tej jednostki świadczą też opinie kierowców i mechaników. Spotyka się bowiem auta z takimi silnikami, które na liczniku mają 400 tys. km i więcej.

Dwa lata później Francuzi zaprezentowali o wiele nowocześniejszy silnik diesla. Motor 1.9 dCi miał być konkurencją dla 2.0 HDI koncernu PSA, 1.9 TDI Volkswagena i 1.9 JTD Fiata. Nowa jednostka wysokoprężna znalazła się w Lagunie II, Megane II i Scenicu II. W zależności od modeli i wariantu silnik miał moc 92, 107, 110, 115, 120 lub 130 KM. Z reguły oferował więc wystarczającą dynamikę. Zachwycał też kulturą pracy. Niestety, nie jest to motor niezawodny. Co psuje się w silniku 1.9 dCi?

Zanim o problemach, dodać należy też, że silnik ten był pierwszą wspólną produkcją inżynierów Renault i Nissana. Za układ wtryskowy odpowiadała natomiast firma Bosch. Znalazły się tu cztery cylindry, które zamontowano poprzecznie i przykryto 16-zaworową głowicą. Do napędu układu rozrządu wykorzystano z kolei pasek w zestawie z jedną napinającą mechanizm rolką. Całość wspomagała turbina, na ogół o zmiennej geometrii łopat. Na szczęście dosyć rzadko pojawia się w tych egzemplarza filtr cząstek stałych, co nie oznacza, że auta z tym silnikiem nie sprawiają problemów. Jak najbardziej.

Co psuje się w silniku 1.9 dCi?

Przede wszystkim należy tu zwrócić uwagę na interwał wymiany oleju. Producent ustanowił go na 30 tysięcy kilometrów. Olej wymieniać trzeba jednak o wiele częściej. Mechanicy utrzymują, że ten podstawowy płyn eksploatacyjny wymieniać należy co 8-12 tysięcy kilometrów. Przy zakupie auta z takim silnikiem przyda się więc udokumentowana lista wymian oleju silnikowego. W określeniu tego parametru pomóc może Historia Pojazdu dostępna na autobaza.pl. To nie wszystko. Co psuje się w silniku 1.9 dCi?

* psująca się turbosprężarka

Cechą charakterystyczną silników 1.9 dCi jest awaryjna turbina. Niczym szczególnym nie jest zużyte doładowanie po pokonaniu 60 000 czy nawet 40 0000 km. Oczywiście, należy zauważyć, że jednocześnie trafiają się turbosprężarki wytrzymujące przebiegi rzędu nawet 300 000 km, ale to rzadkość.

W każdym przypadku duży wpływ na żywotność turbiny ma styl jazdy oraz kultura serwisowa. W egzemplarzach, w których regularnie wymienia się olej wedle zaleceń producenta, turbosprężarki poddają się szybciej. Olej swoje właściwości traci bowiem już po 15 tys. km lub nawet nieco wcześniej. Wynikiem niewystarczającego smarowania jest natomiast zatarcie elementów turbiny, której regeneracja kosztuje od 800 do 1200 zł. Dlatego tak ważne jest wymienianie oleju maksymalnie co 12 tys. km. O tym, jak dbać o auto z turbo, pisaliśmy w artykule pt. “Jak użytkować samochód z turbiną?“.

Dla bezpieczeństwa, co ok. 90 000 km wymieniać trzeba też mechanizm rozrządu. Ogranicza to ryzyko zerwania paska. Koszt tej operacji to 600-800 zł. Jest to więc odrobinę mniej niż w poprzedzającym tę jednostkę silniku 1.9 dTi, który miał trzy rolki prowadzące.

* wrażliwy układ wtryskowy

Co psuje się w silniku 1.9 dCi poza turbiną? Wiele zastrzeżeń można mieć też do wrażliwego układu wtryskowego. Usterki wtryskiwaczy marki Bosch pojawiają się z częstotliwością znaną z innych konstrukcji. Wiele zależy też jakości stosowanego paliwa. Ich regeneracja jest kosztowna, sprowadzając się do ok. 500 zł za sztukę. Niestety, przed ponownym ich montażem zachodzi konieczność kodowania każdego z wtrysków. Zwiększa to ogólny koszt naprawy nawet o kilkaset złotych.

* obracające się panewki

O wiele poważniejszym problemem są obracające się panewki. Spowodowane jest to brakiem zamków zabezpieczających przed ich obracaniem, jak i dłuższymi okresami pomiędzy wymianą oleju. Słabe smarowanie to bowiem zwiększone tarcie w jednostce napędowej. Skutkuje to zerwaniem filmu olejowego i obróceniem panewek korbowych. Niszczy się tym samym nie tylko panewki, ale też czop wału korbowego i stopy korbowodu. Jako że remont takiego silnika jest nieopłacalny, jedynym logicznym rozwiązaniem jest zakup nowej jednostki bez osprzętu. Koszty takiego silnika sięgają wówczas ok. 1 500 zł. Do tego dochodzi blisko 1 000 zł potrzebne na robociznę.

Czy warto kupować auto z silnikiem 1.9 dCi?

Wiedząc, co psuje się w silniku 1.9 dCi, nad zakupem auta z tym francuskim motorem warto się dokładnie zastanowić. Mocno ryzykowny jest zakup samochodu bez potwierdzonej historii serwisowej i przebytych napraw, w czym przynajmniej po części pomaga sprawdzenie VIN. Jednocześnie daje to wgląd w wiele innych kluczowych informacji, które dla ewentualnego nabywcy mogą być bezcenne. Nie tylko są to dane techniczne czy fabryczne wyposażenie. Dodatkowo również informacje o szkodach i kolizjach, zgłoszone dla danego egzemplarza akcje serwisowe, raport z baz kradzieżowych czy zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 13 Średnio: 2.6]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz